Denník N

Výkaz mojej práce po 3 rokoch

V júli 2019 som sa oficiálne ujal mandátu poslanca Európskeho parlamentu a po 3 rokoch vám skladám účty, aby ste môj doterajší výkon mohli sami posúdiť.

MOJE TÉMY A POZÍCIE V EURÓPSKOM PARLAMENTE

Hlavné témy, ktorými sa vo svojej funkcii zaoberám, sú boj s dezinformáciami, fungovanie demokracie a rozširovanie Európskej únie na západnom Balkáne. 

Momentálne zastávam tieto pozície:

  • od tohto roku som členom a tieňovým spravodajcom vo Vyšetrovacom výbore na prešetrenie používania softvéru Pegasus a rovnocenného špionážneho softvéru
  • v roku 2022 som sa stal aj členom a hovorcom európskych ľudovcov v novom Osobitnom výbore pre zahraničné zasahovanie do všetkých demokratických procesov v Európskej únii vrátane dezinformácií (INGE2)
  • som členom Výboru pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci (LIBE)
  • zastupujem naše záujmy v monitorovacej skupine na ochranu právneho štátu aj s dôrazom na Slovensko (DRFMG). Venujeme sa vraždám novinárov v EÚ, požadujeme ich dôsledné vyšetrenie a systémovú podporu pre slobodné médiá. Zároveň monitorujeme stav spravodlivosti v členských krajinách a žiadame účinné nástroje na boj s korupciou a pre dôveryhodné fungovanie justície všade, vrátane Slovenska
  • predsedám spoločnému parlamentnému zhromaždeniu Európskeho parlamentu a Čiernej Hory
  • som stálym spravodajcom Európskeho parlamentu pre Srbsko
  • som náhradníkom vo Výbore pre zahraničné záležitosti (AFET) a vo Výbore pre ústavné záležitosti (AFCO)
  • ako tieňový spravodajca EPP pre DSA (európsky akt o digitálnych službách) vo Výbore pre občianskej slobody (LIBE) som pripravoval stanovisko výboru LIBE k európskej regulácii jednotného trhu s digitálnymi službami
  • vo frakcii európskych ľudovcov som bol členom úzkej skupiny poslancov, ktorí formulovali návrhy pre Konferenciu o budúcnosti Európy.

MOJA PRÁCA V BOJI S DEZINFORMÁCIAMI

  • v roku 2022 som sa stal koordinátorom a hovorcom európskych ľudovcov v novom Osobitnom výbore pre zahraničné zasahovanie do všetkých demokratických procesov v Európskej únii vrátane dezinformácií (INGE2)
  • Dlhodobo ma trápi situácia v RTVS, ktorá už rutinne dávala priestor dezinformátorom a šírila dezinformácie. Po jednom z takýchto incidentov som vyzval na odstúpenie šéfa spravodajstva Vahrama Chuguryana a tlak z rôznych strán bol natoľko účinný, že sa to podarilo a Chuguryan odstúpil.
    • Upozornil som tiež na pracovné podmienky redaktorov v spravodajských reláciách RTVS, z ktorých veľká väčšina nemá pracovnú zmluvu, ktorá by zaručovala ochranu zákonníka práce. Ich situácia sa začína pomaly zlepšovať.
    • Pri odchode Vahrama Chuguryana som spoločne s inými upozornil na to, že pri odchode dostal zlatý padák a požadoval zverejnenie jeho výšky, keďže tieto peniaze pochádzajú z verejných zdrojov. Túto informáciu sa doteraz snažím od RTVS získať a budem vás o výsledku informovať.
    • Pred voľbou nového šéfa RTVS som sa jasne vyjadril proti opätovnej kandidatúre J. Rezníka a som veľmi rád, že nastala zmena na tejto pozícii.
  • Len pred pár týždňami sa podarilo konečne schváliť kľúčové európske zákony – akt o digitálnych službách (DSA) a akt o digitálnom trhu (DMA), ktoré sú po dvoch dekádach prvými komplexnými európskymi pravidlami, ktoré upravujú podmienky na internete, aby bol bezpečnejším prostredím pre ľudí a férovejším pre podnikateľov. Od DSA očakávam, že stransparentní fungovanie sociálnych sietí. Som veľmi rád, že som sa na tomto úspechu podieľal ako tieňový spravodajca za EPP vo výbore pre občianske slobody (LIBE).
  • Usporiadal som viaceré súťaže o vecné ceny či predplatné médií, v ktorých súťažiaci mali možnosť získať väčšie povedomie o dezinformáciách.
  • Viedol som misiu INGE v USA, kde sme si s americkými vládnymi expertmi a politikmi vymieňali skúsenosti o boji s dezinformáciami a verím, že nadviazali aj užšiu spoluprácu.

