Denník N

Vídeňský report 001 – Nicht nur Schnitzelstadt

Jednoduchá, účelná a parádne moderná - stanica Aspern Nord
Jednoduchá, účelná a parádne moderná – stanica Aspern Nord

Niekedy na pomedzí januára a februára som započal svoje výpravy do Viedne. Aj vďaka návśtevám plazmového centra som mohol ich frekvenciu zvýšiť na jednu až dve týždenne. Cieľ bol a stále je spoznať mesto a vytvoriť si v rámci neho podobný orientačný zmysel ako v Bratislave.
Čiže vedieť, čo kde približne je, možnosti, ako sa tam dostať a podobne.

Napriek faktu, že vo Viedni ešte nepracujem a nebývam (zatiaľ), tieto cesty mi v kombinácii so zvedavosťou a konštantne vandrujúcou mysľou priniesli množstvo zistení a vedomostí, ktoré sa isto zídu, a nielen mne :)

V mnohých ohľadoch neuvažujem úplne bežným spôsobom, dúfam teda, že vás mojimi postrehmi obohatím :)

Vopred sa ospravedlňujem za mierne chaotické poradie, i keď, ak čítate moje články pravidelne, ste už asi zvyknutí :)

 

 „Walk-in“ mestská doprava everywhere

Z Bratislavy to poznáte dôverne, ak sa práve nachádzate mimo hlavných ťahov MHD – nakúpené, pochodené, whatever, a akurát ste prišli na zastávku v “nevhodnom” čase. Čo teraz? Nuž, máte smolu, počkáte si.

Boli ste sa do neskorších hodín zabávať? Cez víkend? Alebo ste len prišli v noci do Bratislavy vlakom a príhodný nočák po polnoci akurát ubzikol? Budem sa opakovať, ale MÁTE SMOLU :D

Prestrih na inú planétu, do inej galaxie – pokiaľ ste sa neocitli s prepáčením v totálnej diere, takmer vždy po chvíľke kráčania natrafíte na nejakú zastávku, “prinajhoršom” autobusovú, ale väčšinou električkovú, metra alebo S-Bahn-u / regionálneho vlaku.

Kernzone ticket intermezzo

Pri koľajových vozítkach sa nikdy dlho nenačakáte. Dokonca nemusíte ani šprintovať, ako je možné občas vidieť zhonuchtivých Indiana Jonesov. Ujde vám? Nevadí, o 5 či 10 minút (častokrát aj absurdné 2-3 minúty) ide ďalší.

Denný lístok stojí 8 eur (cez e-shop Wiener Linien 5,60), mesačný 51 eur, ročný 365 eur, resp. 396 eur, ak chcete platiť po mesiaci.

Za tú cenu sa môžete celý deň vyvážať busmi (aj regionálnymi), električkami, Badner/Lokal-Bahnom, metrom (U-Bahn), mestskými vlakmi S-Bahn, ako aj vlakmi ÖBB (R, REX, CJX, dokonca aj RailJet-om, ak stojí v rámci Viedne / Kernzone aspoň na dvoch miestach), okrem autobusu na letisko a letiskového kyvadlového vlaku CAT.

Ja tieto možnosti momentálne využívam cez spiatočný lístok s mestskou dopravou, ktorý si za dačo menej ako 20 eur zakúpim na stanici (buď na hl.st. alebo v Petržalke).

Užitočný tip, ak disponujete Kernzone ticket – ak v daný deň (alebo ak máte lístok na dlhšie obdobie, tak v danom období) a kupujete si lístok na ÖBB vlak z Viedne alebo do nej, napr. do Hainburgu (kam chodí vlak každú pol hodinu, pozn. autora), nezabudnite či na stránke alebo v automate navoliť si medzi “zľavami”, že takýto lístok vlastníte.

Automat automaticky vydá lístok od príslušnej hraničnej stanice, prípadne od hraníc kernzone. Na lístku sa vám teda môžu ocitnúť názvy ako napr. KZG Schwechat či Wien Stadtgrenze. Nezabudnite na to, ušetrí vám to aj cez 2 eurá na lístok.

Gesamtnetzplan aka plán celej siete viedenskej mestskej dopravy :)

Ak sa bojíte, že sa stratíte, nemajte strach. Všímajte si okolie, šípky smerujúce niekam – ak je napríklad blízko zastávka metra či S-Bahn, prípadne železničná stanica, šípky vás spoľahlivo nasmerujú.

Skúste sa prípadne poobzerať, či zbadáte elektrické vedenie alebo koľajnice, a tie nasledujte. Buď trafíte na vlakovú stanicu alebo zastávku električky, prípadne električkovlaku Badner Bahn.

S-Bahn / vlakové stanice vždy smerujú na jeden z dôležitých uzlov, zatiaľ čo električky v smere do širšieho centra na mieste, odkiaľ sa dá dostať na väčšie železničné stanice.

V prípade okrajových častí zas každých pár minút zbadáte mihnúť sa autobusy, tak pozerajte, kam idú. V drvivej väčšine prípadov slúžia na zvážanie ľudí na zastávky metra či S-Bahn. Prepojenosť siete je dychvyrážajúca.

Jeden z mnohých špecifických príkladov z mojej skúsenosti – z Klederingu som sa zviezol na Grillgasse (čo bol omyl, mal som sa radšej previezť o zastávku ďalej na Hauptbahnhof aka Hbf). Kukám, kde v … som sa ocitol. Keďže sme ale vo Viedni, hneď som zbadal zastávku spoja 15a, ktorý spája túto dosť okrajovú zastávku S-Bahn so Simmeringom, resp. Enkplatz, aby som bol presnejší. Nemusel som dlho čakať a prifičal bus. Odviezol som sa, vystúpil, a na mieste som po chvíľke hľadania natrafil na zastávku U3 Enkplatz (typ pre rodičov s deťmi – linkou 76A/B sa dostanete do nákupnej zóny na okraji Simmeringu, kde nájdete aj jedno z hyper-hračkárstiev Smyths).

