Denník N

Riešenie na dopravné kolóny: Prestupné terminály a záchytné parkoviská

Každodenná situácia na ceste zo Svätého Jura do Rače
Každodenná situácia na ceste zo Svätého Jura do Rače

Na stanicu prídete autom a ďalej pokračujete vlakom. Nestojíte v zápche a nehľadáte miesto na parkovanie.

Do Bratislavy každý deň príde priemerne viac ako 200 tisíc automobilov. Ak k tomu pripočítame ďalších viac ako 300 tisíc registrovaných  automobilov na území hlavného mesta, v polmiliónovej metropole sa denno-denne presúva pol milióna automobilov. Intenzita dopravy na úzkych a kľukatých cestách cestách II. a III. triedy je porovnateľná s intenzitou dopravy na diaľnici D1 v Prešovskom alebo Košickom kraji.

Dôsledky cítime každý deň všetci: kolóny, hluk, prach, špinavý vzduch.

Ja viem, že o riešeniach v doprave sa toho už popísalo veľa. A že situácia na cestách sa nijako zásadne nezlepšila (skôr zhoršila). Preto som sa v tomto článku rozhodol popísať riešenie, ktoré vo svete bežne funguje a prvé lastovičky vidieť už aj v Bratislavskom kraji.

Odľahčovať preťažené cesty pomáhajú prestupné terminályzáchytné parkoviská. Nájdete ich pod označením Park&Ride (P+R), ale aj Zaparkuj a choď (verejnou dopravou).

Ako to funguje?

Systém Park&Ride je forma kombinovanej prepravy s nadväznosťou individuálnej automobilovej dopravy na verejnú hromadnú dopravu. Tento systém predstavuje výstavbu záchytných parkovísk v blízkosti železničných staníc, zastávok električiek, resp. terminálov verejnej dopravy. Budovanie parkovísk P+R je nástrojom podpory verejnej hromadnej dopravy a integrovaných dopravných systémov, respektíve intermodálnej dopravy.

Hlavným zmyslom záchytných parkovísk je znížiť počet automobilov, ktoré vstupujú do centra mesta, resp. do širšieho centra. Tento princíp zahŕňa motiváciu (pozitívnu alebo negatívnu) dochádzajúcich motoristov, aby využívali parkovacie plochy umiestnené na okraji miest. Atraktívne miesta sú k dispozícii pre iných používateľov ako napríklad rezidenti, servisné vozidlá, zákazníci, zásobovanie a podobne.

Ak žijete mimo hlavného mesta, ráno sadnete do auta alebo na bicykel, pohodlne odparkujete na stanici a presadnete na vlak či autobus. Prečítate si noviny, pozriete aktuality na sociálnych sieťach, a hlavne nemusíte v centre hľadať miesto na parkovanie. V Bratislavskom kraji je veľkou výhodou, že vďaka integrovanej doprave (IDS BK) vám na vlak, autobus aj MHD stačí už iba jeden cestovný lístok. Cestovné poriadky autobusov sú nastavené tak, aby nadväzovali na príchody a odchody regionálnych vlakov a aby ste sa bez zbytočných prestojov dostali domov alebo do cieľa svojej cesty.

Situácia v Bratislavskom kraji

V Bratislavskom kraji v nedávnom období vzniklo päť projektov záchytných parkovísk a prestupných terminálov. Na železničnej trati číslo 120 do Trnavy sú vybudované tri: vo Svätom Jure, v Pezinku a v Šenkviciach. Okrem parkoviska pre autá a bicykle sa tam nachádza aj zastávka prímestskej autobusovej dopravy. Ďalšie prestupné terminály sú vybudované pri železničnej stanici v Malackách (trať č. 110 v smere do Kútov) a v Ivanke pri Dunaji (trať č. 130 v smere do Nových Zámkov).

Vo výstavbe je v súčasnosti prestupno-dopravný terminál v Bernolákove. Nenávratný finančný príspevok z eurofondov získal prestupný uzol pre udržateľnú dopravu vo Veľkých Levároch ako aj projekt výstavby záchytného parkoviska v Senci. Úplne nové terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP) vzniknú vo Vrakuni a na Boroch (Lamačská brána), kde už Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podpísali zmluvu so zhotoviteľom. Osobitosťou týchto dvoch projektov je, že vďaka nim vzniknú úplne nové vlakové zastávky. Záchytné parkovisko bude motoristom čoskoro dostupné aj neďaleko električkového obratiska Komisárky na Púchovskej ulici v Rači. Buduje ho Hlavné mesto SR Bratislava.

