Denník N

F1 – robota a zábava na plný plyn

Ak sa v F1 nehýbeš, ostatní ťa predbehnú. To samozrejme neplatí iba pre samotnú jazdu monopostov, pretože to je predsa podstata tohto motoristického športu, ale aj pre inovácie. Formula 1 sa za tie desaťročia svojej existencie neuveriteľne vyvinula, a to až do podoby sofistikovaného technologického a šoubiznisového odvetvia.

Jedno desaťročie tejto motoristickej revolúcie vo svojej knihe Mechanik zaznamenal Marc „Elvis“ Priestley, ktorý si začal ruky špiniť olejom ako mechanik vo Formule Ford a Britskej Formule 3, odkiaľ sa prepracoval až do samej špičky kráľovnej motošportu – F1. Pracoval pre tím McLaren, kde poskytoval technické zázemie pre pilotov Davida Coultharda, Kimiho Räikkönena, Fernanda Alonsa a Lewisa Hamiltona.

Jeho rozprávanie je veľmi sugestívne a vzrušujúce čítanie. Autor počas svojej kariéry zozbieral dlhý zoznam eskapád, kuriozít, prešľapov, silných príbehov, škandálov a inovácií zo zákulisia F1, čo jeho knihu robí príťažlivou aj pre človeka, ktorého rev motorov a riskantné manévre v zákrutách, nechávajú v podstate chladným. Jeho príbeh je ako zbierka spomienok bedňáka slávnej rokenrolovej kapely, so všetkým, čo si s takouto slávou vieme predstaviť.

Takže nespomína iba na precíznu, ťažkú a zodpovednú prácu, ale aj na alkoholovú zábavu, divoké žúry, vandalstvo, intrigy, klamstvá a extravagantné rozhadzovanie peňazí. Život na okruhoch Formuly 1 vo vrcholnom období, koncom 90. rokov a začiatkom prvého desaťročia nového storočia, bol podľa Priestleyho rovnako nádherný ako prehnitý. F1 bol podľa neho šport pre mačov, tímy mechanikov bola mačovské bandy, slúžiace supermačovským supermanom.

Jeho autobiografické rozprávanie samozrejme nie je žiadnym hanopisom, je to naopak veľmi úprimná reflexia a sebareflexia, v ktorej autor nielen kritizuje určité zákulisné praktiky, ale rovnako aj vyzdvihuje prácu všetkých zúčastnených. O svojom bývalom povolaní a aj práci jeho kolegov, píše ako o tej najprecíznejšej a zároveň najvzrušujúcejšej práci na svete. Robota, ktorá je pre diváka a verejnosť väčšinou skrytá, pretože často ide o technické a konštruktérske riešenia, ktoré sú pre každý tím tajomstvom jeho úspechu.

No diváci však napriek tomu môžu obdivovať aj ich prácu viditeľnú. Tú dokonalú choreografiu mechanikov pri servisných zásahoch v boxoch počas Veľkých cien, keď skutočne aj jediná sekunda (stotina sekundy) robí rozdiel medzi víťazstvom a prehrou. To, čo na obrazovkách divák vníma ako nacvičenú rutinu, je podľa Priestleyho v skutočnosti adrenalínový test dôvery a nervov zároveň.

Mechanik „Elvis“ tento vzrušujúci svet motorov opustil po prvom majstrovskom titule pilota Lewisa Hamiltona. Nevzdialil sa však od neho príliš ďaleko. Svoje insiderské poznatky zúročil vo svete médií. Stal sa reportérom BBC Radio 5 Live, komentuje pre Sky Sports F1 a je aj moderátorom šou The F1 Report.

 

Marc „Elvis“ Priestley: Mechanik (Vzrušujúci svet zákulisia F1), mamaš, 2022, Preklad: Igor Otčenáš

Teraz najčítanejšie