Denník N

Je ne suis pas Aliancia, je suis Charlie. Zákaz reklamy je mýtus.

Nie je pravda, že liberáli volajú po nejakom zákaze reklamy Aliancie za rodinu. Aliancia má plné právo využiť všetky kanály, ktoré sa im podarí získať, na rozšírenie svojho posolstva – preto dali video na Postoy.sk. Televízie majú právo reklamu odmietnuť a neodmietli iba ju – ale aj druhú stranu.

Minulý týždeň som si dal záväzok, že už k referendu nič nepoviem…   Dlho mi to nevydržalo. Vlastne už v piatok ma požiadali kolegovia z Nového Času o krátky komentár, tak som do toho išiel. Včera ma trochu zdvihol zo stoličky komentár môjho niekoľkoročného kolegu a verím, že aj kamaráta, Tomáša Gálisa. Jednoducho nie je pravda, že liberáli sú nekonzistentní – nezachytil som, že by niekto volal po zákaze reklamy Aliancie.

Akýsi vymyslený zákaz reklamy Aliancie už trenduje sociálnymi sieťami a mnohí konzervatívci tvrdia, že liberáli sú nekonzistentní: že Charlie Hebdo fajn, Aliancia nie fajn. Odhliadnuc od toho, že porovnanie vraždenia a zákazu reklamy aliancie je trochu perverzná logika, vyjadrím sa iba k meritu veci: teda k slobode prejavu.

Nezachytil som a opravte ma keď sa mýlim, že by niekto zakazoval alebo chcel zakázať Aliancii povedať svoje slovo. Presne to chceli islamisti od Charlie Hebdo, lebo tvrdili, že urážajú ich vieru. A tu sa dostávame k porovnaniu. Nikto z liberálov nediskutoval o tom, či sa im karikatúry (hoci karikatúra je niečo iné ako reklama) páčili alebo či s nimi súhlasili: premisa bola v tom, že ak editori a karikaturisti Charlie Hebdo to tak cítili, mali právo to v Charlie Hebdo (alebo všade inde, kde im to prijmú) svoje karikatúry zverejniť. Teraz sa dostávame k Aliancii: Aliancia má právo svoje video zverejniť, a za toto ich právo budem vždy bojovať (hoci s obsahom nesúhlasím). A aj to Aliancia urobila, video zverejnila na spriatelenom portáli Postoy.sk. Internety na video odpovedali svojim spôsobom, každého Facebook feed asi trochu inak.

A teraz k televíziám ako RTVS, Markíza a JOJ, ktoré sa rozhodli, slobodne rozhodli, že sa nebudú kampane na referende zúčastňovať. Televízie totiž majú v prípade politickej (a náboženskej) reklamy svoje zákonné povinnosti. Televízie nezastali ani jednu ani druhú stranu, chceli sa vyhnúť prípadným pokutám (pri nenaplnení prísnych ustanovení zákona pre tento typ obsahu) a rozhodli sa, teraz všetci pozor: že neodvysielajú žiadnu reklamu nie iba Aliancie, ale aj druhej strany.

A preto som stále Charlie Hebdo, lebo ich hlas chceli navždy umlčať. A preto nie som Aliancia, lebo ich hlas nikto neumlčuje a svoje video mohli slobodne zverejniť. Čiže o žiadny útok na slobodu prejavu nešlo. Je ne suis pas Aliancia za rodinu, je suis Charlie. A Tomáš má rovnako právo za svoj názor na vec bojovať a vyjadriť ho, nemyslím si, že má pravdu.

Teraz najčítanejšie