 

Tu vás za aktívny život večer, cez víkend a na sviatky netrestajú

O frekvencii spojov by som tu mohol básniť ešte dlho. Ďalší šok nastane, ak sa rozhodnete si kuknúť grafikon S-Bahn či U-Bahn. Mestské či regio vlaky premávajú dosť často ešte aj okolo jednej ráno. Neskôr máte hustú sieť nočákov, ktoré kopírujú frekventované trasy.

No a cez víkend premáva metro pre istotu 24 hodín denne.

Doteraz nezabudnem na zážitok, keď som sa rozhodol vyskúšať kino pri Gasometri. Skončilo, samozrejme, dosť neskoro. Na metro som nemusel dlho čakať a vlak do Bratislavy šiel načas.

Tvrdý náraz reality nastal, keď môj vlak dorazil na petržalskú stanicu okolo 0:45, čiže cca 10 minút po predošlom nočnom autobuse. Mobil vybitý, tak som sa ešte kúsok prešiel na Smolenickú, kde som sa v bezpečnej vzdialenosti od prapodivne pôsobiacich lidiček sušil ešte dalších 20 minút. Áno, mohol som aj zvyšok trasy doraziť peši, keby som v ten deň už nemal za sebou 3 hodiny vo fitku, odber plazmy a približne 12 kilometrov pešej turistiky cez niekoľko bezirkov vo Viedni (a fajňovučké otlaky na nohách).

 

Parádne mašinky nielen pre nadšencov

Nemusíte byť nadšenec koľajovej dopravy, aby ste žasli nad vozovým parkom Wiener Linien či ÖBB. Vláčikári sa však ocitnú v hotovom raji. V zmluvách a iných prepojeniach som sa nevŕtal, ale predpokladám, že Rakúsko a predovšetkým Viedeň majú nejaký špeci vzťah so spoločnosťou Siemens (plus relatívne nedávno zaniknutým Bombardier, ktorý zvykol vypomáhať s vonkajškom vlakov).

Majú od nich električky, súpravy metra aj S-Bahn / vlaky.

Popri retro E5kách tu nájdete ULF eliny (nízkopodlažné súpravy umožňujúce pohodlný nástup kočikom, vozíčkom a pod.) a ultramoderné Flexity, ktoré postupne majú nahradiť staršie typy.

V metre sa povozíte od total retro vlakov (niektoré ešte pamätajú uvedenie metra do prevádzky koncom 70s) až po najmodernejšie X-Wagen. Pre práve budovanú automatizovanú linku U5 je dokonca vo vývoji špeciálna súprava.

V rámci vlakového parku uvidíte vo Viedni tak staré motoráčiky, ako aj vintage MU (multiple unit) 4020/6020, ktoré kedysi tvorili základ flotily S-Bahn, ako aj ich následníkov v podobe triedy 4744/4746 (prípadne Talent 2) aka CityJet.

Na CityJet-y som osobne veľký fanboy. Vždy žasnem, keď ich vidím prichádzať do stanice. Vyzerajú moderne a majú parádny zvuk, keď sa rozbiehajú. Ak sa nimi veziete aj mimo Viedeň, zažijete aj ich úžasnú akceleráciu, kedy v priebehu pár málo sekúnd dokážu dať odpich, ktorý vás pritlačí o sedadlo :)

Keď sme pri CityJet-och, pridám ďalší praktický tip na situáciu, ktorá môže zmiasť nepripravených. Deje sa to najmä pri linkách obsluhovaných CityJet-mi.

Ukážem vám to na príklade spoja REX 7 z Wolfsthalu/Hainburgu. Ešte v Kaiserebersdorfe na ňom svieti REX 7, od Rennwegu sa označenie zmení napr. na S2 alebo iné. Nezľaknite sa, stále sa dostanete, kam potrebujete. Len sa uistite, že máte tak správny ÖBB lístok, ako aj Kernzone ticket.

 

Rôznorodé štvrte pre (takmer) každého

Keď sa povie Viedeň, väčšina si zrejme predstaví Stephansdom, historické centrum, možno ešte tak Donauinsel a skončili sme.

Akurát, že todle mesto má bohatú históriu, nielen starú, ale aj modernú a neustále sa vyvíja.

Popri najznámejších častiach tu nájdete štvrte civilnejšieho charakteru, staršie aj novšie, ultramoderné časti ako Aspern Nord / Seestadt, ale aj vyslovene dedinské oblasti s tým šťastím, že sú pripojené k hlavnému mestu.

Do väčšiny z nich sa dostane aspoň električkou. Skvelý príklad sú napr. “dedinky” Stammersdorf alebo Strebersdorf, ktoré sú každých pár minút obsluhované električkami.

Ešte aj taký Essling na úplnom východnom okraji má aspoň zopár autobusových liniek, ktoré tých miestnych, ktorí nevlastnia auto, vedia dopraviť k najbližšiemu metru alebo električke.

 

Žijú tu aj ľudia, nie iba milionári

Tým sa pomaličky dostávame k jednému z mýtov o Viedni, ako ide o veľmi drahé mesto. Iste, nájomné tu môže byť výrazne vyššie ako povedzme v Bratislave, služby takisto. Na druhej strane, tie peniaze nejdú len tak hocikde do niekoho káps, ale reálne sa za ne niečo v meste robí (výstavba infraštruktúry pre nové linky, nové bývanie v rôznych častiach atď.).

