Denník N

Ako dať srdce Novému európskemu Bauhausu? Brusel sa snaží.

Reportáž z prvého festivalu Nový európsky Bauhaus, ktorý sa konal 9.-12. júna 2022. Výpravné podujatie malo ambíciu byť iné ako klasické konferencie. Základným prvkom úspechu bolo poskytnúť ľuďom PRIESTOR. Toho máme v každodenných životoch práve nedostatok, či už vo fyzickom, alebo mentálnom zmysle, neustále zahlcovanie produktami, aktivitami a úlohami rozhodne nepomáha kreovať udržateľnosť, inkluzivitu, ani krásu.

Priestor fyzický

Festival Nového európskeho Bauhausu (NEB) bol vytvorený v spolupráci s komunitou NEB s cieľom prezentovať, osláviť a rozvíjať toto hnutie. Stojí na troch pilieroch, ktorými sú fórumveľtrh a festival. Fyzicky sa konal v Bruseli na Gare Maritime & Mont des Arts, no zároveň prebiehal online. Okrem bohatého programu v Bruseli je súčasťou festivalu aj viac ako 200 sprievodných podujatí, ktoré nezávisle organizujú partneri podujatia. Festival v Ríme v Národnom múzeu umenia 21. storočia MAXXI oficiálne otvorila predsedníčka Komisie Ursula von der Leyen, so živým prenosom do Bruselu. „Pri spustení Európskej dohody o zelenej energii sme si všimli, že niečo chýba: konkrétne hnutie zdola, ktoré by vytvorili ľudia. A preto hovoríme, že srdcom a dušou európskej zelenej dohody je nový európsky Bauhaus. Aj keď obnovíme Ukrajinu, urobíme to v duchu nového európskeho Bauhausu,“ povedala predsedníčka.

Aby neostalo len pri silných metaforách, celkový dojem z podujatia podporil nový priestor, kde sa hlavné eventy konali. Takzvaná Gare Maritime, bývalá nákladná prístavná stanica bola nedávno obnovená práve v duchu ideí, ktoré hlása aj NEB. Až do 80. rokov 20. storočia bolo prekladisko Tour & Taxis v belgickom hlavnom meste jedným z najdôležitejších prekladísk v Európe. Potom tento priemyselný areál zo začiatku 20. storočia chátral – spolu s jeho stanicou Gare Maritime, ktorá bola kedysi známa ako najväčšia nákladná stanica na kontinente. Až v novom tisícročí začali developeri jednu po druhej rekonštruovať historické budovy. Vďaka tomu získala spoločnosť Tour & Taxis v roku 2008 cenu Europa Nostra za európske dedičstvo. Dnes je Gare Maritime opäť oslavovaná: ako najväčší projekt z krížom lepeného dreva v Európe.

Projektantom išlo o oveľa viac ako len o atraktívny pohľad. Developerská spoločnosť Extensa a tím Neutelings Riedijk Architects prezentujú novú železničnú stanicu Gare Maritime ako najlepší príklad udržateľného dizajnu. Všetko pod elegantnou oceľovou strechou je teraz vyrobené z dreva. Relikt stanice sa premenil na „mesto v meste“ – také, „kde nikdy neprší“. Budova s dĺžkou 280 m a šírkou 140 m teraz opäť pulzuje životom. Nachádzajú sa tu obchody, kancelárie, dielne a veľa priestoru na verejné podujatia. Po celodennom konferenčnom angažovaní sa ani necítite tak vyčerpane ako keď ste zavretí v interiéroch klasických biznis lokácií. Denné svetlo a kontakt s oblohou je základ!

Rozmanité zelené plochy naplánovalo belgické štúdio OMGEVING. Krajinní architekti navrhli celkovo desať záhrad založených na štyroch témach: les, kvety, trávnik a vôňa. Vybrali rastliny, ktorým sa bude dariť v podmienkach podobných stredomorskému podnebiu. Keďže v podstate ide o mierne prerastený sklenník.

Fasády Gare Maritime boli obložené dubovým drevom s certifikáciou FSC. Vďaka drevenej konštrukcii sa enormne znížilo množstvo použitého cementu. Výroba cementu stále spôsobuje štyrikrát viac emisií skleníkových plynov ako celosvetová letecká doprava. Okrem toho by nová stanica Gare Maritime bola päťkrát ťažšia, keby bola vyrobená z betónu. Nové prístavisko Gare Maritime je energeticky neutrálne a nevyužíva fosílne palivá. Sklenené fasády na Rue Picard sú vybavené solárnymi článkami. Na strechách s celkovou rozlohou 17 000 metrov štvorcových boli osadené solárne panely. Ako projekt adaptívneho opätovného využitia Gare Maritime šetrí energiu a materiály tým, že využíva existujúcu štruktúru namiesto toho, aby ju zbúral a postavil na jej mieste úplne nový komplex.

