Denník N

Nádej, ktorú „veľký svet“ nevie dať.

 

V poslednom čase počúvam z mienkotvorných médií samé negatívne informácie. Môžeme si myslieť, že sa nič pozitívneho nedeje a, že vo svete je to stále horšie a horšie. Ja mám však  jednu krásnu spomienku z mája, na ktorú často spomínam. Vtedy k nám do Strání pod Tatrami prišla láska a porozumenie.

Každý deň vo svojej službe sa pozerám von oknom z triedy na Vysoké Tatry. Sú nádherné, pohľad na ne hladí dušu. Tatry, naše prírodné bohatstvo sú tu na to, aby sa pod nimi diali ušľachtilé veci. Začiatkom mája sme v Stráňach pod Tatrami písali dejiny. S mojou kolegyňou Luciou Kažimírovou  slúžime v škole, ktorá je 100 % rómska, v dvojzmennej prevádzke, nemá jedáleň, telocvičňu a každá stolička v zborovni má dvoch majiteľov. Naše pozvanie do školy prijali žiaci 1. súkromného gymnázia v Bratislave.

Prišli autobusom  a bolo ich spolu do 40 ľudí. Naše deti ich už z diaľky videli a mávali na nich. Domnievam sa, že prišlo 40 príbehov, ktoré začali písať novú kapitolu svojho života. Spoločne sme ich privítali v našej skromnej škole, ktorá nám medzičasom vyhorela.  Dav detí a rodičov ich srdečne privítal. Veľmi sa tešili takejto návšteve, lebo podľa mojich informácii sa ešte nikdy takáto akcia v osade nediala. Uvedomili si svätosť tejto chvíle. Mladí ľudia z jednej z najprestížnejšej školy na Slovensku sú si aj vďaka podpore učiteľov a rodičov vedomí, že dostali od života veľa.  Na základe toho  sa chceli podeliť s ich časom a knihami, ktoré vyzbierali v rámci zbierky na škole pre podporu našich detí.

2
Prechádzame osadou.

Celý sprievod prechádzal cez osadu a takmer všetci obyvatelia na nás kývali a tešili sa z daného okamihu. Mladým patrí svet a je len na nich, či si nájdu spoločnú cestu porozumenia a nenechajú sa manipulovať médiami. Vtedy som si kládol otázku, akú zásluhu mám na tom, že som sa narodil rodičom, ktorí mi boli vždy oporou. Žiadnu.

Mojim dennodenným chlebíkom je odhaliť a rozvíjať v deťoch ich potenciál, aby dosiahli vzdelanie, ktoré im dá šancu na lepší život a tak sa raz dotkli vrcholu svojich možností.

11227533_374791612726155_6233430891740118273_o
Jedny sa učili od druhých :)

Som hrdý na to, že som učiteľ a uvedomujem si, že jedným z darov, ktoré táto služba ponúka je možnosť spájať dva svety a tým kreovať lepšiu budúcnosť pre naše Slovensko. Pod Tatrami sme zažili manifestáciu porozumenia a lásky medzi ľuďmi, ktorá v súčasnej dobe tak veľmi chýba.

Počas 13 mesiacov služby a rozhovorov s deťmi sme si uvedomili, že jednou z najväčších vecí, ktoré im chýbajú sú pozitívne a hodnotné zážitky na, ktorých môžu vystavať svoj život. Kým budem učiteľom v tejto škole urobím aj naďalej všetko preto, aby takýchto zážitkov mali deti čo najviac.

Exupéry napísal : „Byť človekom, to znamená presne toľko, ako byť zodpovedným. Znamená to hanbiť sa za chudobu, ktorú niekto zavinil. Znamená to byť hrdým na víťazstvo, ktoré dosiahli priatelia. Znamená to cítiť, že človek prispieva na stavbu sveta, keď na ňu priloží svoju tehlu“

1
Z obrázku ide nádej, ktorú veľký svet nevie dať.

 

Teraz najčítanejšie

Alexander Jakubčo

Každý z nás má svoju cestu života. Ja som si na svoju životnú cestu obliekol „učiteľské montérky“. Dva roky som slúžil ako učiteľ v Škole pre mimoriadne nadané deti a gymnázium v BA. Dva roky som učil deti v rómskej osade v Stráňach pod Tatrami v rámci programu Teach for Slovakia. Víziou TFS je , aby každé dieťa malo možnosť získať vzdelanie, ktoré mu umožní v živote uspieť. Do TFS som sa zapojil z dvoch dôvodov. Jeden je osobný. Nie mojou zásluhou mi rodičia vštepovali hodnoty, akými sú vzdelanie, úcta k životu, pomoc iným. Cítim zodpovednosť za dary, ktoré som od života dostal. Preto som sa rozhodol zo seba odovzdať viac a venovať dva roky svojho života deťom, ktoré sú podľa majoritnej spoločnosti už pri narodení takpovediac odsúdené na neúspech v živote. Som presvedčený, že niet lepšej univerzity pre formovanie môjho srdca, charakteru a líderských schopností, ako miesto, na ktorom som slúžil. Druhým dôvodom je profesionálna angažovanosť za zlepšenie vzdelávania na Slovensku. Mám veľkú túžbu byť pri zmene vzdelávacieho systému na Slovensku, aby školstvo bolo funkčné, moderné a dávalo šancu každému.