Denník N

Na to, aby sme zvrátili klimatickú krízu, elektrifikáciou by mali prejsť všetky druhy dopravy

Doprava patrí medzi tie najzásadnejšie kamene úrazu v otázke klimatických zmien, už dávno prekročila udržateľnú úroveň a problémy, ktoré spôsobuje je potrebné ihneď riešiť. Je práve elektrifikácia dopravy cestou k záchrane planéty? A prečo by sme sa mali zamerať nielen na osobáky, ale aj ostatné formy dopravy?

Nie je žiadnym tajomstvom, že doprava v obrovskej miere ovplyvňuje nežiadané klimatické zmeny. Tieto problémy je potrebné čo najskôr riešiť, a to nielen rýchlymi obmedzeniami, ale aj inováciami v tejto oblasti. A práve to je niečo, čomu sme sa rozhodli v InoBat-e venovať: postaviť sa tomuto problému čelom, zaplniť dieru na trhu, poskytnúť výrobcom rôznych typov elektrických vozidiel riešenia na mieru, a čo je podstatné, myslieť pri tom všetkom ekologicky. Čo myslíte, je elektrifikácia dopravy možnosťou ako zachrániť planétu? A aké sú potreby výrobcov rôznych druhov vozidiel a prečo by sme sa mali vo veľkej miere zamerať na všetky druhy dopravy, nielen tú osobnú?

Je jasné, že prechod z tradičných spaľovákov na elektromobily je veľkou výzvou pre každého. Faktom je aj to, že diskusie ohľadne tohto prechodu sú, vo väčšine prípadov, zamerané práve na osobné autá. Samozrejme, je to pochopiteľné! Jednoznačne však treba podotknúť aj to, že dôraz by mal byť rovnako kladený aj na ostatné druhy dopravných prostriedkov, a to aj vzhľadom na to, že na našu planétu majú taktiež obrovský dosah. Dokonca, častokrát je ešte väčší ako pri osobákoch. Jednoznačne by sme sa preto mali rozprávať aj o elektrifikácii zvyšných foriem dopravy, a teda napríklad aj o lodnej, leteckej, nákladnej, verejnej či inej špecializovanej doprave. Otázkou však ostáva: „Venujeme aj ostatných formám dopravy dostatočný priestor? A navyše, aké sú vlastne požiadavky na batérie v prípade výrobcov iných typov vozidiel?“. Poďme si spolu na tieto otázky odpovedať.  

  • SLOVENSKÉ BATÉRIE MÔŽU VYPLNIŤ DIERU NA GLOBÁLNOM TRHU BATÉRIÍ

Skôr, než sa dostanem k potrebám jednotlivých typov elektrických vozidiel, pristavím sa ešte na chvíľku pri konkurencii, ktorá je v tomto smere pomerne veľká. Väčšina z nich však k batériám pristupuje rovnako. A to tak, že klientom ponúkajú tzv. katalógový predaj, takže batérie sú typizované a jednotné. V praxi to znamená, že výrobca vozidla musí prispôsobiť parametre vozidla tomu, akú katalógovú batériu si vyberie. My v InoBat sa k batériám snažíme pristupovať úplne naopak: prispôsobiť batériu požiadavkám klienta na mieru a hrať sa s jej chémiou. Rozhodli sme sa vyplniť „dieru na trhu“ a svojim hľadáčikom zaostriť, okrem klasických druhov dopravy, aj na špecializované vozidlá, športové a prémiové autá, leteckú, ale aj komerčnú dopravu. Uvedomujeme si totiž, že každý dopravný prostriedok si vyžaduje individuálny prístup. Preto sme stavili na pokročilú a vysoko prispôsobivú technológiu batérií, ktoré prepájajú výbornú energiu, dojazd a efektivitu s bezkonkurenčnou odolnosťou, bezpečnosťou aj cenovou dostupnosťou. A to je hlavný rozdiel medzi InoBat-om a našimi najväčšími konkurentami.

  • KAŽDÉ VOZIDLO POTREBUJE NIEČO INÉ. TAKTO SÚ NA TOM LIETADLÁ ČI LODE

Kladiete si otázku, prečo som sa pristavil v rámci tejto témy najprv pri konkurencii? Dôvod je jasný a veľmi podstatný. Ak sa totiž bavíme o tom, že by sme sa mali viac zamerať aj na ostatné druhy dopravy, katalógový prístup k batériám nie je najšťastnejšou voľbou. Každá batéria totiž potrebuje osobitný prístup, a každý typ dopravného prostriedku batériu s inými špecifikáciami. Pre predstavu, pri letectve výrobca pozerá primárne na energetickú hustotu batérie, výkonnosť, váhu, a naopak, autobusová či osobná doprava hľadí na  výdrž a dlhú životnosť. A takto by sme mohli pokračovať aj ďalej aj pri špecifikácii dôležitých pre trh s komerčnými vozidlami, last mile delivery dopravu či mnohé ďalšie.

