Denník N

Ukrajinským cestujúcim vo vlakoch pomáhame, kde môžeme. Kritiku počúvame, budeme v komunikácii dôslednejší.

Útek pred vojnou, Stredná Európa, 21. storočie (Nemetiphotos, Róbert Németi)
Útek pred vojnou, Stredná Európa, 21. storočie (Nemetiphotos, Róbert Németi)

Od začiatku prepuknutia vojnového konfliktu na Ukrajine ZSSK vo vlakoch bezplatne prepravila viac ako 240-tisíc občanov Ukrajiny.

V denníku N 13. 4. 2022 vyšiel článok s viacerými nadpismi, ktoré napovedali čitateľovi, že ukrajinským cestujúcim ZSSK zakazuje cestovať so Slovákmi v jednom vagóne.

Veľmi sa ma to osobne dotklo a cítim to ako veľkú krivdu. Nie kvôli mne samému, ale kvôli množstvu dobrovoľníkov, našich zamestnancov, zamestnancov ŽSR, MDV SR a ďalších, ktorí sa v posledných týždňoch podieľali a stále podieľajú na pomoci ľuďom utekajúcim pred nebezpečenstvom. Táto pomoc nebola len o poskytnutí bezplatnej dopravy, zvyšovaní kapacít našich vlakov, v obnovení dopravy na Ukrajinu, ale aj o zabezpečení celej logistiky vrátane zabezpečenia základných potrieb utečencom, vody, občerstvenia až po ich dočasné ubytovanie. Zúrivo bulvárnym titulkom o „zakazovaní“ sa z nás, napriek našej maximálnej dobrej vôli pomôcť susedom, stali diskriminační chrapúni. Nie je to pravda.

Realita je takáto:

  1. ZSSK nikomu nič NEZAKAZUJE, ani NEPRIKAZUJE. Nikdy takéto niečo z nášho vedenia nevyšlo.

Áno, v cca 12 vlakoch z 1 631, ktoré denne prevádzkujeme, majú naši vlakvedúci pokyn požiadať ukrajinských cestujúcich, ktorí cestujú bezplatne, aby sa presunuli do posilového vozňa, ak tam taký je. Dôvody sú v článku, ktorý sám o sebe je po doplneniach korektný a objektívny, pomenované presne – ľudia sú rôzni, aj zlí, nestojíme o hádky vo vlakoch, a tipujem, že ani naši ukrajinskí bezplatní cestujúci nie. Vozne, ktoré sú posilové, sú v 99 % rovnocenné s ostatnými. Pre istotu sa postarám o to, aby sa každý vlakvedúci ešte raz dozvedel, že je dôležité v rámci komunikácie na cestujúcich netlačiť a počúvať aj ich názory a protinávrhy. Cesta v posilovom vozni nie je povinná pre nikoho.

Vozeň Beer patrí túto jar spolu s vozňom typu Bmz medzi najčastejšie posilové vozne.

2. Ďalším dôvodom pre radenie posilových vozňov, ktoré nejdú do predaja, sú miesta, ktoré sú obsadené na určitej časti trasy platiacimi cestujúcimi s miestenkou. Pre každého je určite nepríjemné, najmä ak cestujete viacerí a s väčšou batožinou, nebodaj v noci, viackrát sa počas cesty presúvať a hľadať si nové miesto.

Bezplatná preprava pre ukrajinských cestujúcich si totiž bezpodmienečne nevyžaduje kúpu bezplatného lístka. Stačí prísť do vlaku s ukrajinským pasom. Nechceme veci komplikovať pre ľudí, ktorí sú v cudzom prostredí. Častokrát sú to starší ľudia. Do posilových vozňov tak miestenky nepredávame. Keď si tam raz niekto sadne, sedí celú cestu bez obáv, že príde niekto s miestenkou. Mysleli sme si, že je to vynikajúci nápad, signály sme mali pozitívne. Klesal nám počet sťažností, ktorých sme minulý mesiac dostali v tejto súvislosti cca 50, väčšina sa zaoberala tým, že prečo, načo a ako Ukrajinci cestujú a komu tým zaberajú miesto. Nie je to pekné čítanie. Asi 7 sťažností sa zaoberalo, naopak, tým, ako sa ľudia, vrátane našich zamestnancov, chovajú k ukrajinským cestujúcim. Toto vážne riešime. Do 11. apríla, keď nám poslal sťažnosť pán Neumann, ktorý je ústrednou postavou vyššie zmieneného článku, sme podobnú sťažnosť na posilové vozne nedostali, hoci ich už prevádzkujeme vyše mesiaca, od 8. marca.

Vozeň Bmz patrí túto jar spolu s vozňom typu Beer medzi najčastejšie posilové vozne.

Ako napísal pani novinárke náš riaditeľ komunikácie, Tomáš Kováč: „V ZSSK si vážime si každého jedného cestujúceho, a preto hľadáme vždy to najoptimálnejšie riešenie. Ak má ktokoľvek pocit, že niečo nebolo, ako byť malo, či mohlo, veľmi sa ospravedlňujeme, a ak si ktorýkoľvek náš cestujúci myslí, že chyba bola na našej strane, alebo sa mu nedostalo adekvátnej prepravy, prosíme, aby nás kontaktoval na www.zssk.sk/zakaznicke-podania/. Za každú spätnú väzbu sme vďační.“ Platí to aj pre tento prípad. Prešetrujeme, čo sa vo vlaku naozaj stalo, že mal pán Neumann taký zlý pocit.