Ak sa ale pozrieme na rovinu nákupov bežných vecí, potravín, drogérie, spotrebnej elektroniky a podobne, veľký rozdiel tu nie je. Viete, žijú tu aj ľudia, ktorí napriek vyššej hladine platov aj na menej lukratívnych pozíciách tiež nezarábajú v zlatých tehličkách a nechodia každý deň na schnitzel do vychytenej reštiky niekde v centre.

Stále tu musia existovať aj väčšie rodiny s deťmi či jednotlivci, ktorí makajú povedzme v potravinách a nevozia sa Rolls Royce-om. Čilli žiadny strach, ak potrebujete niečo kúpiť v potravinách, nakúpite za podobnú sumu ako v Bratislave, a ak nie ste fajnoví a stačí vám aj dobrý kebab či nudle s mäsom a podobný typ pokrmov, neskrachujete :)

 

Väčšia stanica rovná sa aj nákupné centrum

Na moment sa ešte vrátime k doprave. V nedávnej dobe rozvírila verejnú debatu téma novej autobusovej stanice na Nivách. V komentoch lietali hlášky o tom, ako je ťazké nájsť samotnú stanicu v tom obrovskom nákupáku. Mám pre vás prekvapenie gigantických rozmerov :D

Vo Viedni máte nákupné centrum veľké či obrovské nacapené na v podstate každej väčšej železničnej stanici, v niektorých prípadoch dokonca aj na menej významných uzloch.

Svoju “konzumnú oštaru” má Hauptbahnhbf, Meidling, Mitte, Westbahnhof, na uzle Handelskai je nalepený mrakodrap Millenium Tower s priľahlým Millenium City a hneď pri zastávke metra Kagran je zas Donauzentrum / Westfield.

Neďaleko Pratersternu zas prebieha intenzívna výstavba, takže je len otázkou času, kedy sa nákupného centra dočkáme aj tam.

Obrovitá budova stanice Franz Josef Bahnhof momentálne prechádza takmer kompletnou rekonštrukciou, ktorej súčasťou bude premena veľkej časti práve na účel nákupov.

Ešte niečo? Keby sa viac poňúram, isto nájdem toho viac :D

 

Častokrát blbuvzdorná orientácia

K už spomenutým drobnostiam vyššie by som ešte rád pridal zopár drobností.

Pomerne často, ak sa chcete dostať z bodu A do B, potrebujete prestupovať medzi linkami metra. Každá má svoju farbu, napr. U4 zelená, U6 hnedá a podobne. Tomu je prispôsobená aj farba zábradlí, na ktorých sú namontované označovače jednorázových lístkov. Povedzme na uzle Spittelau uvidíte hnedé aj zelené. Ak potrebujete použiť U6, zamierite k hnedým a k tomu sa ešte podľa ceduliek uistíte, že idete na správnu koľaj/smer.

Niektoré linky metra idú hlbšie pod zemou, niektoré zas plytšie alebo na zemi/nad zemou. Pri prestupe pomôže vedieť, že ak mierite na U1 či U2, väčšinou zamierite dole, niekedy aj pri U3, zatiaľ čo pri U4 a U6 častokrát zamierite nahor.

Pri U2 si vždy spomeniem, ako si to po prekonaní Dunaja, niekde cca po stanici Stadlau, vinie ako hadík. Miestami aj rovno pomedzi činžák. Predstavte si, že kukáte na susedný vežiak a naraz vám pred očami prefičí vlak metra.

Metro rovno cez sídlisko v Stadlau :)

Pri svojich potulkách cez Stadlau som narazil aj na neďaleký park, kde sa čulo hrali miestne deti s rodičmi a každé asi 2-3 minúty prefičalo okolo metro :)

Pri nemocnici Donauspital sa vám dokonca každých pár minút môže naskytnúť pohľad, kedy idú paralelne električka a metro, elina dole a vlak na estakáde.

Metro U2 smer Seestadt a električka 25 smer Aspern v tandeme :)

„Červená“ minulosť

V podstate až do čias, kedy sa v meste začal udomácňovať fašizmus v 30s, tam mali v 20.storočí silný vplyv miestni socialisti/komunisti. Narozdiel od tých našich neskorších títo neboli nakompletku vymletí a jedným z ich výplodov boli tzv. hof-y.

Veľké obytné komplexy, ktoré zväčša zahŕňali vnútorný park, škôlku, školu, základných lekárov a podobné služby, všetko v rámci jedného celku.

Účelom bolo poskytnúť obyvateľom všetko potrebné na jednom mieste, vrátane oddychu a stretávania sa.

V prípade vojny boli vnútrobloky ideálne na zhromaždenie domobrany či vojska. Takéto využitie aj reálne nastalo, napr. v prípade najväčšieho Karl Marx Hof-u v období, keď sa blížil Anschluss a ozbrojené strety medzi socialistami a fašistami boli čím ďalej, tým častejšie.

Karl Marx Hof je najväčší komplex tohto typu vo Viedni, a pokiaľ som sa dobre dočítal na internete, tak asi kilometer dlhý. Naozaj pôsobí ako obrovská vojenská pevnosť, miestami jemne desivo :)

Takýchto stavieb nájdete po Viedni viacero.

Keďže Viedeň si neodskákala negatívnu stránku socializmu/komunizmu, stále narazíte napr. na Friedrich Engels Platz alebo na bustu Che Guevaru v Donauparku pri komplexe VIC Kaisermühlen.

Aj pri prechádzke sa učíte o histórii

Nemusíte hneď navštevovať múzea, aby ste sa naučili niečo o miestnej histórii. Úplne stačí, keď zapojíte svoje nohy. Mnohé stavby na sebe nesú pamätné tabule, pripomínajúce svetlé aj temné stránky.

