Denník N

Auf wiedersehen, Hercules?

Foto: Railcolornews/Mathias Machatschek‎
Foto: Railcolornews/Mathias Machatschek‎

Odkedy to bolo z hľadiska opatrení na Slovensku aj v Rakúsku možné, začal som chodievať raz až dvakrát do týždňa do Viedne na “prieskumné” výjazdy. Viedeň sa pravidelne umiestňuje na prvých priečkach na svete v mnohých aspektoch, chcel som teda zistiť, nakoľko sa to zakladá na pravde.
Najprv sa tam však treba nejako dostať :)

Než začnem akýmkoľvek spôsobom zhŕňať svoje doterajšie dojmy (pod hovorovým názvom Vídeňský report /dátum/ pravidelne opisujem svoje zážitky a postrehy na FB profile), pustím sa do “problematiky” trate Bratislava – Marchegg – Viedeň.

Hneď pri prvej ceste som si všimol na rakúskej strane po takmer celej trase intenzívnu výstavbu. Ako vlakovému fanúšikovi mi to nedalo a prehrabal som sa internetovými správami o tom, čo sa medzi Marcheggom a Viedňou-Stadlau deje (podľa starších článkov úsek Hauptbahnhof-Stadlau elektrifikovali už dávnejšie).

Na rakúskej strane sa má úsek zdvojkoľajniť a zmodernizovať až po Marchegg, vrátane nových staníc a úpravy trate tak, aby vlaky nemuseli znižovať rýchlosť medzi zastávkami (cestné ťahy boli väčšinou upravené do formy podjazdov alebo nadjazdov).

Asi najdôležitejším aspektom tohto celého je ale elektrifikácia, a to nielen po Marchegg, ale aj ďalej cez viadukt a na slovenskej strane až po bod, kde sa trať delí na odbočku na Marchegg a smer Záhorie/ČR.

Elektrifikácia umožní, aby na celej tejto trase začali premávať elektrické súpravy, čím sa nielenže zlepší ekologický aspekt prevádzky, ale sa aj skráti čas potrebný na cestu z Bratislavy do Viedne z takmer 70 na 40-45 minút. Na rakúskej strane sa ráta aj s rýchlosťami 160-200 km/h.

Za účelom získania informácií o aktuálnom progrese prác v Rakúsku aj na Slovensku som oslovil PR oddelenia ÖBB aj ŽSSK. Odpovede som sa dočkal (a to promptne, treba zdôrazniť) len od ÖBB.

Kým sa pustíme do ich odpovedí, v skratke si povieme, čo vlastne sa musí vykonať na slovenskom úseku.

Záznam je pochopiteľne staršieho dáta, momentálne sú už stĺpy na elektrické vedenie a iné objekty/práce prítomné až po hranicu, pričom postupne pribúda kabeláž a pod. :)

Približne od spomínaného rázcestia je potrebné trať elektrifikovať. Viadukt si vyžiada rekonštrukciu a spevnenie, aby po ňom nové súpravy mohli premávať 120-140 km/h (rakúska strana by bola radšej so 140).

Nechcem bagatelizovať “náročnosť” spomínaných úkonov (a ďalších čiastkových), ale oproti Rakúsku ide o malý zlomok, pričom informácie nie sú o progrese žiadne, okrem dva roky starých “ždibcov” v článkoch, že to hádam bude hotové do konca roka 2023.

Nepoznám situáciu v ŽSSK ani to, akú prioritu dávajú danému úseku, preto sa namiesto unáhlených záverov radšej pustime do zaujímavejšej časti.

Rád by som sa poďakoval hovorkyni Julii Krutzler z mediálneho oddelenia ÖBB za odpovede :)

 

Ako postupujú práce na zdvojkoľajnení trate medzi Stadlau a Marcheggom?

Do decembra by sa na dve koľaje mal rozšíriť úsek medzi zastávkami Siebenbrunn-Leopoldsdorf a Schönfeld-Lassee a elektrifikácia od Viedne-Stadlau až po Marchegg by mala byť dokončená.

Všetky železničné priecestia v Dolnom Rakúsku budú nahradené nadjazdami alebo podjazdami a každá stanica bude moderná a bezbariérová.

