Denník N

Deň nezadaných alebo štyri jedničky v Číne

Štyri jedničky, respektíve dve jedenástky v dátume (11.11.) tento rok pripadajú na túto stredu, a to čo sa pred vyše dvadsiatimi rokmi začalo ako nevinná tradícia nezadaných študentov, je teraz jeden z najvýznamnejších dní v roku pre Čínsky obchod. 

Čínsku spoločnosť Alibaba netreba dlho predstavovať. Jej minuloročný vstup na burzu bol s úpisom akcií v celkovej hodnote 25 miliárd dolárov najväčším v histórii. Charizmatický zakladateľ a súčasný CEO Alibaby, Jack Ma, mimochodom bývalý učiteľ angličtiny, je už pomaly známejší ako Mark Zuckerberg. Alibaba, alebo tiež 1688 (Yīliùbābā – podľa čísel v mandarínštine), môže byť pre niekoho známa vďaka AliExpressu, cez ktorý sa dajú online kupovať produkty z Číny aj na Slovensku. Číňania však nakupujú cez Taobao.com a Tmall.com.

Dvojitá jedenástka

Vyprážaná palička
Nezdravá vyprážaná palička, ktorú Číňania jedia počas sviatku nezadaných (Foto: odkaz)

Dvojitá jedenástka neoznačuje dvojitú porciu piva a nemá nič spoločné ani s futbalom. Jedná sa o termín (双十一), ktorý si Alibaba v roku 2012 nechala patentovať, potom čo z nevinného sviatku nezadaných, urobila najväčší nákupný sviatok v Číne. Pôvodne bol dátum 11.11. akýmsi anti-Valentínom, oslavou slobody nezadaných, ktorí sa stretávali, dúfajúc v budúci vzťah. Nakoľko Čína má vďaka politike jedného dieťaťa (od budúceho roku politike dvoch detí) a kultúrnej preferencii rodičov pre chlapcov vážny problém v podobe nepomeru pohlaví, mnoho z týchto nezadaných tak nezadanými možno zostane celý život.

Typickým jedlom tohto dňa je v oleji vyprážaná palička (油条), ktorá tvarom pripomína jedničku, ktorá sa v Číne píše bez striešky a vyzerá takto |.  Táto nezdravá palička sa väčšinou namáča do sójového mlieka a bežne sa v Číne konzumuje na raňajky. Lenže jedenásty november už nie je iba o mastnej paličke a ľudí bez partnerov, ale tiež o nákupnej mánii pre každého, ktorá tento deň sprevádza.

Sekunda po polnoci

Prvý krát Alibaba začala s propagáciou tohto „sviatku“ v roku 2009, a postupne si z roka na rok podmanila spotrebiteľov v Číne. Alibaba šikovne využila deň, ktorý je známy najmä medzi mladšou generáciou, podobne ako v boli v minulosti komerčne uchopené udalosti ako Deň matiek či Valentín. Minulý rok predaje Alibaby za 24 hodín dosiahli 9,3 miliardy amerických dolárov, čo je viac než celkové predaje v USA počas ich dvoch najväčších nákupných sviatkov dokopy (Čierny piatok a Kyber pondelok). Tohtoročné očakávania sú vysoké a reklama na tento jediný deň je v Číne všadeprítomná. Ale ak k výdajom na reklamu pripočítame obrovské zľavy, ktoré si predajcovia nachystali,  logistické opatrenia a sumu zrušených objednávok, tak celkový zisk akcie možno nebude až taký vysoký, ako sa na prvý pohľad zdá.

Alibaba si síce patentovala slovné spojenie „Dvojitá jedenástka“, ale ostatní predajcovia sa tiež hneď chopili šance a snažia si tiež niečo ukrojiť. Najvýznamnejším konkurentom Alibaby je Jingdong (JD.com) a napätie sa medzi týmito dvoma najväčšími hráčmi niekoľko posledných dní stupňovalo. Okrem súboja ich maskotov – Alibaba používa mačku a Jingdong psa, Jingdong obvinil Alibabu, že sa snaží ovplyvniť predajcov a zmonopolizovať ich, aby predávali iba na jej stránkach. Najväčšie vypätie nervov však v Číne príde dnes, v hodine dvanástej, kedy Jack Ma bude tŕpnuť pred monitorom, kde sa, podobne ako minulé roky, budú naživo premietať predaje Alibaby. Ak servery Alibaby vydržia najväčší nápor počas prvých minút, má Alibaba namierené k novému predajnému rekordu, ktorý by mal podľa očakávaní tento rok pokoriť hranicu 10 miliárd dolárov.

Jack Ma komentuje vývoj predajov počas minuloročného dňa nezadaných (Foto: Reuters, odkaz)

Teraz najčítanejšie