Česko diskriminuje občanov EÚ

Po českých diaľniciach môžu elektromobily jazdiť zadarmo. Znie to ako super výhoda. Ale keď zistíte čo je za tým, radšej si tú diaľničnú známku kúpite.
České elektromobily s evidenčnými značkami začínajúcimi písmenami EL (česká verzia slovenských zelených EČV značiek) môžu skutočne jazdiť bezplatne, len tak bez administratívy. Avšak elektromobily bez týchto značiek, či nebodaj zahraničné elektromobily, napríklad slovenské, musia podstúpiť byrokratickú tortúru, obsahujúcu elektronické podpisy, dátové schránky, dokumenty overené u notára, plnomocenstvá a bezdôvodné žiadanie osobných údajov (nie, ak si pripnete na web link na dokument s magickou skratkou GDPR, to neznamená že je všetko OK).

Ak nemáte elektronický podpis, musíte k notárovi
To, že za používanie českých diaľnic netreba platiť, neznamená, že je o starosť menej. Práve naopak. Podanie oznámenia nie je len jednoduchý formulár, ktorý vyplníte a jedným klikom odošlete tesne pred jazdou do ČR. Kým diaľničnú známku vám môže zakúpiť aj tesne pred hranicou na mobile spolujazdec, na jazdu zadarmo musíte myslieť už niekoľko týždňov vopred a buď mať nadpriemerné IT zručnosti alebo sa pripraviť na túru po notároch a poštových úradoch. Oznámenie totiž možno podať tromi spôsobmi, pričom len dva z nich sú vhodné pre vozidlá registrované mimo ČR. A ak oznámenie podávate za inú osobu, musíte priložiť aj plnomocenstvo s úradne overeným podpisom.
Čaká sa aj šesť týždňov
A po absolvovaní tejto tortúry musíte čakať, kým vám príde potvrdenie že je všetko v poriadku. Áno, síce portál edalnice.cz tvrdí, že po odoslaní tohto oznámenia už môžete jazdiť aj bez čakania na potvrdenie, avšak majú tam aj vetičku, že ak by vám náhodou nejaký dokument alebo údaj v podaní chýbal, tak sa na vás nahliada, akoby ste toto oznámenie vôbec nepodali. Trochu protirečivé, nie? Ktovie ku ktorej verzii by sa priklonila „dálniční policie“ pri kontrole. Pokuta za jazdu po diaľnici bez známky je až do 20 000 CZK (takmer 820 Eur).
Mimochodom, vodiči s EL značkami, ktorí túto tortúru podstúpiť nemusia, pri diaľničnej kontrole musia aj tak predložiť dokumentáciu preukazujúcu, že vozidlo je skutočne elektromobil.
Podrobný postup ako podať toto oznámenie popísal vo videu Jaroslav z drivetesla.sk, ktorý na potvrdenie čakal 6 týždňov! Na spontánne výlety do Brna môžete zatiaľ zabudnúť.
Vozidlá na plyn majú zľavu bez dokazovania
Pýtate sa, kde je tá diskriminácia? Veď čo by človek nepodstúpil aby ušetril na diaľničnej známke, však.
České diaľnice totiž poskytujú zvýhodnenie aj pre vozidlá na zemný plyn alebo biometán. Ide o takzvanú Eko cenu a tieto vozidlá majú zľavu 50% z hodnoty diaľničnej známky.
Pre získanie tejto zľavy, nemusia urobiť nič iné, len zaškrtnúť príslušné políčko pri kúpe diaľničnej známky. Žiadne notársky overené podpisy a plnomocenstvá, žiadne osobné údaje, žiadne elektronické podpisy, dátové schránky, ani čakacia doba. Okamžite môžete jazdiť.

Dvojaký meter
A ja sa pýtam, ako je to možné, že tieto vozidlá nemusia nič dokladovať, ale elektromobily musia? Asi tie dokumenty predsa len nie sú až také potrebné, ak ich autá na plyn a biometán nepotrebujú. V tom prípade ide o byrokratickú šikanu elektromobilistov. A či je to preto že cena je nulová, čiže vozidlo je úplne „oslobodené“? Tak prečo neponúknuť radšej diaľničnú známku za symbolickú 1 CZK a pridať zaškrtávacie políčko „elektromobil“, tak ako to majú autá na plyn? Prečo zdĺhavá a byrokraticky náročná tortúra? Kto ju nemôže, nechce alebo nemá čas podstúpiť, je nútený si pred cestou kúpiť diaľničnú známku za PLNÚ CENU. Tým pádom je elektromobil znevýhodnený pred vozidlom na zemný plyn. Pritom elektromobil, na rozdiel od vozidla na zemný plyn či biometán nevypúšťa žiadne emisie, takže práve pri ňom je zvýhodnenie namieste.
Občania EÚ musia podstúpiť tortúru
Znevýhodnení sú najmä občania EÚ jazdiaci na elektromobiloch. Kým českí elektromobilisti si môžu vybaviť EL značky, elektromobilisti z EÚ nemôžu. Musia buď podstúpiť byrokratickú tortúru alebo zaplatiť plnú cenu za diaľničnú známku. A občania EÚ nemôžu byť diskriminovaní oproti domácemu obyvateľstvu.
Spomínate si na kauzu, keď Nemecko chcelo spoplatniť svoje diaľnice (ktoré majú pre všetkých zadarmo), no plánovalo to urobiť spôsobom, že nemeckým vodičom by tú cenu diaľničného poplatku de facto refundovali iným spôsobom, no zahraničným vodičom nie? Európsky súdny dvor však rozhodol že ide o diskrimináciu. Nemecké diaľnice sú tak naďalej zadarmo pre všetkých (mohli ich spoplatniť pre všetkých, ale to by sa nemeckým vodičom/voličom nepáčilo).
Čo teda s touto českou nespravodlivosťou? Treba to taktiež napadnúť na európskej úrovni? Alebo sa českí diaľničiari umúdria a upustia od tejto zbytočnej byrokratickej šikany bez súdneho príkazu?
Poznámka: To, čo v texte spomínam pre elektromobily, platí takisto aj pre hybridy a vozidlá na vodík.