Denník N

Osobná nenávisť k Igorovi Matovičovi

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

V posledných dňoch a týždňoch odznelo na moju adresu niekoľko klamstiev. Taľafatkami sa nezaoberám, avšak niektoré z nich sú také zvrhlé, že som sa rozhodol proti nim brániť aspoň takto.

Za významné považujem to, čo o mne šíri Igor Matovič, a síce, že k nemu prechovávam osobnú nenávisť. Nuž, ak by tomu tak bolo, odídem potom, čo ma verejne nazval idiotom, poslal kopať hroby a dal mi zlomyseľnú úlohu nakúpiť testy (19 dní som čakal, kým sme dostali správne napísané zadanie od ministra Krajčího). Odišiel by som ja, a ďalší traja ministri by predsa nepodávali demisie.

Vždy som najradšej argumentoval faktami, preto vymenúvam moje pokusy na zmierenie sa s Matovičom, ktoré boli minimálne štyri:

  1. V deň, kedy on oznámil svoj odchod z pozície predsedu vlády, som ho pozval na pizzu. Bolo to verejné a trochu žoviálne, ale bolo to aj úprimné. Matovič pozvanie odmietol.
  2. Keď v Denníku N vyšiel newsfilter s podnadpisom „Kollár vysmial Matoviča“, napísal som mu 18.9.21 správu v tomto znení: „Ahoj, možno nastal čas zakopať vojnovú sekeru. Predpokladám, že najneskôr včera si pochopil, komu si všetko prehliadal a nadmieru ustupoval. Ak sa rozhodneš vyprevadiť Borisa z koalície, môžeš rátať s 20 hlasmi klubu SaS (predbežne aj Miro Kollár). Ty máš 52, Veronika 4, to je 76“ Jediná odpoveď bola „Hmm“.
  3. Začiatkom tohto roka, keď sme bojovali o Volvo, som zavolal Matoviča, aby išiel so mnou do Goeteborgu, následne, keď Volvo prišlo do Košíc, som ho zavolal tam. Obidva razy išiel, vtedy by len slepý nevidel, že spoluprácou vieme dosiahnuť oveľa viac, ako vzájomným bojom. Žiaľ, krátko na to zase prišli útoky a urážky.
  4. Koncom mája tohto roka, po tom, čo sme na protest hlasovania s fašistami opustili koaličnú radu, som poprosil Borisa Kollára, aby zorganizoval večeru s Eduardom Hegerom a mnou. Že dáme tam nejako tie vzťahy dohromady, vysvetlíme si niektoré veci a následne sa vrátime na koaličnú radu. Tak sa aj stalo a s Hegerom som sa dohodol, že dohovorí Matovičovi, aby konečne prestal s tými neustálymi útokmi voči SaS. Na druhý deň (30.5.2022) bola táto diskusia, kde sa Matovič vyjadril, že on o žiadnej dohode nevie a že nevidí dôvod prestať útočiť. Na tretí deň prišlo z prstu vycucané a nehorázne obvinenie, že my kujeme pikle s fašistami a Ficom.

Takže toľko k tej údajnej osobnej nenávisti. Pravda je tá, že Igor Matovič nás vyštval z vlády. Podarilo sa mu to, gratulujem.

K Naďovi

Minister Naď tvrdí, že som blokoval S300 kvôli vrtuľníku pre Geissenovcov. Je to primitívne klamstvo a vyplýva z neho, že Jaroslav Naď je človek zákerný od kosti. Keď Naď prišiel na vládu s návrhom vyviesť S 300, položil som otázku, či to je v súlade so zákonom a s našimi medzinárodnými záväzkami (podľa ruského ministra zahraničných veci Lavrova sme totiž mali mať súhlas dodávateľskej krajiny, teda Ruska, na ďalší export). Išlo mi len o to, aby sme sa vyhli problémom, ktorým sa vyhnúť dalo. Jaroslav Naď ma uistil, že síce nevedia zmluvu nájsť, ale vedia, že súhlas netreba. Toto vyjadrenie mi ale nechcel dať v písomnej forme. Tu sme sa zasekli, trval som na písomnom potvrdení, že nedôjde k porušeniu zákona, lebo som nechcel, aby riaditeľka príslušného odboru, ktorá vývozné licencie podpisuje, mala opletačky so zákonom. Došlo teda ku krátkemu blokovaniu vývozu S300, to bolo v pondelok.

Avšak, už v stredu na vládu doniesol Naď papier, ktorý predo mnou podpísal a v ktorom bolo napísané: „Na základe uvedeného ministerstvo obrany Slovenskej republiky prehlasuje, že nie sú žiadne právne prekážky na to, aby vláda Slovenskej republiky súhlasila s darovaním systému protivzdušnej obrany S-300 PMU Ukrajine.“. Na druhý deň bola vystavená licencia a celá S300 nemala nič spoločné s vrtuľníkom pre kohokoľvek.

