Denník N

10 dobrovoľných zlepšení Nového Mesta

Prechádzajúc sa ulicami má človek pocit, že bratislavské ulice sú akoby dané na pospas osudu. Opravuje sa len to čo sa rozpadlo, väčšinou len na cestách pre autá a to 2x do roka (jar a jeseň). Preto sme sa so Zelenou hliadkou pustili do Spotfixov, ktorých cieľom je pravidelne poukazovať na nedostatky v údržbe našich ulíc. Nestačí len kosiť, vysypávať koše a zarábať výtlky na cestách.

V roku 2015 som sa rozhodol zrealizovať druhú sériu malých novomestských SpotFixov a spolu s ďalšími ochotnými obyvateľmi, nielen Nového Mesta, prispieť k lepšiemu životu v našej mestskej časti. V rámci práce so Zelenou hliadkou chceme prostredníctvom SpotFixov, riešení problémov v našich uliciach, poukazovať na fakt, že starostlivosť o mesto nespočíva len v kosení trávy či vyprázdňovaní košov. A my, ako obyvatelia, sme si na to zvykli, pričom zážitok z čistého vľúdneho mesta hľadáme za hranicami Slovenska a občas stačí aj za hranicami Bratislavy.

“Nie sú peniaze” Pravdepodobne najviac omieľanou výhovorkou je nedostatok peňazí. Asi vás neprekvapí, že naše SpotFixy sú absolútne nízkonákladovou záležitosťou a na ich realizáciu často nepotrebujete ani materiál navyše. Stačili rukavice a metly, aby sme vyriešili podnet pri Trnavskom mýte.

Po vyčistení odtokového jarku na Trnavskom mýte
Po vyčistení odtokového jarku na Trnavskom mýte

Dobrým príkladom bol náš spotfix na detskom ihrisku v Hostinského sídlisku. Priestor, ktorý sa zo strany samosprávy dočkal akurát výmeny hojdačiek a natretia preliezok, bol doslova pascou pre nepozorné členky. Na tie číhali desiatky “krtincov” na povrchu takmer celého ihriska. Okraje chodníkov boli navyše zanesené hrubými nánosmi piesku a ďalších sedimentov. Krtince sme zatĺkli, najväčšie rozbili a vložili nový materiál, nánosy vyzametali a odviezli (poslúžili neskôr pri oprave zámkovej dlažby).

PRED a PO akcií na detskom ihrisku Hostinského sídliska
PRED a PO akcií na detskom ihrisku Hostinského sídliska

Bez reakcie Dlhšie ma fascinoval podnet týkajúci sa zaprášenej električkovej zastávky Nová doba. Rýchle električky, policajné autá či sanitky tu dokázali rozvíriť hotovú pieskovú búrku, pričom stačilo jediné, pozametať. Podnet z marca 2014 sa do dnešného dňa nedočkal odpovede Dopravného podniku. Medzitým sme ho však vyriešili.

Zastávka Nová doba bez 700 kilogramov piesku a bez graffiti i nálepiek na označovníkoch
Zastávka Nová doba bez 700 kilogramov piesku a bez graffiti i nálepiek na označníkoch

Stačili 4 metly, 1 lopata, 20 pevných vriec, 5 nadšených dobrovoľníkov a 2 podvečerné hodiny, aby sme znížili prašnosť zastávky aj o 80%. Náklady na akciu boli v hodnote plastových vriec a od 26.8.2015 si nemusia cestujúci zakrývať nos i oči pred prachom z povrchu koľajiska i samotnej zastávky. Je pekné, že máme nové miliónové autobusy, električky či trolejbusy, ale neprilákame nových cestujúcich, ak tieto naleštené dopravné prostriedky stoja na zastávkach so zápornou spoločenskou hodnotou, bez prístreškov, počmárané, dolepené, zaprášené. Pritom stačí tak málo, chcieť.

Kedysi sa sľúbilo, že sa spraví Pravdepobne každý, kto sa zaujíma o okolie, si prešiel “uprataním” svojho problému zo strany zodpovedných. Odpoveď dostanete, ale bez konkrétneho termínu nápravy, rozsahu opravy, či hocičoho o čo by ste sa v budúcnosti mohli oprieť. Úradníci a firmičky si chcú jednoducho opravovať verejný priestor, keď môžu, chcú, a najmä svojou vlastnou rýchlosťou. Ak však vieme s niečim pomôcť, alebo niečo opraviť, tak aj v noci, za dažďa a radi.

