Denník N

Ako vybrať správnu turistickú obuv

Musím sa priznať. Niekedy mi na turistických topánkach nezáležalo. Obula som tenisky, zbalila obľúbené nutričné tyčinky, do fľaše nabrala vodu a spokojne vyrazila na hory. Neriešila som, či je moja obuv vhodná, či náhodou nepotrebujem aj vetrovku. Pribúdajúcim vekom sa však zmenili aj moje turistické návyky. Už cielene nevyhľadávam dobrodružstvo, ale skôr istoty. Istotu, že ma po 13 hodinovej túre nebudú bolieť nohy či nebodaj si niektorú nezlomím v polovici výstupu. Istotu, že mám potrebné oblečenie a nebudem mrznúť niekde na vrchole Kriváňa. Mohla by som pokračovať aj ďalej, ale o tom tento „príbeh“ nie je. Tento príbeh začína ešte ďaleko pred turistikou, a to výberom správnych turistických topánok.

Nie je turistika, ako turistika

Na úvod je dôležité podotknúť, že ani turistické výlety nemôžeme hádzať do jedného vreca. Každý sa vyznačuje iným terénom, počasím a náročnosťou. Ešte pred samotným výberom turistickej obuvi, si premyslite, aké turistické trate vás čakajú. Ak nie ste veľký turista a plánujete skôr rekreačné prechádzky, postačia vám topánky na ľahkú turistiku s mäkkou podrážkou. Ak ste sa naopak do turistiky zamilovali, rovnako ako ja, a plánujete ťažké či vysokohorské turistiky, zídu sa vám vyššie topánky s pevnejšou podrážkou. Ak ste niečo medzi, zvážte kúpu viacerých topánok, aby ste ich mohli prípadne prestriedať.

Ako vybrať správnu veľkosť turistických topánok

Výber veľkosti je pri topánkach vždy dilema. Často sa mi stávalo, že som z obchodu vychádzala absolútne spokojná, no už po troch hodinách turistiky som cítila, ako ma topánky nepríjemne tlačia. Smutný príbeh pokračoval klesaním, kedy som doslova cítila ako špičkami tlačím na prednú časť topánky. Nasledoval ešte smutnejší záver s otlakmi a bolesťami nôh ešte týždeň po túre.

Je náročné vybrať strednú cestu tak, aby vás topánky netlačili a zároveň vám dodávali dostatočnú oporu. Univerzálna pomôcka je vybrať obuv približne o 1 – 1,5 cm väčšiu ako je vaša bežná veľkosť. Každý výrobca má však číslovanie iné, preto je dobré si obuv poriadne vyskúšať. Pri chôdzi po rovine, pri vzostupe aj zostupe by vás špičky nemali tlačiť, nanajvýš sa v najprudšom kopci môžu dotýkať. Päta by naopak mala dobre sedieť a nemala by sa vyzúvať.

Ako vybrať správny materiál

Kráľovnou medzi turistickými topánkami, aj napriek rýchlemu vývoju, je stále koža. Nečudo, veď vďaka výbornej odolnosti a správnej starostlivosti o obuv vydrží aj roky. Jej cena je však čím ďalej vyššia, čiže pri kúpe celokožených topánok… Ako sa to hovorí? Vaša peňaženka zaplače. Skvelou alternatívou je kombinácia kože s inými materiálmi ako textil či syntetika. Vďaka tomu budú vaše topánky o niečo ľahšie, budú oveľa lepšie prepúšťať vzduch, no budú menej odolné ako celokožené.

Malá rada na záver

Impregnácia a starostlivosť o obuv je základ. Dobre sa o svoju obuv postarajte pred aj po turistike a ona vám to vráti dlhšou životnosťou.

Teraz najčítanejšie

Silvia Machotková

Odjakživa sa snažím starať o svoje zdravie - cvičím, varím samé zdravé dobroty a študujem, čo je pre moje telo prospešné a čo nie je. Verím, že pre náš život je pohyb a vyvážená strava veľmi dôležitá. Okrem toho sa zaujímam o módu a módne trendy, rada cestujem a snažím sa z každého dňa vyťažiť maximum!