Vo Floridsdorfe si neďaleko miestnej stanice na jednom z domov prečítate, že práve tu stála synagóga, ktorú nacisti zničili počas Kryštálovej noci (okrem toho, Floridsdorf si toho zrejme “užil”, čo sa bombardovania týka, naozaj veľa bytoviek nesie tabuľu informujúcu, kedy bola po vojne znovu postavená).

Pamätná tabuľa floridsdorfskej synagógy, zničenej počas Kryštálovej noci

V centre zas uvidíte sochu aj pamätnú tabuľu Karla Luegera. Socha je na spodku pomaľovaná nápismi “Schande” a podobne (hanba, pozn. autora) a neďaleká tabuľa pripomína dôvod – Lueger síce z Viedne spravil moderné veľkomesto, ale zároveň bol silným populistom a antisemitom a nie bezdôvodne o ňom mnohí hovoria, že bol akými náckom before it was cool (jeho postoje inšpirovali aj Adolfa Hitlera).

Priekopník, ale aj protonazi – Karl Lueger

Neustály rozvoj

V meste, pri ňom aj v jeho tesnej blízkosti prebieha kvantum väčších aj menších projektov, z ktorých mnohé vyrážajú dych vzhľadom na svoj rozsah, ale aj odhadované deadliny.

Asi najpropagovanejším je budovanie mýtickej linky metra U5 a súbežné pretrasovanie a rozšírenie U2.

Skoro pri každom stavenisku tohto projektu nájdete natiahnuté plátna s informáciami :) Táto fotka vznikla pri budúcom uzle Neubaugasse

U5 na začiatok “čmajzne” od U2 úsek od Rathaus-u po Karlsplatz a k tomu pridá pár zastávok, pričom plán je rozšíriť ju až pod nemocnicu Michelbeuern a ďalej do Hernals-u.

Má byť prvou plne automatizovanou linkou metra, navyše nástupištia budú od koľají oddelené zábranami s dvierkami len v miestach, kde sa vstupuje do vlaku, čo má chrániť ľudí pred pádom do koľajiska, ak im napr. príde zle.

U2 sa od Rathaus-u odkloní, vytvoria sa nové prestupné uzly – lákavé prepojenie s Neubaugasse na začiatku bulváru Mariahilfe Strasse, ďalej na Pilgramgasse, kde sa skríži s U4 a nakoniec napojenie na S-Bahn, vlaky a Badner Bahn na Matzleindorfer Platz, a predĺži sa až po Wienerberg, kde sídli mnoho firiem a obslúži teda veľké množstvo cestujúcich.

Niekdajšia obrovská stanica Nordwestbahnhof sa momentálne čiastočne využíva ako nákladný terminál, postupne sa má ale kompletne prebudovať na novú štvrť s rozsiahlou zeleňou.

Buď sa stavia niečo nové, alebo rekonštruuje a modernizuje niečo staršie. Mesto neustále maká na tom, aby nezaspalo dobu. Je fajn, že sa aj tu Bratislava inšpiruje, aj keď len čiastočne a postupne.

 

Príroda a parky

Nie je vonkoncom pravda, že Viedeň je len horda betónu a kameňa. Mesto je plné väčšich či menších parkov, verejných záhrad a iných foriem koncentrácie zelene pre oddych.

Na západe a severe sú nalepené nádherné lesy, dobrý vzduch a pokoj nájdete aj na južnej časti územia medzi Donaukanalom a samotným Dunajom (park Prater a Freudenau) alebo na “ostrove” Donauinsel.

Kúsok od Karplatzu si môžete oddýchnuť v Stadtparku. V bezirku Währing sa zas nachádza príjemný Türkenschanzpark. Je ich príliš veľa, aby som ich tu všetky vymenoval a opísal :)

K tomu ako bonus má väčšina sídlisk svoje ihrisko, o akých by v Bratislave mohli poväčšinou snívať (napr. tie v Oberlaa či Strebersdorfe boli také, že som sa tam skoro začal hrať aj ja, skoro 35-ročný c… :D).

 

Zaujímavé miesta a vecičky mimo najznámejších pamiatok

Keby sa mi chcelo, určite by som si zapísal každé zaujímavé miesto, ktoré by som tu mohol spomenúť. Takto sa budete musieť uspokojiť s tým, čo som si zapamätal poriadne :)

Kostoly, kostoly everywhere

Podobne ako Bratislava, aj Viedeň je zlepencom niekdajších menších celkov a dediniek, plus má dlhú históriu za monarchie, takže predpokladám, že na kostoloch a farách sa nešetrilo.

Na nádherné sakrálne stavby nie je vo Viedni problém naraziť, nech už sa nachádzate na ktorejkoľvek strane Dunaja. Je ich kvantum a všetky sú krásne, a to nie som nábožný. Musím ale uznať, že vedeli postaviť chrámy, na ktoré sa dobre pozerá a vyzerajú aj parádne na fotkách :)

Gasometer

Komplex štyroch obrovitých budov, kedysi zásobníkov zemného plynu z čias cisárstva. V súčasnosti tu nájdete menšie obchodné centrum (blok A), rôzne inštitúcie a školy (rozložené po všetkých blokoch), koncertnú halu (ak si dobre pamätám, blok B), obytný blok (blok C) a fitnesscentrum (blok D). Všetky bloky sú na vrchnom poschodí prepojené promenádou, pričom z bloku D vedie lávka ponad cestnú komunikáciu rovno do zábavného komplexu s hernou zónou a multiplex kinom.

Gasometer aj s okolím

Kledering

Raj pre fanúšikov vlakov a najväčšia zriaďovacia stanica v Rakúsku. Ak si chcete užiť jedno z ultimátnych trainspottingových miest vo Viedni, odporúčam zviezť sa autobusom 72 čo najďalej na sídlisku Hasenleiten a následne sledovať trať. Mali by ste sa takto dostať na most rovno ponad rozpájacie stanovište.