 

MOJA PRÁCA NA ZÁPADNOM BALKÁNE

  • Európsky parlament schválil v júli 2022 veľkou väčšinou 523 hlasov moju druhú správu ako stáleho spravodajcu Európskeho parlamentu pre Srbsko. Ide o dokument, ktorý hodnotí pokrok Srbska na ceste do EÚ a načrtáva ďalší postup v prístupovom procese.
  • V Srbsku opozícia bojkotovala parlamentné voľby v júni 2020. Za Európsky parlament som preto viedol v Srbsku medzistranícky dialóg, ktorý sa podarilo úspešne zavŕšiť. Aj vďaka nemu sme prispeli k férovejším podmienkam volebnej kampane pre všetky politické subjekty, opozícia nebojkotovala voľby a Srbsko má dnes pestrejší parlament ako predtým. Som hrdý na to, že pri celom tomto úsilí som spolupracoval s nebohým Eduardom Kukanom, ktorý má na úspechu medzistraníckeho dialógu v Srbsku obrovský podiel.

 

MOJA PRÁCA NA SLOVENSKU

Aj keď trávim väčšinu pracovného času v Bruseli, aktívne sledujem situáciu na Slovensku. Zapájam sa aj do konkrétnej pomoci – ako množstvo ľudí zo Slovenska, aj ja sa snažím pomáhať ľuďom, ktorí utekajú zo susednej Ukrajiny pred ruskou agresiou. Zakúpil som školské pomôcky pre ukrajinské deti, ktoré tu navštevujú naše školy.

Po skončení pandémie som konečne mohol do Štrasburgu pozvať skupiny ľudí zo Slovenska, aby spoznali európske inštitúcie.Ako člen europarlamentnej monitorovacej skupiny pre demokraciu, právny štát a základné práva, ktorá vznikla po vraždách Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej sa pravidelne pýtam slovenských politikov, ako chcú ľuďom na Slovensku vrátiť dôveru v spravodlivosť a chrániť slobodu a prácu novinárov. Počas posledného roku som poskytol množstvo rozhovorov a vyjadrení médiám. Pravidelne prispievam komentármi do denníka SME, Týždeň a stretávam sa a spolupracujem so slovenskými političkami a politikmi, ktorí sa venujú európskym záležitostiam. Pravidelne vyberám otvoreným výberovým konaním stážistov do bratislavskej a bruselskej kancelárie a na pozvanie škôl prednášam o fungovaní Európskeho parlamentu.

 

 

MOJA AKTIVITA NA PLENÁRNYCH ZASADNUTIACH EURÓPSKEHO PARLAMENTU

Pokiaľ sa mám na svoju trojročnú aktivitu pozrieť štatisticky, čísla sú nasledovné:

  • 73 príspevkov do plenárnej rozpravy
  • 5 správ (2 ako spravodajca a 3 ako tieňový spravodajca)
  • 5 stanovísk
  • 193 návrhov uznesení
  • poslal som 11 otázok na zodpovedanie

Ďakujem za Vašu pozornosť. A teraz už oddychujem do Vysokých Tatrách ako každý rok.

 

Teraz najčítanejšie