Denník N

D. Falconer: Middle-Earth — From Script to Screen (Čitateľský denník 25/2022)

„We built more than seventy miniatures for The Lord of the Rings. The environments of Middle-earth were diverse and varied, and our miniatures equally so, which means lots of different construction techniques. The scale of any miniature was dictated by how small the designer might traw a human figure in his sketch, relative to that environment, and given the epic nature of John Howe and Alan Lee´s vision for Middle-earth, than generally meant monumental miniatures!“

Tolkienov Pán Prsteňov je moja celoživotná láska — a ako mnohí ďalší z mojej generácie, aj ja som sa k nemu dostal vďaka výbornej filmovej adaptácii Petra Jacksona. Mal som presne jedenásť rokov, keď do kín dorazilo Spoločenstvo prsteňa, a úplne mi vyrazilo dych. Jeho kostýmy, výprava, efekty a epický príbeh tiahnúci sa cez tri hodiny ma pohltili natoľko, že sa z neho ihneď stal môj najobľúbenejší film. A vydržalo mu to doteraz.

Middle-Earth — From Script to Screen zachytáva celý náročný proces tvorby filmovej Stredozeme. Od prvých náčrtov Johna Howea a Alana Leeho, cez technické výkresy architektúry až po modely, kulisy v reálnej mierke a fotografie zo samotného natáčania. Táto kniha, ktorá vyšla pri príležitosti dvadsiateho výročia od začiatku prvých prípravných prác, zachytáva aj spomienky jednotlivých dizajnérov, filmárov, hercov či samotného režiséra.

Je fascinujúce vidieť, koľko kreatívnych a trpezlivých ľudí sa zišlo pri tomto projekte. Mňa osobne najviac fascinujú modely (miniatúry aj bigatúry) a kulisy — praktické efekty totiž ani po toľkých rokoch nezostarli a krásne zrejú v čase. Kde sú tie časy, keď sa kvôli stvárneniu Temnej veže musel stavať poctivý deväť metrový model? Boli by ste prekvapení, koľko slávnych výjavov z trilógie je vytvorených nasnímaním dobre nasvetlených fyzických modelov.

Tiež som si pri listovaní uvedomil, aký veľký dôraz kládol Jackson na uveriteľnosť Tolkienovho sveta. Každému národu Stredozeme bola vytvorená iná charakteristická kultúra, iný architektonický sloh, iné materiály blízke tej ktorej geografickej polohe. Hobiti napríklad vychádzajú z podoby britského predindustriálneho vidieka, Rohan z anglosaskej tradície, Gondor zo starovekého Ríma a Byzancie a elfovia — ako milovníci prírody — z viedenskej secesie. Nádherné.

Kniha Daniela Falconera, ktorá popisuje všetky tieto úžasné veci, má však mnoho nedostatkov — chýbajú tu kapitoly o kostýmoch a zbraniach, fotiek z natáčania je príliš málo a ani skíc a kresieb som v nej nenašiel toľko, koľko by som od podobnej publikácie čakal. Veľkú časť tu totiž zaberajú printscreeny z finálnej podoby filmov — a aj to v nie príliš dobrej kvalite. Text navyše zbytočne podrobne popisuje dej celej trilógie, čo mi príde úplne mimo. Kto by si už len kupoval publikáciu o filme, ktorý nikdy nevidel?

Middle-Earth je tak knihou pre skalných fanúšikov a filmových nadšencov, ktorí chcú mať všetko na jednom mieste — musia ale byť pripravení občas prižmúriť oko nad nie príliš podarenou prezentáciou. A aby som nezabudol, kniha obsahuje aj výjavy z jednej nepodarenej druholigovej digitálnej fantasy. Marí sa mi, že sa volala Hobit.

D. Falconer: Middle-Earth — From Script to Screen
HarperCollins, 2017
512 strán
*
70 %

Čitateľský denník vo forme podcastu môžete počúvať na:
Spotify, SoundCloude, Apple alebo Google podcasts.

Moju výtvarnú tvorbu môžete sledovať na:
Facebooku alebo webe.

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.