Denník N

Smer dal do predvolebného videa hlasy a tváre televíznych redaktorov

RTVS má byť apolitickou inštitúciou, aj preto pre jej redaktorov platí prísny zákaz objavovať sa v reklame a v politických kampaniach. Zákaz účinkovania v reklame majú však aj redaktori a moderátori spravodajstva súkromných televízií. Aj im to zakazuje zákon.
Strane Smer to nevadí.

V predvolebnom filme Smeru sa ocitol aj redaktor TV JOJ.

Cez víkend sa strana na svojom webe aj na Facebooku pochválila propagačným predvolebným filmom s názvom Slovensko 2012—2015. Chváli sa v ňom úspechmi vlády, ukazuje zábery na Roberta Fica – z tlačoviek, z otvárania štadiónov, diaľnice. Deväť minútový film je z veľkej časti zostavený zo záznamov spravodajských relácií RTVS, TA3 a JOJ. Vo filme však počuť aj hlasy redaktorov – napríklad z RTVS a celé sekvencie s vyjadreniami redaktorov z reportáží TA3 a JOJ.

Podľa štatútu programových pracovníkov RTVS ale aj zákona o vysielaní, ktorý platí aj pre súkromné televízie, účinkovanie redaktorov a moderátorov spravodajských a politických publicistických relácií v reklame je neprípustné ako vo zvuku a v obraze, tak i v texte.

Bývalá redaktorka TA3 sa ocitla v predvolebnom filme Smeru

RTVS aj TA3 dovolila strane Smer použiť zábery zo spravodajstva. RTVS podpísala zmluvu s produkčnou spoločnosťou Smeru Uptown Production na použite sekvencií zo spravodajstva za sumu 816 eur vo volebnom spote Smeru. V zmluve je ale vyslovený zákaz použiť sekvencie, ktoré zachytávajú redaktora, moderátora alebo iného zamestnanca RTVS. „RTVS predala zmluvnému partnerovi archívne zábery, za cenu obvyklú, ako to robíme bežne pri podobných žiadostiach. Po zistení, že došlo k porušeniu ustanovenia, RTVS okamžite vyzvala zmluvného partnera, aby audiovizuálne dielo odstránil,“ povedala pre blog Dominika Šulková z RTVS.

Pôvodné video si môžte pozrieť tu.

Smer video stiahol a dnes zverejnil upravenú verziu, z ktorej zmizli záznamy ľudí z RTVS aj televízie JOJ, ktorá prípad nekomentovala. Bývalá redaktorka TA3 však na videu ostala. „Na základe obchodných vzťahov poskytuje televízia TA3 vlastné archívne materiály tretím subjektom,“ reagovala v stanovisku TA3. To, že v spote sú použité aj zábery na redaktorku TA3, už ale nekomentovala. „Film bol upravený kvôli odstráneniu nezámernej chyby, po upozornení zo strany zmluvného partnera,“ reagovalo tlačové oddelenie Smeru.

Odporúčam aj:  RTVS rozviazala spoluprácu s redaktorkou, vystupovala v spote Aliancie za rodinu

Pre médiá nie je dobré, ak sa niektorý z ich redaktorov spojí so značkou politickej strany. Zaťahuje to do kampane aj samotné médium. Naviac, RTVS, ktorá je platená z verejných zdrojov, má byť podľa zákona nezávislá. Smer, ktorý má aj svojho ministra kultúry, čo tieto zákony o vysielaní zastrešuje, by to mohol vedieť. Minister kultúry Marek Maďarič je naviac šéfom straníckej predvolebnej kampane Smeru a veľmi by som sa čudovala, keby toto video nevidel a osobne neschválil.

Prečítajte si aj ďalšie články, hodnotiace médiá. Sledujte články aj na Facebooku.

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.