Takto môžete sledovať tak osobnú dopravu na dvojici dvojkoľajných koridorov okolo Klederingu (od motoráčikov po CAT a RailJet-y), ako aj nákladnú dopravu, a samozrejme najväčšie lákadlo – samotnú prevádzku.

Budete svedkami kmitania posunovacích lokomotív, elektrickej posunovačky, ako tlačí vlak na kopec, kde ho pracovník rozpája pomocou tyče a následne, ako sa rozpojené vozne voľne zosúvajú na príslušnú koľaj (čo riadi pracovník z kontrolnej veže, ale toho logicky zvonka nevidno), kde ich v diaľke zas iní pracovníci dávajú dokopy do nových vlakov.

Na tento mostík sa dá dostať aj z druhej strany, ale vzhľadom na charakter cesty (je úzka a zákruta pred mostom je neprehľadná) to neodporúčam.

Areál Arsenal

Sídli tu niekoľko budov vojenského múzea, ako aj sklad zbraní a rekvizít pre účely divadla či filmov, plus niekoľko ďalších, verejnosti neprístupných objektov.

Nemusíte ani vojsť do múzea, aby ste mohli obdivovať tento areál. Len upozorňujem, že akonáhle ste v ňom hlbšie, nie je ľahké sa odtiaľ dostať. K dispozícii sú na jednom konci východy, ktoré slúžia ako prístup pre verejnosť, keď chcete ísť do múzea, a ďalšie sú až o dosť ďalej pri areáli budov technickej univerzity. Ostatné východy nie sú určené pre verejnosť, tak pozor nato :)

Vojenské múzeum v areáli Arsenal

Štvrť Seestadt

“Milí architekti a architektky, kedysi tu bolo veľké letisko, teraz len holá zem, tak nech sa páči, pohrajte sa” – asi takto si predstavujem vznik koncepcie pre Seestadt. Milovníci modernej architektúry si užijú výhľady na všetky strany.

Z jedného konca je obsluhovaná zastávkami Aspern Nord a Seestadt (Aspern Nord je aj železničná stanica s prístupom na S-Bahn a vlaky), z ďalších rôznymi autobusovými linkami.

Momentálne som v okolí zaznamenal početné zemné úpravy, čo môže znamenať ďalšie koľajové linky pre túto oblasť. Alebo sa len Viedeň konečne odhodlala napojiť fabriku Opel na železničnú sieť, ktoví :)

Verejná záhrada / oddychový areál v Hirschstetten

Pri potulkách z Aspernu smerom na Stadlau som úplnou náhodou natrafil na tento oddychový areál. Jeho súčasťou je umelé jazero a samozrejme nádherná botanická záhrada aj s výstaviskom, plus zopár výbehov pre zvieratá ako skvelá atrakcia pre deti.

Moje srdce si okamžite získali naspeedované sysle, ktoré sa klbčili naprieč areálom :D

Len jedna z nádherných častí Blumengarten Hirschstetten

Wohnpark Alterlaa

Nie, nepristáli tu ufóni. Tieto impozantne pôsobiace budovy sú, prosím pekne, sociálnym bývaním. Slovák si pod tým predstaví nejaký polorozpadlý činžak plný drogovo závislých asociálov.

Viedeň má todle, okrem iného. Spodné poschodia majú na balkónoch minizahrádky, tie vyššie síce nie, ale to nevadí. Medzi budovami je parádny park s lavičkami a viacerými miestami, kde sa dá stretnúť alebo len si tak posedieť na čerstvom vzduchu. Neďaleko je menšie nákupné centrum, škola a kostol.

Každý blok je vybavený aj plavárňou plus na streche bazénom.

Nestačí? Neďaleko sa môžete napojiť na chodník popri rieke Liesing, ktorý ide buď na západ až po stanicu Liesing, alebo na východ až po Oberlaa/Kledering a ďalej do Schwechatu.

Wohnpark Alterlaa

Kahlenberg

Na tento kopec jazdí turistický vláčik, ale zážitok je aj samotný výšľap. Ak máte dostatok síl, určite si máknite.

Odporúčam zviezť sa električkou D až na konečnú v Nussdorfe. Zo zastávky zamierte pomedzi domy smerom k viniciam a nasledujte cestu, ktorá sa dvíha smerom nahor. Nemáte viacmenej ako zablúdiť :)

V istom bode uvidíte v diaľke vysielač a kostol, pokračujte cestou tým smerom. Bude sa dvíhať čoraz viac, ale aj nádherných výhľadov pribudne.

Na mieste máte viacero možností – buď sa vydáte ďalej na sever už mimo Viedne, alebo sa napojíte sa chodník na Höhenstrasse, ktorý vás zavedie buď k ďalším kopcom alebo postupne dole do Grinzingu :)

Runch! – geekovský obchod ako z Big Bang Theory

Na tento jemne zastrčený raj pre milovníkov komiksov, hier a všakovakých nerdovín som naďabil úplne náhodou. Jedného pekného udaždeného dňa som sa viezol električkou 5 na Westbahnhof a matka s cca 10-ročným synom si nevhodne zvolili moment, kedy prechádzať cez prechod a takmer skončili zle..

Vodič to našťastie dal s prehľadom a stihol zastaviť vďaka núdzovej brzde. Nikomu sa nič nestalo, ale musel to zrejme nahlásiť a všetci cestujúci museli von. Čas si “skrátil” tým, že pokojným hlasom vysvetľoval obom, ako sa vystríhať podobnej situácie v budúcnu.