  • MNOŽSTVO EMISIÍ, Z KTORÝCH SA VÁM ZATOČÍ HLAVA

Aj keď elektrobusy či dokonca elektrické vlaky sú už dnes takmer bežnou súčasťou našich životov a každý z nás sa v nich už párkrát povozil, častokrát nevedomky. Myslím si, že aj to je z časti ukazovateľom toho, že o týchto témach sa verejne stále nedostatočne diskutuje. Každopádne, úplne iná situácia je v prípade elektrifikácie lodnej a leteckej dopravy. V týchto segmentoch elektromobilita zatiaľ rozšírená veľmi nie je. Pozitívnym faktom je však to, že aj v tejto sfére už môžeme badať čoraz väčšie pokroky. Navyše, na prahu revolúcie stojí  aj odvetvie nákladnej dopravy.

Prečo tak veľmi zdôrazňujem to, že by sme mali klásť väčší apel aj na iné druhy dopravy a viac o tom diskutovať? A prečo je na rozvoj dôležité vyvíjať batérie, ktoré budú spĺňať ich požiadavky tak, ako sme sa rozhodli aj my v InoBat? Dám vám príklady z praxe, ktoré hovoria za všetko. Tak napríklad, mnohé obrovské kontajnerové lode majú vznetové motory veľké ako štvorposchodový dom a vytvárajú viac emisií než 60 000 automobilov! A j v tomto smere však už môžeme vidieť pokroky. Napríklad v Číne prepravuje uhlie elektrická loď s 2,4 MWh batériou, ktorá bola navrhnutá na krátke vzdialenosti a umožňuje  doplav 80 km na jedno nabitie. A úplne to stačí, keďže sa plne nabije za 2 hodiny, čo je presne čas potrebný na naloženie a vyloženie nákladu.

A čo také lietadlá? Budúcnosť elektrických lietadiel sa nám zdá ďaleko, ale predsa je pomerne blízko, čo dokazujú aj čísla. Batériová technológia sa za posledných 20 rokov zlepšila o 3 – 5 % ročne. Myslím si preto, že komerčných elektrických lietadiel bude čoraz viac v prípade, ak im poskytneme batériu s dostatočnou energetickou hustotou, ktorú potrebujú. A som rád, že aj takéto batérie vieme nielen skúmať a vyvíjať, ale aj vyrobiť  aj v našom R&D centre v slovenských Voderadoch.

  • ÁNO, PRECHOD K ELEKTROMOBILITE NEBUDE JEDNODUCHÝ, PANÉTA SA NÁM VŠAK JEDNOZNAČNE POĎAKUJE

Hlavná misia elektromobility je každému jasná: pomôcť klíme, chrániť našu planétu, životné prostredie a hrať v prospech zelenšej budúcnosti nielen nás, ale aj ďalších generácií. A povedzme si na rovinu, ak sa forma doterajšej dopravy nezmení, možné to nebude. Pri všetkých typoch elektrodopravy je totiž dopad na životné prostredie preukázateľne menší ako pri spaľovacích motoroch. Aby však elektromobilita mohla byť ozaj ekologickým variantom, musíme dbať aj na samotnú recykláciu batérií. Preto som veľmi rád, že InoBat myslí aj na túto stránku a okrem R&D centra buduje aj recyklačné.

Verím, že elektrifikácia dopravy bude napredovať vo všetkých formách a smeroch. Zároveň verím, že práve InoBat batérie a prístup firmy k jej výskumu, vývoju aj výrobe je presne to, čo trh s elektromobilitou potrebuje a naďalej bude rýchlo napredovať.

 

TÍM INOBAT AUTO

Teraz najčítanejšie

InoBat

InoBat je slovenská spoločnosť založená v roku 2019 zaoberajúca sa výskumom, vývojom, výrobou a recykláciou batérií s dlhodobým cieľom slúžiť európskemu trhu s novými energetickými riešeniami. Hlavnými odvetviami sú InoBat Auto, ktorý sa zaoberá R&D a výrobou batérií do elektrovozidiel, InoBat Energy, zaoberajúci sa skladovaním energie a InoBat Recyling, prinášajúci riešenie na recykláciu batérií. Okrem toho, InoBat pracuje aj na rozvoji InoBat Charging, ktorý rieši nabíjaciu infraštruktúru a InoBat Hydrogen pre vodíkové a alternatívne pohony. Najrozvinutejšou odnožou spoločnosti InoBat je InoBat Auto, ktoré umožňuje elektrickú mobilitu vytváraním svojich unikátnych batérií pre zelenší svet. Sme batériová spoločnosť „Discovery to Delivery“ s jedinečným výskumom a vývojom v oblasti výroby prinášajúcim riešenia šité na mieru pre svojich zákazníkov. www.inobat.eu

Tento blog je platený.