Denník N

Moji Oxfordskí tútori: od výučby z nemocničného lôžka až po prepojenie na Borisa Johnsona

Od začiatku akademického roka som v blogoch predstavila troch z mojich ôsmich Oxfordských tútorov – Philippu, Fernanda a Williama. Nastal čas uviesť ďalšiu pôsobivú trojicu.

Ann

Počas môjho prvého tutoriálu s Ann som sa cítila ako na návšteve v zoo. Zo všetkých kútov jej pracovne na mňa pozerali sovy a kačky najrôznejších veľkostí a farieb. Nie, Ann nie je chovateľka divého vtáctva, ale zapálená zberateľka. Okrem kačacích a sovích sošiek Ann zbiera napríklad aj vzácne edície detských rozprávkových kníh, či počítadlá. Počítadlá a počítanie priamo súvisia s Anninou najväčšou vášňou – jej výskumom aritmetiky. Nedajte sa zmiasť, Ann nie je tútorkou matematiky. Jej parketa je psychológia. Konkrétne sa zaoberá vývojom matematického myslenia u detí, veľa toho ale vie aj o iných oblastiach.

Húževnatejšiu tútorku ako Ann som snáď ešte nemala. Minulý trimester Ann nečakane dostala mozgovú príhodu a skončila v nemocnici s dočasne ochrnutou rukou a nohou. Namiesto toho, aby si dopriala trochu oddychu, Ann organizovala tutoriály z nemocnice cez zoom. Ani som tomu najprv nechcela veriť, keď som to počula.  Študenti psychológie, pre ktorých je Ann hlavná tútorka nám spomínali, ako Ann počas jedného tutoriálu prerušila zdravotná sestra, lebo jej potrebovala vziať krv. Ann ale nechcela ochudobniť svojich študentov ani o jednu minútu príprav na záverečné skúšky a tak sestru poprosila, nech sa vráti neskôr.

Tento trimester je už Ann našťastie späť v kolégiu. Dobre sa zotavuje a všetky tutoriály už organizuje osobne. Dúfam, že jej novonadobudnuté zdravie dlho vydrží.

Robert

Robert je jeden z mála mojich tútorov, ktorý nie je členom kolégia St Hilda’s. Za jeho tutoriálmi sa musíme prejsť do kolégia St Edmund’s Hall. Pár minút chôdze ale absolútne stojí za kvalitu učiva, ktoré nám Robert stihne za 60 minút odovzdať. Jeho tutoriály sú zamerané na fyziológiu krvného obehu, pľúc a obličiek. Systémová fyziológia je podľa mňa jeden z konceptuálne najnáročnejších predmetov. Na jej pochopenie treba ovládať veľa fyziky a mať dobre rozvinutú schopnosť prepájať detaily do celku. Niektoré koncepty sú na prvý pohľad naozaj neintuitívne. Keď o nich čítate v učebnici, tak sa v nich ľahko stratíte. Robert má ale talent predstaviť nám učivo takým spôsobom, že nám príde takmer jednoduché. Počas jeho tutoriálov si vždy uvedomím, ako sa rôzne orgány nášho tela úžasne dopĺňajú a odchádzam úplne nadšená z toho, čo nové som pochopila.

Robert nie je len tútor, ale aj riaditeľ celého nášho programu. Zostavil biomedicínské učebné osnovy a každý trimester sa stretáva s predstaviteľmi biomedikov zo všetkých kolégií, aby si vypočul ich spätnú väzbu. Okrem toho napísal aj jednu z našich najlepších učebníc – Oxforskú príručku medicínskych vied. Vidno, že Robert sa svojmu oboru skutočne rozumie. Raz počas tutoriálu zameraného na silu srdcového svalu, sme si spomínali rôzne lieky a len tak mimochodom nám spomenul, že objav jedného z nich je bohužiaľ jeho jediný prínos vede. Inokedy sme sa rozprávali o chemoreceptoroch, ktoré reagujú na to, keď máme v krvi málo kyslíka (hypoxia) alebo veľa oxidu uhličitého (hyperkapnia). Vysvitlo, že metódu Douglasovej tašky (Douglas bag), ktorá sa použila na skúmanie vplyvu hyperkapnie a hypoxie na dýchanie vynašiel Oxfordský vedec, ktorý bol tútor Robertovho tútora. Takto sa v Oxforde predávajú poznatky z generácie na generáciu. Príde mi to fascinujúce.

Mary

Prepojenie na slávnych vedcov, umelcov či politikov má v Oxforde veľa ľudí. Výnimkou nie je ani moja tútorka Mary. Prvý krát som sa s ňou stretla počas slávnostnej večere organizovanej mojim kolégiom na privítanie študentov v novom akademickom roku. Dala som sa s Mary do reči, lebo som vedľa nej sedela. Ani neviem,  ako sme sa k tomu dostali, ale vysvitlo, že Mary je spolužiačka Borisa Johnsona. Študovali spolu v kolégiu Balliol. Ja o britskej politike veľa neviem, ale bolo zaujímavé vypočuť si takto o Borisovi Johnsonovi z prvej ruky.

Mary je geniálna tútorka na metabolizmus. Má skvelú pamäť. Do detailov ovláda názvy a mechanizmy stoviek enzýmov. O jej tutoriály sa trhajú biomedici, medici a biochemici z viacerých kolégií. Každý tútor má svoj štýl výučby a Mary nie je výnimkou. Stále nám kladie otázky a vždy nás pochváli za odpoveď, aj keď nám v zápätí ukáže, že sme vlastne neodpovedali úplne správne. Niečo na spôsobe akým sa Mary vyjadruje mi pripomína romány Agathy Christie. Neviem či je to jej silným britským prízvukom, vždy upraveným výzorom alebo premysleným výberom slov, no pôsobí na mňa veľmi nóbl v tom najlepšom zmysle slova.

Myslím, že biomedici z môjho kolégia majú veľmi dobrú kombináciu tútorov. Každý tútor má rád učenie, vie sa dobre vyjadrovať a skvelo sa orientuje v oblasti, ktorej sa venuje. Som vďačná za príležitosť byť ich žiačkou.

Teraz najčítanejšie

Paulína Vicenová

Vďaka štedrej podpore Slovákov som od októbra tohto roku začala študovať biomedicínu na Oxfordskej Univerzite.  Som tu preto, aby som sa naučila viac o epigenetike a moderných výskumných metódach.  Snívam o tom, že po ukončení môjho štúdia sa budem podieľať na vývoji nových terapií pre chorých pacientov z rôznych kútov sveta. Cez tento blog by som chcela postupne zdokumentovať svoj študentský život v Oxforde. Možno sa mi takýmto spôsobom podarí pomôcť Slovákom, ktorí by radi šli na kvalitnú školu v zahraničí, ale sú na pochybách, čo všetko to obnáša : ).