Na Mariahilfe som teda zamieril peši a po ceste zbadal tento krámek. Nie je tak malý, ale je brutálne napráskaný vecami, a preto v záujme ochrany tovaru a výstaviek je nutné nechať akúkoľvek väčšiu tašku/batoh pri pokladni, kde vám na ňu dozrú :)

Nájdete tu všetok možný merch na skoro každú franchise, ktorá vám len napadne. Ceny samozrejme nie sú moc nízke za tie naj kúsky, ale aj s nižším budgetom si niečo nájdete.

Liliputbahn Donaupark / Prater

Ak vás už bolia nohy a prípadne so sebou máte nejaké dieťa, rozhodne si nenechajte ujsť jazdu Liliputbahnom, malým diesel vláčikom so superúzkym rozchodom, ktorý sa kľukatí okolo parku :)

Pre mňa osobne bola táto jazda najmä o nostalgii – naposledy som sa tu povozil ešte ako malý škrček :)))

Liliputbahn v Donauparku

Depo ÖBB / S-Bahn vo Floridsdorfe

Pri jazde S-Bahn-om z Floridsdorfu smerom na sever zaujme pohľad na rozsiahlu sieť koľají a depo neďaleko zastávky Siemensstrasse.

Neurobte ale podobnú chybu ako ja, keď som si myslel, že stačí vystúpiť na Siemensstrasse a kúsok sa prejsť a wualla. Odtiaľ je to totiž pekná obchádzková štreka.

Namiesto toho sa zvezte električkou 31 na Bahnsteggasse, odkiaľ je to len kúsok na cestný nadjazd na Katsushikastrasse. Je to pomerne široká komunikácia, takže najlepšie je zvoliť stranu bližšie k depu :)

Odporúčam ešte za svetla, vtedy tam uvidíte odparkovanú veľkú skupinku CityJetov aj starších 4020-ek, za tmy je už väčšina skovaná dnu :)

Električky č. 5 a 60

5ka operuje medzi stanicami Praterstern a Westbahnhof. Časť jej trasy vedie po trati, kade kedysi jazdila prvá elektrifikovaná električka vo Viedni (1897!). Cikcakuje hore dole a nikdy nejde veľmi rýchlo aj vzhľadom na okolitý provoz, ale za tie výhľady to stojí.

Zvyčajne sa na ňu „nalodím“ pred stanicou Franz Josef Bahnhof a predstavuje skvelý spôsob, ako sa dostať k metru, či už na Friedensbrucke (U4), Praterstern (U1/U2) alebo Westbahnhof (U3/U6), okrem iných.

60ka začína na námestí pred stanicou Westbahnhof a jej dlhá trasa obchádza napr. Technické múzeum, niekoľko parkov, Schönbrunn a prechádza sympatickými časťami ako Mauer ci Speising, až sa napokon cez vydláždené či separované segmenty (vydelená trať či viadukty) dostáva do malebnej dedinskej časti Viedne Rodaun. Jedna z trás, kde už povoziť sa je pôžitok :)

Metro U4 a U6

Takto sa, dámy a pánové, rekvírujú staré železničné koridory. Skrátka vzali niektoré trasy, kade jazdievali kedysi vlaky Stadtbahn a wualla :)

U4ka vedie väčšinou po zemi, len občas sa ponorí do tmy tunelov a podzemia. Vedie od Hütteldorfu na západe, okolo Schönbrunnu a cez centrum, pri Donaukanali sa stáča smerom na sever až po Heiligenstadt.

Stanice sú nádherným posmrtným dedičstvom architekta Otta Wagnera, ktorého stopy nesú aj stanice a trasa U6ky či S45ky.

U6 je moja obľúbená trasa metra a myslím si, že väčšina fanúšikov koľajovej dopravy by povedala to isté. Všetky ostatné linky využívajú na svoje napájanie/pohon elektrinu z “tretej koľaje” (kým čakáte na metro, všimnite si tú nažlto natretú vecičku, ktorá je zvyčajne zakrytá vlakom samotným), avšak U6ka berie energiu zhora pomocou pantografu a aj súpravy pripomínajú skôr vlak či električku ako zvyčajné kocky z ostatných liniek.

Skutočným highlightom je ale trasa, vedúca v drvivej väčšine po nadzemných viaduktoch, vďaka čomu máte veľké časti mesta ako na dlani. Čistá nádhera. Nemusíte mať radi vlaky, ale ak si chcete dať nejakú vyhliadkovú jazdu, ktorá je navyše úplne zadarmo (mimo ceny Kernzone lístka), neváhajte :)

Linka S-45

Keď som sa tak prekutával Wikipédiou, neveril som informáciám, že ide o jednu z najvyťaženejších liniek v celej Viedni.

Až do chvíle, keď som do nej nastúpil v Hütteldorfe. Každú ďalšiu zastávku sa vlak plnil viac a viac, až takmer praskol. Linka spája okrajové štvrte na severe Viedne, z ktorých mnohé nemajú lepšie napojenie na sieť metra a podobne.

Charakterom pripomína U4 či U6, konieckoncov aj tu nájdete dedičstvo Otta Wagnera v podobe staníc a viaduktov, plus zopár tunelov popod mesto.

V závislosti od vášho šťastia či náhody sa odveziete buď Talent 2kou (kurzzug varianta CityJet-u) alebo retro 4020kou, ktorá sa nezdá, ale stále dokáže dať pôsobivé zrýchlenia a maximálnou rýchlosťou pre potreby trate stále dostačuje :)

Stanica Hütteldorf

G3 Shuttle Bus

Troška prkotinka, viem, ale ako užitočný tip som to sem musel zahrnúť. Ak si chcete ísť nakúpiť do G3/Primark Gerasdorf, nemusíte si platiť lístok do Seyringu (najbližšia zastávka S-Bahn/REX a je už mimo Kernzone) a odtiaľ sa ešte trepať cca 3km peši či autom. Zo stanice Floridsdorf ide približne každú pol hodinu (aj smerom naspäť) free autobusová linka G3 Shuttle Bus.