Jan de Moffarts Architects, Bureau Bouwtechniek, Ney & Partners a Boydens sa ujali obnovy starých železničných prístreškov. Nitované priehradové nosníky a trojzákrutové väzníky boli starostlivo obnovené a na niektorých miestach zosilnené. Dobrú dokumentáciu rekonštrukcie a tiež obraz pôvodného stavu nájdete na tomto webe.

Celá štvrť ešte nie je úplne dokončená, ale zdá sa, že nové miesta si obľúbili aj „normálni“ ľudia a nielen džentrifikované startupové postavičky z vizošiek. Hneď za kanálom sa nachádza naleštená biznis štvrť okolo Gare du Nord, kde to teda bežným životom príliš nežije. Projekt Gare Maritime má väčšiu šancu priblížiť sa tradičnej uličnej výstavbe z bezprostredného susedstva:

Priestor pre nápady

V rámci veľtrhu, ktorý je súčasťou festivalu, sa zdôrazňujú projekty v štýle NEB, ktoré zahŕňajú napríklad miestne občianske laboratóriá zamerané na priekopnícky výskum financovaný z programov EÚ, ako je Horizont Európa, teda prototypy, ktoré zlepšia udržateľnosť, inkluzívnosť a kvalitu každodennosti. Veľtrh je výsledkom spoločného úsilia: z 316 prijatých žiadostí bolo vybraných 100 projektov, ktoré boli v rámci NEB vystavené na pevných aj mobilných nosičoch (od elektrických bicyklov až po elektrické tuk-tuky) rozptýlených v centre Bruselu.

Sprievodné podujatia organizované komunitou NEB v 25 krajinách zahŕňajú diskusie o obnoviteľných zdrojoch, inovačných technológiách, mestskom poľnohospodárstve, vývoji budov a mobilite šetrnej ku klíme, ako aj koncerty, tzv. laboratóriá nápadov a výstavy, ktoré sú uvedené na webovom sídle venovanom festivalu. Počas otváracieho ceremoniálu prebehli telemosty s desiatimi z týchto sprievodných podujatí.

Na určitú estetiku „starého“ Bauhausu odkazovali recyklované tehly a sklobetónové tvárnice na dočasných výstavných stanoviskách. Sieť šíriaca idey Nového európskeho Bauhausu na Slovensku sa zasa stretla aj s telemostom do Bruselu. Online prezentácia s názvom NEB v srdci (Európy), Talk by the Year of Climate Care Network, ako oficiálna súčasť programu festivalu New European Bauhaus predstavila niekoľko zainteresovaných aktérov a aktériek v regióne strednej Európy (Slovensko, Rakúsko), ktorí sú zapojení do siete NEB alebo vyvíjajú dlhodobé aktivity v súlade s hodnotami NEB. Záznam si môžete pozrieť tu:

 

Je pre nás veľkou nádejou, keď politici, političky a decision-makeri/ky počúvajú a dávajú priestor významným osobnostiam z oblasti umenia a dizajnu:

Kurátor Hans Ulrich Obrist a Architekt Rem Koolhaas

Počas fóra sa 11. júna udelili aj prestížne ceny Nového európskeho Bauhausu v štyroch kategóriách NEB: obnovenie spojenia s prírodou; znovunadobudnutie pocitu spolupatričnosti; uprednostňovanie miest a ľudí, ktorí to najviac potrebujú, a formovanie obehového priemyselného ekosystému a podpora zohľadňovania životného cyklu. Zoznam ocenených projektov nájdete TU.

Je to všetko a stačí to? Pravdaže nie, realita je trochu komplexnejšia a komplikovanajšia ako best practice hashtagy na sociálnych siaťach. Ale niekde začať (pokračovať) treba! Snáď žijeme zasa vo výnimočnej dobe a niekde niekto ešte bude mať chuť organizovať o 100 rokov iniciatívu (povedzme) Úplne nový Intergalaktický Bauhaus Final Final4.

 

Teraz najčítanejšie

Zuzana Duchová

Site specific súčasné umenie, architektúra, dizajn, reprezentácia Slovenska a iné presahy