Denník N

Čo hovoria Mint a Lokál o rozdiele medzi dušou Bratislavy a Prahy

Rozdiel medzi dušou Bratislavy a Prahy sa najjasnejšie vyjaví, keď sa pozriete, čo robí jeho najväčšia gastro-skupina. Čo je výsledkom práce ľudí, ktorí sa snažia vytvoriť prostredie, kde sa miestni radi stretávajú a spolu najedia a napijú. V Česku je to Ambiente a ich najväčší úspech Lokál. Skupina začínala ako talianska reštaurácia, ale napokon zistila, že najlepšie funguje akási simulácia klasickej českej krčmy z kníh a filmov. Podnik pôsobí nenútene, ale česká krčma Lokál je dômyselným dielom dizajnérov, tých istých, ktorí vytvorili logo Českej televízie alebo Českých dráh, od vzoru stien až po jedálny lístok je umelý, ale keďže je postavený na skutočnej zdieľanej predstave, ako má pravá krčma vyzerať, pôsobí autenticky. Niečo ako čičmianske hieroglyfy.

Na Slovensku sa Ambiente volá Medusa Group, ktorá začala ako VIP párty klub v centre mesta a skúšala rozličné koncepty – dokonca, pozerajúc sa na úspech Lokálu, urobila aj akúsi slovenskú verziu. Keďže Slovensko (Bratislava) nemá zdieľanú predstavu klasickej krčmy, nemáme filmy, knihy a obrazy ktoré by na tejto predstave stavali a udržiavali ju v hlavách, firma sa musela spýtať agentúry na prieskum trhu, ako vyzerá správna slovenská krčma. Výsledkom bola piváreň s názvom Klubovňa. Ani zďaleka sa nezdá, že by dosiahla úroveň Lokálu. Je to skrátka len drahá bratislavská krčma, nestala sa fenoménom, nijak zvlášť sa nerozširuje. Možno otázka nemala mala byť limitovaná krčmou, skôr “ako vyzerá ideálny slovenský podnik”.

Mám pocit, že Medusa ho konečne našla. V bývalých industriálnych priestoroch, ktoré milosrdne zachránili developeri, aby sa stali štýlovým doplnkom ich nových komplexov, otvorila Medusa Werk a Mint – obrovské, pekne nadizajnované priestory, ktoré by mohli byť v Seattli alebo Londýne, ale sú v Bratislave. Miestni sa ich nemôžu nabažiť a po Bratislave sa šíri, že tam treba ísť. Medusa už roky neotvorila novú Klubovňu, ale v krátkom čase chystá otvorenie už štvrtého Mintu. Ak by Meduza našla pre Bratislavčanov svoj Lokál, ako sa odlišuje?

  • Lokál je bežná susedská krčma, Mint je výnimočný (v zmysle veľa takých iných nie je) priestor.
  • Lokál sídli v historických budovách v pletive mesta, často v miestach, kde bola krčma roky a dá sa tam prísť pešo alebo MHD. Mint je v industriálnych pamiatkach prestavaných developermi, v bezpečnej vzdialenosti od obrích nákupných centier, kde sa dá ľahko zaparkovať.
  • Zatiaľ čo v Lokáli má človek zapadnúť medzi kamarátmi, v Minte je veľa priestoru, aby ste boli vidieť.
  • Zatiaľ čo v Lokáli prídete v čom chcete, do Mintu sa pekne oblečiete.
  • Zatiaľ čo v Lokáli majú ponuku tradičných jedál, v Minte ponuku trendových jedál.
  • Zatiaľ čo v Lokáli sú názvy jedál v češtine, v Mint sú v angličtine.
  • Zatiaľ čo v Lokáli je kamarátska obsluha, v Minte je uniformované dirigované služobníctvo.
  • Zatiaľ čo Lokál nemá šokujúce ceny, Mint si účtuje 3 eurá za 3 deci falošného remeselného piva z Heinekenu.
  • Toalety v Lokáli pôsobia zámerne zanedbane, toalety v Minte sú ako z 5-hviezdičkového hotelu.

V Česku chcú zákazníci únik do starých, dobrých časov, na Slovensku ich ale nemáme, tak podnik ako Mint slúži ako únik do možných nových, dobrých časov, alebo jedna z mnohých epizód hľadania, ako by tie nové, dobré časy mohli vyzerať.

Teraz najčítanejšie

Radoslav Augustín

Ako dieťa viedol fiktívnu televíziu, potom založil Mediálne.sk, aby mohol o médiách písať, a prešiel do SME a potom do Denníka N, aby médiá robil. Zaujíma sa okrem médií o mestá. V súčasnosti je šéfom produktu Denníka N.