Je naozaj zadarmo, pokiaľ máte Kernzone ticket, nie ako Shuttle Bus pre VCS Vösendorf, kde ak nemáte členskú kartičku daného nákupného centra, platí sa 1 €, prípadne ak využívate Badner Bahn, poplatok za tých pár zastávok po Siebenhirten/Vösendorf.

Badner Bahn Karlplatz – Siebenhirten/Vösendorf

V rámci Viedne tento skvost využíva električkové koľaje aj tunely a niekde od zastávky pri stanici Meidling naskočí na klasické vlakové koľaje a trošku sa rozbehne. Je to taký hybrid medzi električkou a vlakom s naozaj zaujímavou a peknou trasou. Bol by hriech to nevyužiť v rámci lístka, keď už je tam zahrnutý :)

 

Dôležité stanice/uzly

Ako dopravný nadšenec si neodpustím zopár tipov, ktoré vám môžu uľahčiť presun po Viedni aj cestovanie mimo :)

Hauptbahnhof

Uvedená do prevádzky v roku 2015, žiarivý príklad toho, ako sa robí moderná stanica. Na hornom leveli nájdete 12 nástupišť, nižšie postupne nájdete nástupištia pre S-Bahn smer Meidling aj Floridsdorf, ako aj niektorých električiek (električky majú zastávky zo všetkých možných strán okolo stanice) a úplne dole samozrejme zastávku Südtiroler Platz linky U1.

Pri plánovaní spiatočnej cesty z Viedne, keď sa snažíte stihnúť vlak do Bratislavy, nezabúdajte na to, že na prejdenie celej stanice počnúc Südtiroler Platz, niekoľko chodieb a eskalátorov, až po konkrétne nástupište bude potrebných aspoň 5 minút, ak nie ste Indiana Jones alebo Flash. Pozor, nástupištia sú tu poriadne dlhé a niekedy picnú vlak na pozície A-C, čo samo o sebe môže pridať ďalšiu minútu alebo dve.

Môj obľúbený vlak ICE

Mitte/Landstrasse

Jedna z najdôležitejších a najvyťaženejších staníc. Pod ňou sa nielenže krížia U4 a U3, ale každú chvíľu tadeto prejde nejaký vlak či S-Bahn. Ak cestujete smerom na Hainburg a celkovo podunajské mestečká smer Wolfsthal, najlepšie je nastúpiť práve tu. Jeden level pod nástupištami pre S-Bahn nájdete aj automaty, kde si pohodlne kúpite lístok v hotovosti aj kartou :)

Meidling

Dôležitá stanica pri cestovaní najmä smerom na juh od Viedne. Okrem U6ky a nespočetných S-Bahn liniek tu stoja aj RailJet-y či dokonca ICE smerujúce z/do Nemecka.

Kaiserebersdorf

Hraničná stanica pri cestovaní smer Wolfsthal. Zaujímavá predovšetkým pre vlakových nadšencov – blízko je stanička Klein Schwechat, navyše menšou prechádzkou po cyklochodníkoch sa ľahko dostanete ku Klederingu :)

Praterstern

Stretávajú sa tu linky metra U1 a U2 a je možné tu nastúpiť aj na vlaky S-Bahn či regio linky. Názov má podľa neďalekého rázcestia, kde sa kedysi stretávalo sedem rôznych ciest z okolia, čo vyzeralo ako hviezda (preto Stern :) ).

Handelskai

Dôležitý uzol pre vlaky smerujúce na sever a cez Dunaj. Okrem S45 a iných liniek S-Bahn-u tu stojí aj U6ka. Na stanici je “nalepený” celý komplex Millenium City.

Ak ste si v ňom poriadne nakúpili a nechcete sa trepať mestskou dopravou na Hbf, stačí nastúpiť na ktorýkoľvek S-Bahn smer Hbf a máte pokoj na 20 minút (plus výhľad na veľkú časť centra).

Floridsdorf

Rušný uzol, kde končí U6 a kade prechádza množstvo regionálnych vlakov aj S-Bahn. Okrem iného tu začína aj spoj REX 7, ktorý sa najprv pohmýri po Viedni a potom sa stočí smer Hainburg/Wolfsthal.

Hütteldorf

Konečná U4 a dôležitá regionálna železničná stanica. Vysoko odporúčam pešiu túru zo zastávky U4 smerom na juh, síce sa namakáte cez početné stúpania, ale tieto dedinské / kopcovité časti Viedne sú nádherné samé o sebe :)

Simmering

Skvelé miesto na vystúpenie z vlaku (REX z Bratislavy hl.st.), ak sa chystáte do Gasometru. Začína tu linka U3, pričom nie je moc hlboko pod zemou, dva eskalátory a ste tam :)

Stadlau

Uzol U2 a S-Bahn / vlakov. Štvrť okolo je vhodná na pekné mestské prevádzky, uvidíte, ako môže vyzerať štýlové a moderné sídlisko. Neďaleko je aj niekoľko dôležitých fabrík, tie ale nemám pochodené :)

Aspern Nord

Podobný prípad ako Stadlau, čiže železničná stanica plus U2 zastávka. Z jednej strany sa dostanete do štvrte Aspern s rodinnými domami a záhradkami a z druhej začína Seestadt.

Heiligenstadt

Konečná U4 a stanica pre S-Bahn a regio vlaky. V tesnej blízkosti si môžete pochodiť gigantický Karl Marx Hof, mňa osobne ten komplex trochu desí :)

Oberlaa

Konečná linky U1 po rozšírení spred pár rokov. Útulné sídlisko poblíž, pripomenulo mi modernejšie časti Záhorskej Bystrice v Bratislave, ďalej dedinská časť a po cykloceste sa jednoducho dostanete ku Klederingu.

