BLOG
Tomáš Búran
Tomáš Búran
11 779

Je tu kritika, ateisti

Dnes som si povedal, že to chce konečne poriadne kritický pohľad na ateizmus. Možno ani nie tak na ateizmus, ako skôr na niektorých ateistov. Myslím si, že táto kritika odo mňa bude prijatá skôr, než kritika nejakého zanieteného veriaceho.

Čo je ateizmus?

Ateizmus znamená v preklade bezbožnosť či neverectvo. Je to v podstate absencia viery v existenciu Boha či bohov všeobecne. Ateista si môže pokojne veriť v karmu, čarodejnice, Feng shui, duchov, jašterov, ktorí nám vkladajú do tiel chipy či Aštara Šerana so svojou neviditeľnou vesmírnou flotilou okolo Zeme. Ateizmus nehovorí nič o skeptickom pohľade na svet či vedeckej metóde. Aby som zhrnul moju prvotnú myšlienku, tak vo všeobecnosti ateista „nezožral“ múdrosť sveta, ako sa to niektorí môžu mylne domnievať. Aj my sa dopúšťame mnohých logických klamov, pretože sú naše mozgy nedokonalé.

Ateista (všeobecne) je človek bez viery v existenciu Boha či bohov. Nič viac a ani nič menej. Ateistom sa môže stať aj absolútny hlupák, ktorý nerozumie ani písanému textu či jednoduchej matematike. Nie je nič extra na tom, že som ateista. Nebudem sa biť do hrude a nebudem na to hrdý, pretože samotný ateizmus o mne takmer nič nevypovedá. Ako radi hovoríme, naši kresťanskí veriaci veria len o jedného Boha viac než my.

Dezilúzia viery v Boha

Začínam byť mierne znepokojený. Zdá sa mi, že vytvárame Straw mana – teda slameného panáka. Podstatou tohto klamu je nájsť veľmi slabý až hlúpy argument, ktorý by mohla zastávať druhá strana (no spravidla ho nezastáva). Ten demonštratívne rozdupeme na „cimpr-campr“ a budeme pri tom budiť zdanie, že sa so všetkými argumentami protistrany môžeme jednoducho vysporiadať. Robíme z veriacich úplných hlupákov, čo je nesprávne. Prirovnávame ich k ovečkám, ktoré prikývnu na všetko, čo im farár povie (toto je aj chyba biskupov, ktorí svoje listy nazývajú Pastierskými – to považujem za veľmi neúctivé). Ak by sme však zablúdili do nejakých psychologických experimentov, zistíme, že človek sa tak trochu ako ovečka skutočne správa. A nejde o to či je veriaci alebo neveriaci (v článku pri konci uvediem príklad – naše dnešné čarodejnice). Vytvárame iba ilúziu viery v Boha a asi prišiel čas na jej dezilúziu. Ako sa vraví, čoho je veľa, toho je kajšmentke.

12195757_1651720041710463_4824719808409395827_n

Obr.1: Ukážka obrázku v skupine.

Mám veriacich kamarátov, ktorí rozhodne nie sú hlupáci. Sú to moji spolužiaci, teda študenti 4. ročníka elektrotechniky na Žilinskej univerzite. Samozrejme neznamená, že ak niekto má vysokú, musí byť múdry. Veľmi záleží od toho čo študuje, kde študuje, ako študuje. Môžem však povedať, že kus logického a racionálneho uvažovania mať musia, keďže študujeme technické vedy, ktoré nie sú jednoduché. Tak ako mne môže pred skúškou pomôcť povzbudenie od kamaráta, im môže pomôcť viera v Boha. Bez ohľadu na to či Boh existuje, dodá im to kus odvahy a môžu si prejsť predskúškovým stresom lepšie než ja. A nie sú to chalani, ktorí by sa od rána do večera modlili a neučili sa (ako to obrazne ilustruje text v obr. 1), pretože im Boh pomôže.

11. septembra som založil na facebookovej skupine ateisti.sk diskusiu. Môj hlavný príspevok vyzeral takto: ,,Rád by som založil rozumnú diskusiu. Predpokladám, že ste takmer všetci ateisti – teda neveriaci v boha. Z akého dôvodu neveríte v existenciu boha? Ste schopní svoju nevieru zdôvodniť? Čo si predstavujete pod pojmom boh?“

Obr.2: Bolesti brucha môže spôsobiť podráždené slepé črevo

Po tejto diskusii som vytriezvel. Neveríme v boha, no veríme v iné javy – napríklad posmrtný život. A to len na základe nespoľahlivých dôkazov (očité svedectvá atď.). Prečo potom rovno neveriť aj v Boha a všetkým tým príbehom, v ktorých máme posmrtný život zakomponovaný? Niektorí si boli istí tým, že Boh určite neexistuje. Bojíme sa slova Boh ako čert kríža. Kvôli čomu? Slovu boh by sa ateista nemal brániť, keďže ide najmä o jeho formuláciu. Napr. ak niekto chápe boha ako fyzikálne zákony, tak proste v takého boha nie je dôvod neveriť!* Fyzikálne zákony existujú. Absolútne ma však odrovnali niektoré reakcie diskutujúcich, ktorých som následne aj zablokoval. Reakcie podráždeného slepého čreva. Viete, také reakcie na obyčajné otázky o niečom vypovedajú. Možno nevyrovnanosť s danou témou či strachom z toho, že ak sa viac zamyslíme nad problematikou, možno zmeníme názor.**

Ako z tejto cesty vedenej diablom preč?