Avšak, agentúra Slovakia Travel sa na MO SR dotazovala, či by bol vrtuľník pre Geisenovcov k dispozícii. Aj keď obratom prišla pozitívna odpoveď, a teda, že MO SR by vrtuľník bez problémov poskytlo, vrtuľník nebol využitý a to je celá story.

K Ficovi

Pred pár dňami som na ministerstve hospodárstva prijal poslanca Fica na jeho žiadosť a spravil som tak z dvoch dôvodov. Po prvé, počas môjho ministrovania som bol dvakrát odvolávaný a v NR SR som sa stretol až s absurdnými tvrdeniami o mojej práci v energetických otázkach, aj od Fica osobne. Preto som si povedal, že fajn, že chce počuť priamo odpovede na otázky k energetike. To samozrejme mu nemusí brániť v tom, aby opäť tvrdil všeličo, no predsa len je šanca nižšia.

Je tu však aj druhý dôvod. V čase, kedy sa rozhodovalo o príchode spoločnosti Volvo na Slovensko, vznikli u nich pochybnosti o stabilite vlády. Tak sme im navrhli, že obstarám dokument, v ktorom sa všetci predsedovia strán, vládnych aj opozičných, zaviažu dodržať investičnú zmluvu s Volvom, ak by došlo k zmene vlády. Keď som v tejto veci volal Matovičovi, povedal mi, že má informáciu, že na Slovensko nepríde. Napriek tomu aj on takéto potvrdenie podpísal, spolu s Ficom, Pellegrinim, Kollárom, Šimečkom a mnou a Volvo sme získali.

Je preto na mieste tvrdiť, že takýto papier prinajmenšom pomohol a medzi inými aj Fico ho podpísal bez okolkov. Mohol odmietnuť, tak ako ja som mohol odmietnuť sa s ním stretnúť. Mimochodom, takýto papier podpísal v prípade ešte jedného veľkého investora a tam to malo prínos tiež. Stretnutie na ministerstve prebehlo za prítomnosti svedkov a okrem energetiky sme sa nebavili o ničom inom.

K Dubaju

Počúvam, že som bol 15 krát v Dubaji dovolenkovať a tak trochu mi to lichotí, že už moji protivníci nemajú nič lepšie, ako zveličovať a prekrúcať rôzne udalosti.

V Dubaji som bol prvý krát v mojom živote v novembri 2020. Bol som týždeň na dovolenke s mojou rodinou, no zároveň som mal aj oficiálne prijatie u ministerky pre Expo a toto stretnutie málo význam, lebo sme za mierne vyššiu sumu získali o 50% viac plochy a iné ústupky.

Druhý krát som tam bol v tom roku cez Vianoce (od 24.12. 2020 do 7.1.2021). Tieto dve (z toho jedna sčasti služobná) sú všetky moje súkromné návštevy Dubaju. Všetky náklady som si hradil zo súkromných zdrojov.

Okrem toho som bol v Dubaji presne šesť krát, pretože Slovensko malo svoj pavilón na svetovej výstave Expo Dubaj. Konkrétne od 30.4. do 5.5. 2021 som bol na oficiálnom pracovnom stretnutí s ministrom hospodárstva SAE, potom na pracovnom a koordinačnom stretnutí k Pavilónu SR na EXPO. Bol som na kontrole a prebratí pavilónu pred otvorením, oficiálnom otvorení Expo Dubaj, tematickom týždni v gescii MH SR, na národnom týždni SR a na oficiálnom ukončení Expo Dubaj. Koniec koncov, bola svetová výstava Expo, Slovensko malo veľmi slušnú reprezentáciu a celkovo to stálo za to.

Teraz najčítanejšie

Richard Sulík

Rozhliadnite sa. Vidíte snáď na Slovensku niekoho iného, kto nemá žiadny korupčný škandál, kto drží slovo, kto má program zostavený naozajstnými expertmi, kto má viac ako 10 rokov skúseností, ako tieto konkrétne riešenia pre ľudí presadiť, kto sa neriadi ideológiou, ale zdravým rozumom a kto má úprimnú chuť postaviť tú najlepšiu možnú budúcnosť pre Slovensko?
Všetci, ktorí nám veria, menia hru s nami. Nenechajú sa podplatiť rozhadzovaním, ktoré budú splácať naše deti. Už majú dosť chaotických amatérov. Zaujímajú ich konkrétne zmeny, pre ktoré sa mladým oplatí zostať na Slovensku. Chcú už konečne reálne výsledky.
A chcú sebavedomé Slovensko, ktoré najlepšie vie, čo potrebuje.
Sme SASKA a meníme hru.