Denník N

Fantóm opery po 35-tich rokoch končí

Máloktorá hudobná show sa za posledné desaťročia natoľko výrazne stala symbolom muzikálových produkcií na Broadwayi ako Fantóm opery od Andrew Lloyda Webbera. Stala sa turistickým magnetom a bola nepretržitou diváckou stálicou počas neuveriteľných 35 rokov.

Webberov muzikál je najdlhšie hranou show na Broadwayi v celej jej histórii – odohralo sa 13 733 predstavení – a navštívilo ich takmer 20 miliónov divákov. Celosvetovo Fantóma videlo v 183 rôznych mestách až 145 miliónov divákov.

Vypuknutie pandémie a zatvorenie divadiel však bolo zlomovým momentom.

Po znovuotvorení divadiel sa publikum vrátilo na Broadway len čiastočne a sály boli naplnené len na asi 70 percent svojej kapacity.  Navyše, návštevníci si kupovali vstupenky vždy až na poslednú chvíľu, takže divadlá do posledného momentu nikdy nevedeli, či ich predstavenie nebude stratové.

Poster The Majestic Theatre v New Yorku propagujúci Fantóma opery. Foto: Kathy Willens/AP

Fantóm opery, ktorý bol pred pandémiou vysoko ziskový (na Broadwayi zarobil 1.3 miliardy dolárov) sa v postpandemických pomeroch zmenil na predstavenie, ktoré každý mesiac prerábalo.

Oficiálne boli zverejňované len príjmy z predaja vstupeniek (pohybovali sa od 850 000 USD do milióna USD týždenne), to bol však údaj, ktorý nehovoril nič o tom, aká je finančná situácia produkcie aj po započítaní nákladov na samotnú prevádzku.

Výsledná strata sa podľa niektorých zdrojov údajne vyšplhala až na milión dolárov mesačne. Aj z týchto dôvodov včera (v piatok 16. septembra) padlo rozhodnutie show definitívne ukončiť.

Posledné predstavenie v The Majestic Theatre sa odohrá 18. februára budúceho roku. Len mesiac predtým Fantóm ešte stihne osláviť svoje 35. výročie uvádzania na Broadwayi.

Scéna „Masquerade“ z Fantóma opery na Broadwayi. Foto: Matthew Murphy

Je to obrovský kontrast v porovnaní so situáciou spred piatich rokov, kedy tridsiate výročie uvádzania muzikál ešte oslavoval vo výbornej finančnej kondícii a naozaj vo veľkom štýle hudobnosvetelnou show na Empire State building. Tá bola vytvorená na medley z jeho najznámejších melódií.

Hudobnosvetelná show na Empire State Building k 30. výročiu uvádzania Fantóma opery na Broadwayi

Ak mala pandémia až takto zničujúci dopad na veľké a známe show, ako je to v tomto prípade, o to menej šancí prežiť na trhu budú mať tie o niečo menej populárne produkcie. Otázkou prežitia sa zrejme stane schopnosť výrazne zredukovať svoje náklady.

V Londýne sa Fantóm opery zatiaľ bude uvádzať tak ako doposiaľ v divadle Her Majesty’s Theatre, (ktoré bude z dôvodu úmrtia kráľovnej a korunovácie nového kráľa premenované na His Majesty’s Theatre).

Avšak v Londýne už došlo k výraznej redukcii nákladov, muzikál bol scénicky upravovaný a bol aj hudobne prepracovaný pre menší počet hráčov orchestra.


Scéna „Music of the Night“ z Fantóma opery na Broadwayi. Foto: Matthew Murphy

Nie je dokonca vylúčené, že producent Cameron Mackintosh sa pokúsi vytvoriť aj úplne novú, scénicky výrazne zredukovanú verziu s množstvom projekcií a prinesie tak výrazne iného Fantóma navrhnutého vo finančne oveľa racionálnejšej podobe, tak ako to v minulosti už urobil aj s londýnskymi Bedármi.

 

Peter Bleha

Titulná fotografia: Matthew Murphy. Diskusia k článku je možná na facebookovej stránke: Do Re Mix  

Teraz najčítanejšie

Do Re Mix

Flash news, recenzie a publicistika zo sveta vážnej hudby, opery a baletu