Denník N

Ak chceme mestá bez billboardov, volební kandidáti by mali ísť príkladom

Téma vizuálneho smogu je na Slovensku čoraz viac aktuálna. Ľudia pociťujú, že krajina aj naše mestá sú nimi mimoriadne zahltené. Zároveň sa nároky obyvateľov na kvalitu a kultúru verejných priestorov prirodzene zvyšujú, čo je veľmi pozitívne. Kandidáti v blížiacich sa komunálnych a krajských voľbách sú tak postavení pred zaujímavú dilemu: využiť vonkajšiu reklamu alebo ísť príkladom?

Ako úradujúci primátor mám povinnosť odpovedať na otázku – čo urobilo vedenie mesta, aby sa množstvo vizuálneho smogu konkrétne v Žiline znížilo? Na rovinu si povedzme – vonkajšej reklamy je v meste aj naďalej extrémne veľa. Ale vzhľadom na to, že ide o beh na dlhú trať, ktorý sme v roku 2019 začínali takmer od nuly, podarilo sa uskutočniť mimoriadne dôležité kroky, na ktoré som hrdý.

Zmapovanie reklamných plôch aj manuál reklamy

Asi najdôležitejší krok bolo kompletné zmapovanie všetkých legálnych aj nelegálnych reklamných plôch v meste, tzv. passport reklamných plôch, ktorý doteraz Žiline chýbal. Bez neho nie je možná systematická regulácia a znižovanie vizuálneho smogu.

V spolupráci s krajským pamiatkovým úradom a ďalšími organizáciami sme tiež pripravili manuál reklamy v mestskej pamiatkovej rezervácii. Je to návod, ako by mali vyzerať vývesné štíty, výklady a celkový vizuál centra Žiliny. V súčasnosti pracujeme na rozšírenej verzii tohto manuálu pre celé mesto, nie len historické centrum. Systematicky tiež komunikujeme s majiteľmi reklamných nosičov, ktorí si viac či menej uvedomujú, že doba sa zmenila. Snažíme sa predstaviť taký systém regulácie reklamy, ktorý nastaví rovnaké, férové podmienky pre všetky firmy v tejto brandži.

Reklamné stavby odstraňujeme a budeme v tom pokračovať

A v neposlednom rade, odstraňujeme nelegálne reklamné plochy v meste. Vďaka passportu dnes vieme, že v Žiline je celkovo 2975 reklamných nosičov od maličkých tabuliek až po megaboardy. Z tohto množstva sa vyše 800 nosičov nachádza na pozemkoch mesta. Za toto volebné obdobie sme odstránili desiatky reklamných stavieb a v aktuálnom roku má mesto v príprave podklady na odstránenie 101 ďalších. Minimálne 30 z nich zo žilinských ulíc zmizne ešte v tomto roku. A tempo chceme zrýchľovať. Mojou ambíciou ako primátora je v ďalšom volebnom období odstrániť minimálne sto nelegálnych reklamných plôch ročne. To je realistický cieľ vzhľadom na možnosti mestského rozpočtu, zákona a súvisiacej byrokracie. Prechod od súčasnosti k výslednému, želanému stavu je otázkou rokov, ale kľúčové bolo začať. Žilina sa aj v tomto prípade rozbehla dobrým smerom, teraz stačí pokračovať v nastavenej práci.

Vzdať sa výhody pre dobrú vec?

Vonkajšie kampane sa na Slovensku dlhodobo ukazujú ako jedny z najefektívnejších, billboardy a citylighty v politickej kampani z pohľadu viditeľnosti takmer nič nenahradí. Šiel by som však sám proti svojej snahe a snahe nášho tímu očistiť verejný priestor, ak by som sa rozhodol využívať ich v nastávajúcich voľbách. Preto som sa rozhodol jednoznačne – vonkajšiu reklamu v kampani nevyužijem a oceňujem verejné iniciatívy, ktoré v poslednom období k rovnakému kroku vyzvali všetkých kandidátov na verejné funkcie v Žiline. Som presvedčený, že ktokoľvek to s bojom proti reklamnému smogu myslí vážne, musí nabrať odvahu a začať principiálne od seba.

 

www.peterfiabane.sk

Teraz najčítanejšie

Peter Fiabáne

Som srdcom Žilinčan. V tomto meste som sa narodil, vyrástol a žijem tu dodnes. Život som zasvätil športu, vybudoval som plavecký klub Nereus Žilina. Práve téma športu a láska k rodnému mestu ma priviedla ku komunálnej politike. 16 rokov som pôsobil ako mestský poslanec. V komunálnych voľbách 2018 som získal dôveru Žilinčanov a bol som zvolený za primátora nášho mesta. Viac o mne, mojom tíme a našich plánoch pre Žilinu sa dozviete na mojej facebookovej stránke, na www.planzilina.sk alebo na oficiálnych stránkach mesta -  www.zilina.sk.