Máme skoro 6 000 zamestnancov a tí majú rôzne názory. Aj na vojnu na Ukrajine. Po tento moment som to ochotný rešpektovať. Nesmie sa to však prenášať do ich práce, do vlaku. Slušnosť a empatia musia byť poznávacím znakom našich zamestnancov. Iné správanie rešpektovať nebudem.

Aby som sa iba nesťažoval. Vnímam, že časť ľudí môže vnímať tieto posilové vozne pre ukrajinských bezplatných cestujúcich problematicky, aj keď s nimi nesúhlasím.  Naozaj netuším, čo malo byť cieľom nepravdivého nadpisu tohto článku? Snaha o vysokú čítanosť? Ale viem, čo spôsobil. Znechutil a odradil veľa ľudí v ochote robiť dobré skutky v tejto ťažkej dobe. Pevne verím, že ich bude čo najmenej.

Na záver len niekoľko otázok. V akej dobe to žijeme, keď úprimná snaha pomôcť sa stáva terčom kritiky, navyše neoprávnenej? Naozaj je lepšie radšej neurobiť nič navyše, byť zalezený niekde v tieni a čakať, čo urobia tí ostatní? Naozaj sa treba báť konať v dobrej viere v strachu, že niekto len tak čaká za rohom, aby našiel tú najmenšiu chybičku a potom ho s veľkou pompou očiernil?

Moja odpoveď je NIE. Garantujem, že ZSSK bude pokračovať v obdobných aktivitách, napriek tomu všetkému. Takže hor sa do práce – pokračujeme ďalej.

Technika a ľudia ZSSK pomáhajú na Ukrajine utečencom (Nemetiphotos, Róbert Németi)

Viac informácií o posilových vozňoch
Pre zvýšený záujem, aj zo strany ukrajinských cestujúcich, ktorí majú vo vlakoch dopravu zadarmo, sme v ZSSK v niektorých svojich vlakoch pridali vozne. Ide o štandardné posilové vozne, ktoré sú špeciálne vyhradené pre ľudí, ktorí nemajú miestenku, aby sme tak bezpečne a bez zbytočných sporov odviezli čo najviac cestujúcich. Zároveň sú tieto vozne vyňaté z predajného systému, aby nedochádzalo ku konfliktom medzi platiacimi cestujúcimi, ktorí majú miestenku.

Ako „posilové“ ZSSK zaraďuje štandardné vozne v zálohe. Väčšinou ide o „čičmianske“ Bmz, či modernizovaný Beer. Mohlo sa, samozrejme, za posledný mesiac stať, že bol medzi nimi i starší nemodernizovaný vozeň, podobne, ako sme ich niekedy nútení nasadiť aj do bežnej, štandardnej prepravy. V žiadnom prípade však nejde o pravidlo, hoci naše možnosti sú v niektoré dni limitované, aj pre vypravovanie neplánovaných evakuačných vlakov. Každý jeden vozeň má totiž svoje dlhodobo naplánované odstávky na menšie či väčšie revízie, a niekedy sa aj stane, že sa niečo pokazí a vtedy treba siahnuť do rezerv.

O evakuačných vlakoch
Od 9. 3. 2022 ZSSK zaviedla evakuačné vlaky, ktoré jazdia dodnes, od 7. 4. s upravenou trasou do Čiernej nad Tisou z dôvodu efektívnejšej koordinácie ľudí utekajúcich z Ukrajiny pred vojnou (predtým vlaky vedené z Čopu do Košíc). Tieto vlaky jazdia denne:

  • mimoriadny denný vlak Os 8861 (Čop 10:35 – Čierna nad Tisou 11:46),
  • v prípade, že nebudú vedené mimoriadne humanitárne vlaky z Českej republiky, ZSSK zavedie vlak kategórie RR 961 ZAKARPATIA (Čop 15:50 – Čierna nad Tisou 16:49).

Od 11. 3. 2022 ZSSK zaviedla ďalší humanitárny vlak Ex 30028 z Košíc do Bratislavy, ktorý jazdil do 24. 3. 2022 a ktorý bol z dôvodu nízkeho počtu ukrajinských cestujúcich dočasne zrušený a bude v prípade zvýšenej potreby a mobility občanov Ukrajiny opätovne zavedený.

Teraz najčítanejšie

Roman Koreň

Prevádzku a ekonomiku železničnej dopravy som študoval na Žilinskej univerzite. Takmer celý pracovný život pôsobím v železničnom sektore. Naposledy som riadil v ZSSK odbor riadenia strategických projektov, so zameraním na eurofondové projekty, riadenie firemnej stratégie, a tiež výskumno-vývojovú činnosť a inovácie. Teraz som generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva slovenského národného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko.

Tento blog je platený.