Kvalita života závisí od kvality dopravy viac, ako si uvedomujeme. Denno-denne v nej trávime hodiny a podriaďujeme jej svoje plány. Preto je zlepšovanie infraštruktúry dopravy pre fungovanie miest úplne kľúčové. Našťastie, už ani u nás prestupné terminály nie sú už len vízia na papieri. Už to nie je len pár lastovičiek, ktoré by ste spočítali na prstoch jednej ruky. Ja viem, že mnohí z vás povedia – bez auta sa nezaobídem. Deti, pracovné stretnutia, nákupy. Stačí však, že len časť z nás prestúpi z áut do verejnej dopravy a všetkým sa nám bude ľahšie dýchať. A to doslovne.

Svätý Jur
Ivanka pri Dunaji
Šenkvice
Pezinok
Malacky

Parkoviská P+R Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja

  • Devínska Nová Ves – Železničná stanica (60 miest) – linky MHD a 246
  • Galanta – Železničná stanica (60 miest) – linky S60 a S65
  • Ivanka pri Dunaji – Železničná stanica (158 miest) – linky S60 a S65
  • Kúty – Železničná stanica (60 miest) – linka S20
  • Kvetoslavov – Železničná stanica (33 miest) – linky S70 a 649
  • Malacky – Areál Píla (91 miest) – linky S20 a PAD
  • Malacky – Železničná stanica (50 miest) – linky S20 a PAD
  • Pezinok – Za dráhou (291 miest) – linky S50, S55 a PAD
  • Pezinok – Železničná stanica (50 miest) – linky S50, S55 a PAD
  • Reca – Železničná stanica (10 miest) – linky S60 a S65
  • Rohožník – Tesco (20 miest) – linky 209, 269 a 289
  • Senec – Autobusová stanica (20 miest) – linky PAD
  • Senec – Železničná stanica (45 miest) – linky S60, S65 a PAD
  • Sládkovičovo – Železničná stanica (20 miest) – linky S60 a S65
  • Svätý Jur – Železničná stanica (58 miest) – linky S50, S55 a 510
  • Šenkvice – Železničná stanica (87 miest) – linky S50, S55, 539 a 545
  • Trnava – Železničná a autobusová stanica (70 miest) – linky S50, S55, 555 a 666
  • Veľký Biel – Železničná stanica (20 miest) – linky S60, S65 a 729
  • Bratislava – Baltská – linky MHD
  • Bratislava – Bory – linky MHD
  • Bratislava – Cintorín Vrakuňa (180 miest) – linky MHD a PAD
  • Bratislava – Incheba – linky MHD
  • Bratislava – Shopping Palace – linky MHD a PAD

Parkoviská P+R a prestupné terminály v realizácii a príprave:

  • Bernolákovo – Železničná stanica (95 miest) – v realizácii
  • Lamačská brána (Bory) (TIOP) – v realizácii
  • Nové Košariská (Dunajská Lužná) – Železničná stanica (165 miest) – v príprave
  • Senec – v príprave
  • Veľké Leváre (terminál) – v príprave
  • Vrakuňa (TIOP) – v realizácii
  • Zohor – Železničná stanica (208 miest) – v príprave

Koľko áut príde denne do Bratislavy
RPDI = ročná priemerná denná intenzita

Cesta/úsek RPDI
D1 Senec 62 652
D2 Stupava 32 968
D2 Jarovce 13 036
I/2 Stupava 8541
I/2 Rusovce 11 282
I/61 Ivanka pri Dunaji 13 545
I/63 Rovinka 19 993
II/502 Svätý Jur 20 255
III/1082 Chorvátsky Grob 11 317
III/1030 Most pri Bratislave 15 271
Spolu 208 860

Zdroj: Celoslovenské sčítanie dopravy 2015, Slovenská správa ciest

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Venujem sa najmä ekologickej doprave, životnému prostrediu a mestskému rozvoju.