Obr.3: Ak nás ale na cestu priviedol takýto diabol, tak na nej ostávame!

Ako som na začiatku spomínal, ateizmus sám o sebe neznamená takmer nič. Snažme sa teda doň pridať ďalšie veci, ktoré by z neho vytvorili skutočne komplexne rozumnú záležitosť. Diskutujme skôr o sebe a našich názoroch, ktoré postupne rozvíjajme. Diskutujme o viere v Boha a náboženstvách všeobecnejšie a nezameriavajme sa na tie najhlúpejšie argumenty niektorých jedincov. Poďme skúmať:
Prečo sú najmä veriaci proti potratom? Aký je základ v ich argumentoch a ako im možno kontrovať? Podľa čoho sa v tejto otázke rozhodovať? Ako by mohol vyzerať optimálny názor na túto tému?

Prečo sa objavili názory, že zoberieme len kresťanských emigrantov? Skutočne záleží na viere v Boha?

Neveríme v Boha – veríme v niečo iné? Prečo niektorým veciam veríme bez dôkazov? Aký to má dopad na náš život a keď verím v A, prečo potom neveriť v B?

Prečo vzniklo náboženstvo? Malo jeho formovanie zmysel pre prežitie človeka?

Začnime sa pozerať na svet trochu z iného uhla pohľadu. Kedysi ľudia verili v čarodejnice (predpokladám, že vo väčšom percentuálnom množstve, než je tomu dnes). Čo sú však naše dnešné čarodejnice? Odhliadnuc od jašterov v zemi a Aštara Šerana, zoberme si niečo pre bežného človeka prirodzené – čistenie zubov. Poďme do vesmíru a pozrime sa na našu krásnu Zem. Ako sa otáča a strieda sa deň a noc, tak si ľudia čistia zuby. Tento rituál obieha naprieč celou Zemou. Aké sú však dôkazy toho, že má čistenie zubov naozaj pozitívny vplyv na našu ústnu dutinu? No môžeme sa to spýtať zubára. Ten sa to však len učil v škole. Ide o to, že som v živote nečítal vedecký experiment a jeho vyhodnotenie na tému priaznivého pôsobenia čistenia zubov na ústnu dutinu. Predpokladám, že to nečítala/neštudovala ani väčšina z vás. A predsa večer pred spaním nezabudneme na náš rituál. Nechcem vám naznačiť, že čistenie zubov je zlé. To, o čo mi ide, je premýšľanie nad našimi činmi a názormi trochu inou optikou. Dajme si vieru v čarodejnice a vieru v čistenie zubov do paralely a uvidíme mnohé spoločné rysy.

Obr.4: No keď vidím tú šťastnú a krásnu tvár, hneď mám chuť na môj večerný rituál! Vy prasatá! Myslím čistenie zubov! 

Je skutočne obrovské množstvo tém, ktorých odpovede môžeme hľadať vo vedeckých článkoch a publikáciách. Boh nás možno zbavil našich hriechov, ale nie nášho rozumu. Sú otázky, pri ktorých dôjdeme až na samotný koreň celého problému a zistíme, že sa do kelu nevieme racionálne rozhodnúť pre A či B. Kde nám zrazu chýba nejaká vzťažná sústava, od ktorej by sme sa mohli odraziť a budovať názor. Čím viac takýchto otázok zodpovieme, tým viac spoznáme samých seba. Aby to nevyzeralo tak, že skupinu máme preto, aby sme primitívnymi obrázkami zosmiešňovali veriacich. Pretože tým zosmiešňujeme len samých seba.

Poznámky:

* Koľko nôh má pes, ak nazveme nohou aj chvost? Štyri. Tým, že chvost pomenujeme noha, sa z neho noha nestane. ~ Abraham Lincoln. Je to pravda, avšak definícia boha nie je presne daná. Žiaľ.

** Len tak pre zaujímavosť, najsympatickejšie odpovede som dostal od ľudí, ktorí sú so mnou v rôznych skeptických skupinách a admina českého webu http://www.i-ateismus.cz/.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Som mladý študent s otvorenou mysľou, no nie natoľko, aby mi vypadla z hlavy. ,,Iste malo v minulosti veľa ľudí veľa vier, veľa hier. Celý život v niečo veriť, ale na kľukatej ceste aj tak veľa dier. Veľa otázkami obklopený, ako vodou svetadiel. Niektorí veria v mier, niektorí vo vojnu sfanatizovaní svojou vierou vier. Obetovaných často veľa tiel. Nie každý kľudne vybral si, že s ktorou vierou vtedy teda šiel. Niektorý začal veriť preto, lebo nemal cieľ. Pod vplyvom viery namaľovaných aj veľa diel, no taktiež aj nabitých veľa diel, čo odpálili veľa striel." - Čistychov

Blogy

|