Denník N

Nerád sa nudí, plánuje oživiť opustené košické kino

Lukáš Berberich chce z opusteného kina Úsmev vybudovať moderné audiovizuálne centrum pre celé Slovensko. V rozhovore hovorí o svojej motivácii a práci kultúrneho manažéra.

Príbeh opusteného košického kina Úsmev nie je na Slovensku ničím výnimočným. To sa však snaží zmeniť Lukáš Berberich s priateľmi – legendárne kino chce znova oživiť. Mladý kultúrny manažér a hudobný producent, ktorý stojí za art kinom Cinefil, dramaturgiou Tabačky, festivalmi Moonride či POKE, sa rozhodol z roky nevyužitého kina vybudovať moderné centrum audiovizuánej kultúry. V pláne sú dve premietacie sály, kaviareň, obchod, vzdelávacie programy a predstavovanie nezávislých filmov, ale aj hudobných klipov či hier.

Lukáš vystúpi ako jeden z hostí PechaKucha Night Bratislava, ktorá sa bude venovať kultúrnym manažérom, producentom, aktivistom a propagátorom. Večer s témou Doers sa koná 8. 12. v rámci konferencie Kultúra a mesto: Sila príťažlivosti. Predstaví tvorivých ľudí, ktorí budujú priestor a podmienky pre umenie a pomocou kultúry menia svoje mestá. O Košiciach a svojej práci nám Lukáš niečo prezradil už v krátkom dotazníku:

 

2cd46211a63f801ed9232edecc553c71_400x400

3 slová, ktoré vystihujú tvoje mesto?

Dzivosť v srdci. Je to aj titul jednej zaujímavej knihy o Košiciach. Vymyslela ho moja manželka, ktorá knihu editovala. Keď mi ten názov vtedy zavolala, tak som bol rovnako nadšený, ako som teraz.

Vnímaš ho inak, odkedy spoluvytváraš jeho kultúrnu ponuku?

Neviem, kino sme s kamarátmi začali robiť keď som mal 20 rokov, ale asi áno.

Má v tvojom meste samospráva pochopenie pre kultúru?

Áno. Na slovenské pomery určite.

Čo potrebuješ, aby si mohol svoju prácu robiť dobre?

Najmä ľudí, ktorí svoju prácu robia dobre :)

Tri veci, ktoré ťa inšpirujú?

Ľudia. Filmy. A moja rodina.

Ako sa dá bojovať s veternými mlynmi?

Silným protivetrom a ešte silnejšou trpezlivosťou.

Čo ťa priviedlo k práci v kultúre?

Záujem o umenie a dobrodružstvo z objavovania nových vecí. Ja sa totiž veľmi nerád nudím.

Rada, ktorá ti najviac pomohla v pracovnom živote?

Môj otec bol stavbár, pôvodom z Nemecka a ten mi hovoril, ze hocičo budes robiť, musíš mať zmysel pre detail.

Fungujú na ľudí ešte plagáty?

Ano, zvlášť tie čiernobiele bez grafiky, iba typo a informácie.

Kde v krajinách V4 to podľa teba kultúrne žije?

Mám pocit, že Poľsko je pred nami všetkými o hodný kus vopred. Aj preto ma veľmi prekvapili výsledky ich volieb.

Do ktorého mesta rád chodíš na kultúru?

Berlín.

Čo máš rád na Bratislave?

Najviac mojich kamarátov z Košíc.

Čo prináša tvoja aktivita mestu, kde pôsobíš?

V prvom rade kvalitné kino. V druhom rade všetko, čo kvalitné kino prináša do mestského života. Proste meníme ľuďom ich životy a rozširujeme ich obzory :)

32. vydanie PechaKucha Night Bratislava sa koná 8. 12. v a4 – priestor súčasnej kultúry.  Okrem Lukáša sa vďaka podpore Vyšehradského fondu môžete tešiť aj na hostí z Česka, Poľska a Maďarska. Novinky o aktuálnom vydaní vám radi pošleme v PechaKucha Newslettri.

Autorka: Michaela Kučová

Teraz najčítanejšie

PechaKucha Bratislava

Zaujímavých ľudí z oblasti umenia, architektúry, dizajnu a spoločenského diania predstavujeme na pravidelných PechaKucha Night Bratislava aj na tomto blogu.