Denník N

Aké následky môže mať to, keď deti nielen z Luníka IX necháme dlhodobo sa hrať s Khan Academy?

Trojminútový článok o zážitkoch, postrehoch a pocitoch z učiteľského pôsobenia ambasádora programu Teach for Slovakia na Luníku IX.

Známy fínsky expert na vzdelávanie Pasi Sahlberg vo svojej nedávnej knihe „Nechajte deti hrať sa“ vysvetľuje, že intelektuálna a fyzická hra je hlavným motorom transformácie vzdelávania – kľúčom k tomu, aby sme našim deťom poskytli pohodu, šťastie a zručnosti, ktoré potrebujú, aby prosperovali v 21. storočí, vrátane zvedavosti, kreativity, tímovej práce, riešenia problémov, komunikácie a empatie.

Predminulé leto som sa stretol so svojimi bývalými kolegami v Prahe na obede a rozprával im o svojich učiteľských zážitkoch z Luníka IX. Zmienil som sa aj o tom, ako si vytváram jednoduché programy, ktoré mi pre žiakov automaticky generujú rôzne matematické úlohy, aby žiaci mohli na hodinách samostatne počítať podobné, ale iné príklady ako ich sused alebo ostatní spolužiaci… Príbeh zaujal bývalú kolegyňu, ktorá sa vo svojom voľnom čase podieľa na lokalizácii známej online vzdelávacej platformy Khan Academy do češtiny. Oslovila ma, či by som nechcel do slovenčiny lokalizovať tento moderný vzdelávací nástroj, ktorý zdarma poskytuje krátke videá a online cvičenia na výuku žiakov v rôznych oblastiach, od základov matematiky až po videá zamerané na budovanie rastového nastavenia mysli.

Ponuka ma samozrejme zaujala, preto som cez komunitu programu Teach for Slovakia, ktorého som bol vtedy účastníkom a teraz ambasádorom, začal hľadal ľudí, ktorí by do toho išli so mnou. Našiel som viacerých iniciatívnych nadšencov, ktorých tento črtajúci sa projekt zaujal. Skoordinovali sme sa teda s českým tímom Khan Academy, od ktorého sme získali technické aj organizačné know-how ako sa do toho pustiť. Podarilo sa nám dokonca získať verejné aj súkromné zdroje, aby sme mohli vo veľmi krátkom čase spraviť veľký kus práce. Od Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR sme v spolupráci s občianskym združením V.I.A.C. – Inštitút pre podporu a rozvoj mládeže získali financie na lokalizáciu šesťsto videí, ktoré sa vďaka ambasádorovi Teach for Slovakia Peťovi Rašovi, ktorý túto časť manažoval, podarilo za niekoľko mesiacov previesť do slovenčiny. Od Nadácie Orange získala peniaze priamo škola na Luníku IX, na ktorej učím, vďaka čomu sme mohli lokalizovať videá pre menšie deti a kúpiť lacné tablety, aby sme mohli Khan Academy využívať priamo na hodinách.

Využívanie Khan Academy mnou a ďalšími kolegami na hodinách sa okamžite ukázalo ako omnoho efektívnejšie než moje niekdajšie snahy s generátormi náhodných matematických úloh. Samostatná práca prostredníctvom cvičení Khan Academy sa postupne stala súčasťou takmer každej mojej hodiny matematiky. Žiakom rozdám tablety, svojim prihlasovacím menom a heslom sa prihlásia do aplikácie a vlastným tempom riešia zadania, ktoré som im do aplikácie na danú hodinu zadal. Majú okamžitú spätnú väzbu, v prípade správnej odpovede v podobe príjemného cinknutia. Ak spravia nejakú chybu, povzbudzujem ich k tomu, aby zadanie riešili opakovane dovtedy, kým ho nemajú na 100 %. Ak to zvládnu, môžu riešiť ťažšie zadanie, prípadne vypracovať príklady z minulých hodín. Ak majú žiaci nejaký mobil, tablet alebo notebook s internetom v domácnosti, môžu úlohy riešiť aj doma.

Žiaci si počítanie matematických príkladov cez Khan Academy obľúbili, na každej hodine im dáva možnosť zažiť pocit úspechu, buduje u nich jedno zo štyroch dôležitých presvedčení „ja to dokážem“. Keďže žiaci pracujú samostatne a úlohy sa automaticky vyhodnocujú, môžem sa individuálne venovať žiakom, ktorí to potrebujú, prípadne v tejto časti hodiny fungujem len ako roztlieskavačka, ktorá obieha triedu a tlieska si so žiakmi, aby sme spolu oslávili úspešne vypočítané príklady.

Po viac ako roku práce s Khan Academy na hodinách matematiky sa u žiakov začína prejavovať zlepšenie v matematických schopnostiach, ktoré si dokážu všimnúť aj ostatní moji kolegovia na škole. Nedávno ma napríklad požiadal kolega angličtinár, aby som mu pripravil nejaké matematické príklady pre moju triedu šiestakov, keďže s ňou mal mať matematiku. Povedal som mu, že mu dám príklady na opakovanie pred testom o uhloch a dám mu aj správne riešenia. Blahosklonne sa na mňa usmial, asi predpokladal, že aj keď nie je matematikár, šiestacké úlohy zvládne. Keď som mu však podal príklady, bol šokovaný, aké náročné príklady so žiakmi riešim.

O niekoľko dní učila matematiku v mojej triede aj kolegyňa s dlhoročnými skúsenosťami s vyučovaním matematiky na rôznych školách. Tiež bola prekvapená matematickými schopnosťami mojich žiakov aj tým, akí boli na hodine disciplinovaní. Potešilo ma to, aj keď ma prekvapila poznámka o disciplíne, keďže mi príde samozrejmé, že „kdo počítá matematiku, nezlobí“…

Teraz najčítanejšie