V noci a daždi po oprave zámkovej dlažby na Smikovej
V noci a v daždi po oprave zámkovej dlažby na Smikovej

Takto sme napríklad opravili dva úseky chodníka s prepadávajúcou sa zámkovou dlažbou. Jeden na Sliačskejdruhý na Smikovej. Oba sme podsypali materiálom vyzametaným na zastávke Nová doba, zahrali sme si s dlažbou puzzle a vyrovnali povrch chodníka. Chodcom už  nehrozí nečakaná zmena povrchu či dokonca zranenie.

  • Smikovú zadal občan 21.4.2015, novomestský úrad zaevidoval 21.5.2015, my sme chodník opravili 3.9.2015.
  • Sliačsku zadal občan 16.7.2015, novomestský úrad nereagoval, my sme chodník opravili 3.9.2015.
Opravený chodník priamo pri vchode do obytného domu
Opravený chodník priamo pri vchode do obytného domu

Keď sa bratislavská zámková dlažba prepadáva, tak sa rozpadávajú aj bratislavské asfaltové chodníky. Aj preto sme sa vrhli na dva podnety. Prvý sa týkal prepadnutého chodníka na Vajnorskej ulici, kde sme vyplnili pomerne rozsiahlu dieru, známu aj zo staršej reportáže SME o predavačke Nota Bene na invalidnom vozíku. Druhý podnet sa týkal chodníka na Pluhovej, kde sa pravdepodobne menili rozvody a chodník sa časom prepadol. Obe diery sme vyplnili novým materiálom a chodník zarovnali.

  • Vajnorskú zadal občan 18.7.2013, Magistrát zaevidoval 27.8.2013 a my sme chodník opravili 10.9.2015.
  • Pluhovú zadal občan 16.7.2015, novomestský úrad neragoval a my sme chodník opravili 10.9.2015.
Zarobená diera a historicky najvyššia účasť na malom SpotFixe
Zarobená diera a historicky najvyššia účasť na malom SpotFixe

Pri snahe posúvať kvalitu nášho spoločného priestoru sa nedalo vyhnúť Trnavskému mýtu, kde sme sa zamerali na podnet týkajúci sa zanedbaných kvetináčov – “odpadkových košov”. Nadviazali sme na predchádzajúce dobrovoľnícke podujatia a za hodinu čistého času sme zrevitalizovali dva kvetináče. Povrch dostal nový náter, substrát aj rastliny.

Pred a po kvetináče na Trnavskom mýte
Pred a po kvetináče na Trnavskom mýte

Čo sa ani nerobí Samostatnou kategóriou sú potom podnety týkajúce sa bežnej údržby mesta, ktorá sa možno kedysi aj robila, ale dnes je už považovaná za prekonanú, zbytočnú či nepotrebnú, lebo veď sa to opäť zašpiní, zničí či ukradne. Vždy sa však dajú nájsť jednoduché, efektívne a najmä nízkonákladové riešenia. Na akejsi chodníko-ceste na styku Trnavského mýta a Trnavskej cesty sa priamo pod obytným domom nachádza odtokový kanál. Bol zaplnený je lístím, stavebným odpadom a inými odpadkami. Navliekli sme si rukavice, zobrali metly, lopaty a odtokový kanál vyčistili. Nič zložité a hneď to vyzeralo lepšie. Vo vetre a tme sme aktivitu zrealizovali za dve hodiny.

Vyčistené odtokové kanály pri Trnavskom mýte
Vyčistené odtokové kanály pri Trnavskom mýte

Na samostatný článok by bola (ne-)starostlivosť o trakčné stĺpy či stĺpy verejného osvetlenia. Vzhľadom na to, že nevieme natrieť celý stĺp, tak sme sa zamerali na ich pätky, ktoré najviac zhrdzavejú a kazia dojem z ulice. Takto sme postupne upravili stĺpy na Vajnorskej a to medzi križovatkami s Tomášikovou a Riazanskou. Farbu sme zvolili striebornú, ktorou sa natierajú staré stĺpy a zároveň ju majú všetky nové stĺpy. Zvyšok, okrem pätiek, čaká na starostlivosť zo strany spoločnosti SIEMENS, ktorá sa má o tieto zariadenia starať.

