Denník N

Európsky týždeň mobility a zodpovedné cestovanie

Zajtra začína Európsky týždeň mobility, podujatie Európskej komisie, ktorého sa Bratislava zúčastňuje už 17. krát. Je to ideálna príležitosť pre samosprávy ako upozorniť na nevyhnutnosť posilňovania udržateľnej mobility, ktorá vedie ku kvalitnejšiemu životu obyvateľov miest. Je to tiež príležitosť, ako nasmerovať obyvateľov k zmenám návykov, aby sme všetci prispeli k lepšiemu mestu.

Témou tohtoročného ročníka je Lepšia dostupnosť, ktorú má vyjadrovať headline: Cestujeme zodpovedne.

Zodpovedné cestovanie

Vysadnúť v mestách z áut a začať používať inú formu dopravy je úplne jednoduché. Môžeme sa začať presúvať peši, na bicykli či verejnou dopravou. Každý, kto vysadne z auta tým získa, ale získame tým aj my všetci.

Pri pohybe pešo, na bicykli či verejnou dopravou sa vyhneme dopravným zápcham. Pri električkách je to jednoznačné. Pri cestovaní autobusmi či trolejbusmi to platí najmä tam, kde majú svoje vlastné pruhy. Tam, kde ich zdieľajú s autami, autá dopravu, samozrejme, spomaľujú. Keby sme všetci naraz vysadli z áut, zápchy by zmizli úplne.

Kto nejazdí autom, nemusí sa stresovať, či nájde voľné miesto na parkovanie. Keď počúvam koľko zbytočných starostí s tým šoféri zažívajú, neprestávam sa diviť, prečo vlastne používajú autá. Príznačné je, keď ohovárajú vlastne samých seba: „Všetci chodia autom, preto sa nedá zaparkovať!“. No, veď áno.

Ak nejazdíte po meste autom, ste slobodnejší. Nie ste viazaní na miesto, kde ste auto zaparkovali, nemusíte sa k nemu vracať, pohyb za vlastnými cieľmi je plynulejší a bez obmedzení. Netreba myslieť na logistiku týkajúcu sa auta. Navyše, nešoféri si môžu kedykoľvek dať pohár vína či piva. Samozrejme, ak im to spoločenská situácia dovoľuje.

Každý, kto sa presúva aktívne – peši alebo na bicykli – si zabezpečuje aj dávku prirodzeného pohybu. Je to prospešné zvlášť pre našu populáciu, v ktorej približne štvrtina dospelých ľudí trpí obezitou a ďalšia tretina nadváhou. V detskej populácii sú čísla tiež alarmujúce – až štvrtina detí trpí nadváhou či obezitou! Preto vykročiť za svojimi povinnosťami či zábavou peši alebo na bicykli či kolobežke je niekoľkonásobne užitočné. Zároveň je peší pohyb po svojom okolí skvelým spôsobom, ako svoje blízke okolie spoznávať a získať k nemu vzťah. Väčší záujem majú ľudia o to, čo dobre poznajú.

Úroveň verejnej dopravy síce ešte nie je tam, kde je v iných metropolách, ktoré by nám mohli ísť príkladom, napríklad v blízkej Viedni, ale neustále sa zlepšuje. Mne osobne sa najviac na cestovaní verejnou dopravou páči, že tým, že nemusím šoférovať, šetrím čas. V električke, trolejbuse či autobuse si prečítam „noviny“, povybavujem súkromnú korešpondenciu, dohodnem si všetky súkromné záležitosti a aktivity, prečítam súkromné emaily, prebrowsujem sociálne siete. Čokoľvek, čo nestíham inokedy cez deň.

Takisto je skvelé, že cestujúci sa môžu za jedno euro denne rozvážať slobodne celý deň po celej Bratislave s neobmedzeným množstvom prestupov. Stačí si kúpiť 30 dňovú električenku. Pri tých s dlhšou platnosťou to vychádza ešte výhodnejšie. Niektorí kandidáti na primátora teraz sľubujú, že vrátia 15 minútový lístok za 70 centov. Ten, kto sa vozí občas, tomu je jedno, či za jednu jazdu občas zaplatí 70 alebo 90 centov. A ten, kto sa vozí často, ušetrí viac, ak si kúpi spomínanú električenku. Touto cestou by sa motivácia obyvateľov Bratislavy mala uberať.

Čo potrebujeme

Samozrejme, na to, aby ľudia boli ochotní vysadnúť z áut, musia byť splnené určité kvalitatívne podmienky. A povedzme si, v každej oblasti máme čo zlepšovať.

Aby sa obyvatelia mohli čo najkomfortnejšie presúvať peši, potrebujeme kvalitnú a plynulú sieť udržiavaných chodníkov vybudovaných podľa mestských štandardov a zrovnoprávniť postavenie chodcov voči autám.

Pre cyklistov potrebujeme kvalitnú infraštruktúru, ktorá stále veľmi chýba. Ktorýkoľvek bod v meste by mal byť prepojený so všetkými ostatnými bodmi kvalitnými a bezpečnými cyklotrasami.

Aby sme to dosiahli, potrebujeme zmeniť pohľad na to, ako sa má mesto plánovať a tvoriť, ale to je téma na samostatnú kapitolu .

Podiel obyvateľov mesta, ktorí využívajú verejnú dopravu je jedným z kritérií na posudzovanie úrovne udržateľnosti mesta. Čím bude verejná doprava kvalitnejšia, tým viac obyvateľov ju začne využívať. Hoci je fakt, že kvalita nie je jediný faktor, ktorý o tom rozhoduje. Primátor Vallo nastavil aj v tejto oblasti správnu trajektóriu, potrebujeme však nepretržite pracovať na tom, aby sa verejná doprava neustále zlepšovala.

Teraz najčítanejšie

martina

Martina Kolláriková

Ing.arch. Martina Kolláriková, odborníčka na externú komunikáciu. Pod heslom „Lepšie neskoro ako nikdy“, som sa rozhodla zapojiť do politiky aktívne, ako kandidátka na miestnu poslankyňu v komunálnych voľbách 2022 v mestskej časti Bratislava Nové Mesto pre 3. obvod – Kramáre, Koliba, za hnutie Progresívne Slovensko.