Leopoldau

Prestupný uzol medzi konečnou U1 a S-Bahn/regio koridorom. Smerom na sever peši sa za chvíľu viete dostať cez Gerasdorf k neďalekému kúpalisku Gerasdorfer Badeteich.

Ak sa vydáte na juh, dostanete sa na sídlisko pripomínajúce uhladenejšiu Petržalku :D

Ottakring

Kým som sa nezviezol S45kou, mal som dojem, že na túto zastávku, konečnú U3ky, toho moc nechodí. S týmto napojením na S-Bahn ide o docela využiteľnú stanicu :)

Siebenhirten

Konečná U6 hneď pri sídlisku s mixom jemne avantgardných činžiakov a milých rodinných domkov. Nie až tak ďaleko sa nachádza vychytené nákupné stredisko Westfield. Dá sa tam dostať aj peši, len sa trosku potrápite s GPS, kým sa prepletiete pomedzi cesty a diaľnicu.

Môžete použiť aj Badner Bahn, ale na zastávka pri nákupáku je už mimo Kernzone, čiže si musíte na ten kúsok kúpiť lístok navyše.

Podobne aj pri Shuttle buse, tam zas za jednu cestu dáte euro.

Ak máte energiu, najlepšie dať si tú námahu a dostať sa peši na zastávku Badner/Bahnu Siebenhirten/Vösendorf.

Westbahnhof

Kedysi jedna z hlavných staníc, dnes predovšetkým slúžiaca regionálnej doprave, koridoru na St. Pölten a ako základňa súkromného dopravcu Westbahn (pozor, na žiadny z ich vlakov Kernzone ticket neplatí).

Pod stanicou sa krížia U3 a U6 a na námestí pred ňou (osobne ju beriem ako západný koniec Mariahilfe Strasse) zas niekolko električkových liniek.

Nuž a nákupné centrum na nej nacapené je kapitolou samé o sebe, ma dokonca vlastnú IKEA :D

Neubaugasse

Momentálne tu stojí len U3, v budúcnu sa tu bude dať prestúpiť medzi U3 a U2. Aj tak tvorí vstupnú bránu k Mariahilfe Strasse a ak správne trafíte východ z metra, vynoríte sa rovno v nákupnom centre Gerngross (Stiftgasse a cestou na povrch už uvidíte šípku priamo do Gerngross-u).

Kagran/Kagraner Platz

Od zastávky U1 Kagran sa poľahky dostanete do Donauzentrum Westfield, zatiaľ čo pri vynorení sa z metra na Kagraner Platz máte blízko zastavku električky 26 smer Hausfeldstrasse, odkiaľ sa pohodlne viete dostať do nákupnej zóny Gewerbepark Stadlau.

 

Random tipy nielen k viedenskej mestskej doprave :)

Na presun medzi hlavnými uzlami je najlepší S-Bahn.

Najefektívnejšie je samozrejme metro, to však nejde všade, resp. trasa s prestupmi nie je vždy pohodlná a efektívna (prestupy medzi linkami zahŕňajú pešie presuny chodbami a eskalátormi), nebojte sa teda využiť aj ine prepojenia či kombinácie s električkami, S-Bahnom a podobne.

Pri vychádzaní zo stanice metra si dobre pozrite, ktorý východ si zvoliť. Zle zvolený exit vás môže vyhodiť na povrchu na mieste, ktoré je značne mimo bodu, kde ste sa chceli ocitnúť :)

Občas aj autobusy dobre poslúžia, najmä na presuny medzi odľahlejšími miestami, napr. do nákupného centra Auhof sa dá najľahšie dostať busom 50A z Hütteldorfu, do akvária Haus Des Meeres sa najpohodlnejšie dopravíte busom 13A z Hbf a podobne :)

V každom infostánku Wiener Linien sú zadarmo k dispozícii letáčiky Schnellverbindungen Wien – jeden majte u seba, predstavuje skvelú pomôcku pri plánovaní trasy, plus napovedá, kam sa až môžete zviezť pri použití Kernzone ticket.

Vlaky naspäť do Bratislavy chodia z Hbf každú hodinu (a výnimkou niektorých časov, ktoré si nepamätám :) o xx:16 smer Marchegg a hl.st. z nástupišťa 4 a xx:45 smer Kittsee a Petržalka z nástupišťa 12.

V okolí Taborstrasse nájdete kóšer potraviny LaMehadrin, ako aj mäsiarstvo Bernat Ainhorn. Podobných prevádzok je tam samozrejme viac, uvádzam len tie, ktoré osobne navštívil. Lacné nie sú, ale zas tam nájdete kvalitky – napr. z LaMehadrin mám odskúšanú marockú údenú papriku, koreninovú zmes na šólet a brutalitku v malom kelímku (nezdá sa, ale vydrží dlho) menom schug :)

Viac potenciálne zaujímavých informácií a fotiek/videí nájdete pod #videnskyreport (prípadne si do FB vyhľadávača zadajte „videnskyreport“ a kliknite na „recent posts“, vtedy vám ich aj zoradí podľa dátumu) :)

Dúfam, že vás uvedené vecičky zaujali a obohatili. Teším sa na vás pri ďalšom článkovom reporte z nádherného mesta na Dunaji nie tak ďaleko od nás.

Ktovie, možno raz tieto články budem písať odtiaľ.

Držte palce a ďakujem za pozornosť :)))))

Bonusová galéria :)

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kizák

Metalista, ktorému nie je jedno, čo sa deje vo svete i doma :)))