Stĺpy so striebornými pätkami na Vajnorskej
Stĺpy so striebornými pätkami na Vajnorskej

Bola doba, kedy sa obrubníky na križovatkách natierali nabielo, aby sa zvýšila viditeľnosť ostrovčekov. My sme si spravili experimentálnu akciu na križovatke Riazanská – Kukučínová. Jednoduchá, pohodová, príjemná akcia, v rámci ktorej sme minuli liter bielej farby, zvýšili sme viditeľnosť ostrovčekov a prispeli k dojmu starostlivosti o priestor,.

Natreté ostrovčeky križovatky Riazanská-Kukučínova
Natreté ostrovčeky križovatky Riazanská-Kukučínova

Mesto bez odpadkov je možno utópia, ale aspoň pravidelná údržba či zber odpadkov by mal byť samozrejmosťou nielen v pešej zóne Bratislavy. My sme sa zamerali na okolie dvoch priechodov medzi Pluhovou a Račianskou, kde bolo odpadkov viac ako dosť. Výsledkom bolo 27 vriec nazbieraných odpadkov, ktoré sa tu povaľovali roky rokúce. Počuli ste niekedy o systéme zberu odpadkov z ulíc v Bratislave? Ja nie a diskusia o nastavení toho ako by sa mali naše ulice čistiť ešte len prebieha.

Po zbere odpadkov na chodníku medzi Kukučínovou a Račianskou
Po zbere odpadkov na chodníku medzi Kukučínovou a Račianskou

Bonus: poklopy na Odborárskej Vyššie uvedené vylepšováky boli skôr vo forme estetiky, opravy toho čo je pokazené. Túto sezónu sme však riešili aj závažný podnet, kde už išlo o zdravie a možno aj o život. 11.5.2015 nahlásil občan podnet ohľadom chýbajúcich kanálových poklopov na Odborárskej ulici. S podnetom sa nič nedialo, a tak sme v našej dielni odliali nové betónové poklopy, ktorými sme zakryli celkovo sedem otvorených kanálov. Niektoré z nich boli necelý meter od chodníka.

Dva z celkovo siedmych poklopov, ktorými sme zakryli diery na Odborárskej
Dva z celkovo siedmych poklopov, ktorými sme zakryli diery na Odborárskej

Zmenou času z letného na zimný sa skončila sezóna týchto stredajších SpotFixov. Počas celkovo jedenástich stried sa podarilo dokázať, že starať sa o naše spoločné priestory je nielen možné, ale aj lacné i rýchle. Stačí chcieť. Ak toto všetko dokáže malá skupinka obyvateľov s úplne základným vybavením, tak kde sú miliónmi eur dotované samosprávy a ich podniky verejnoprospešných prác?

Portál Odkazprestarostu.sk je plný podnetov od ľudí, ktorým nestačí vyprázdnený odpadkový kôš (občas je aj to problém) alebo pokosená tráva (bez komentára). Napriek tomu je len časť podnetov vyriešená. Niekde vraj chýbajú peniaze, inde zas kompetencie, niekde si na reakciu nenašli čas a inde problém nie je problémom. Budúci rok chcem obnoviť tieto naše pravidelné SpotFixy.

V utorky podvečer chceme každý týždeň pripomínať zodpovedným, že pokiaľ sa nezačneme seriózne zaoberať starostlivosťou o toto mesto či pravidelnou údržbou verejných priestorov, tak našim uliciam bude dominovať hrdza, čarbičky po stenách, rozpadávajúce sa obrubníky a chodníky. To čo odolá nedostatku údržby dorazia vandali, pre ktorých je náš nezáujem dokonalé alibi.

Matúš Čupka

Moja stránka so všetkým čo robím: https://www.facebook.com/Matúš-Čupka-postav%C3%ADme-svoje-mesto-na-nohy-250959315028222/

Teraz najčítanejšie

Matúš Čupka

Novomešťan a rodič naberajúci skúsenosti ako vedúci oddelenia životného prostredia a dopravy v Mestskej časti Bratislava - Rača. Tu prezentované názory sa nemusia nutne zhodovať s oficiálnymi názormi môjho zamestnávateľa.