Do roku 2025 bude celá trať medzi Viedňou-Stadlau a Marcheggom tvoriť dvojkoľajový koridor.

Ako napreduje elektrifikácia na vašej strane a prípadne aj na tej slovenskej?

ÖBB postupuje podľa plánu a celý úsek až po štátnu hranicu (Marchegg) bude zelektrifikovaný do decembra 2022. ŽSSK je zodpovedná za elektrifikáciu na slovenskej strane, nevieme vám teda poskytnúť informácie o postupe na Slovensku.

Viete presnejšie povedať, kedy sa cestujúci dočkajú elektrických vlakov na tejto trati?

Ako som spomenula vyššie, ÖBB postupuje podľa plánu, a teda naša strana bude hotová do konca roka 2022. Čiže všetky vlaky, ktoré budú na tejto trati premávať v rámci Rakúska, budú elektrické.

Akonáhle sa dokončí elektrifikácia aj na slovenskej strane, bude možné sprevádzkovať pravidelnú elektrickú linku do Bratislavy.

Momentálne, kým nie je celá trať elektrifikovaná, na nej jazdia vlaky push-pull s diesel-elektrickou lokomotívou “Hercules”. Viete povedať, aké vlaky/lokomotívy budú na nej premávať, akonáhle sa dokončí elektrifikácia a trať bude pripravená?

Akonáhle sa dokončí aj elektrifikácia úseku medzi Marcheggom a Devínskou Novou Vsou, nasadí ÖBB elektrickú lokomotívu radu 1116 “Taurus”. Okrem toho zatiaľ nepadlo konečné rozhodnutie ohľadom súprav.

 

Krátko o lokomotíve “Taurus”

Ide o chránené označenie modelových radov 1016, 1116 a 1216 rakúskych železníc (je rozšírená aj v iných krajinách, napr. v Nemecku ako DB BR 182 a pod.). Nebudem vás zaťažovať všetkými technickými podrobnosťami.

Sú nesmierne obľúbené nielen v osobnej, ale aj v nákladnej doprave vďaka svojej univerzálnosti a vysokému výkonu.

Maximálna provozná rýchlosť je 230 km/h a dokáže fungovať aj v push-pull konfigurácii, niet preto divu, že sa stala základom liniek RailJet, vlajkovej lode ÖBB.

Video: vlastné

Ešte by som dodal, že nasadenie Taurusu na trati z Viedne cez Marchegg do Bratislavy nebude obzvlášť prekvapujúce – rakúske železnice ich vlastnia značné množstvo, navyše za tie roky preukázali nielen vysoký výkon, ale aj spoľahlivosť.

 

Moje špekulácie

ÖBB CityJet (4744 aka Siemens Desiro ML) a jeho „kurzzug“ variant Talent 2. Foto: vlastné

Ako ste sa mohli dočítať, na koridore Bratislava-Marchegg-Viedeň sa ráta s nasadením univerzálnej lokomotívy Taurus, keď bude alles hotovo.

Elektrifikácia po Marchegg však bude dokončená možno aj o rok skôr ako slovenský úsek. Rakúska strana už teraz posúva časť vozového parku slovenskej strane, súpravu ťahanú Herkulesom bolo možné zopárkrát vidieť aj na trati Bratislava – Dunajská Streda.

Nie som si istý, ako je to s kompatibilitou CityJet-ov, čo sa elektriny a signálnych systémov týka, ale ak tam nie sú probĺemy, teoreticky by mohli ÖBB dočasne nasadiť práve 4744-ku. Tento bieločervený zázrak s jeho duálnym chodom na elektrinu a batérie je tak trochu pýchou ÖBB a Siemensu :)

Technicky zdatnejší čitatelia mi nepochybne vysvetlia v komentároch, či je takýto scenár pravdepodobný :)

Zdroj: Meme Generator

Ďakujem za pozornosť aj pri takejto možno suchšej téme, ktorá má však vplyv na život mnohých Slovákov, ktorí dochádzajú za prácou do Viedne. Hádam sa pri železničných zaujímavostiach nevidíme naposledy :)

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kizák

Metalista, ktorému nie je jedno, čo sa deje vo svete i doma :)))