Návod, ako (ne)používať cyklistické komunikácie v Banskej Bystrici

Banská Bystrica by mohla byť cyklistické mesto, no zatiaľ to tak nie je. Má na to všetky predpoklady: pekné mesto, úžasná príroda v jeho okolí so stovkami kilometrov cestných, poľných a lesných komunikácií, údolie Hrona. Sídli tu aj elitný reprezentačný cyklistický klub Dukla. No zatiaľ chýbajú cyklistické komunikácie a infraštruktúra. Je nádej na lepšie časy?
Som cyklista. Teraz rekreačný, kedysi v mladosti aj priemerný výkonnostný. Mám teda už niečo najazdené, hlavne v Banskej Bystrici a okolí. Na ceste aj v teréne. Som ale aj vodič auta s nájazdom vyše milióna kilometrov. Prečo to uvádzam? Viem sa na problém cyklodopravy pozrieť z oboch strán: zo strany vodiča aj zo strany cyklistu.
Dlhodobo pociťujem problém v oblasti nemotorovej dopravy na Slovensku a špeciálne v Banskej Bystrici. Presunúť sa v našom meste z bodu A do bodu B je často hazard so svojím zdravím a životom, hlavne v čase dopravnej špičky. Keď idete po ceste, nadávajú na vás vodiči, keď sa rozhodnete ísť po chodníku, zliznete si to od chodcov (oprávnene- nemáte na chodníku čo robiť). Môžete sa opýtať, že prečo nejdem po cykloceste? No preto, lebo ich tu skoro žiadne nemáme. Jediný ako-tak vyhovujúci cyklistický chodník je na trase Hušták-Podlavice v dĺžke približne 1800 metrov, odovzdaný do užívania v roku 2019. No a to je všetko. Ak bývate v iných častiach mesta, tak máte smolu.
Pred niekoľkými týždňami, po ukončení rekonštrukcie cesty od Kyjevského námestia popri plážovom kúpalisku po kruhový objazd pri Lidli, som zbadal popri ceste značky označujúce cyklochodník. Moja cyklistická duša na chvíľku zajasala. Predstavivosť zapracovala a ja som v duchu videl krásny nový cyklistický chodník. Ale len do chvíle, kým som si ho nepozrel podrobnejšie. Pozrime sa teda na túto novinku bližšie:
V prvom rade si treba uvedomiť, že je to pôvodný chodník s novým asfaltom, ktorý je teraz spoločný pre chodcov, cyklistov, kolobežkárov, korčuliarov a ďalšiu nemotorovú dopravu. Nie je to šťastné riešenie. Spoločný pohyb chodcov a cyklistov je vhodný len vo výnimočných prípadoch a podľa dopravných štúdií sa neodporúča. Prečo? Keď idete ako cyklista po ceste, môžete sa spoľahnúť na to, že tam platia určité jasné pravidlá a väčšina účastníkov cestnej premávky ich dodržiava. Na spoločnom chodníku pre chodcov a cyklistov sa na nejaké dodržiavanie pravidiel spoľahnúť absolútne nemôžete. Chodci chodia vpravo aj vľavo, prípadne roztiahnutí po celej šírke chodníka. Keď sa vám chcú uhnúť, často to urobia do smeru vašej jazdy. Zastavia sa kedykoľvek bez predchádzajúceho upozornenia a postávajú hocikde. Prejsť okolo nich na zastávkach MHD je často skoro nemožné. A pritom všetkom treba brať do úvahy veľký rozdiel v rýchlosti chodca a cyklistu. To všetko potenciálne generuje veľké množstvo konfliktných a nebezpečných situácií.

Ďalšie špecifikum nového spoločného cyklochodníka sú stĺpy trolejového vedenia osadené priamo na chodníku. Tie často zužujú šírku chodníka, na niektorých miestach až natoľko, že je problém popri nich prejsť a niekde sú tak nahusto, že je to až tragikomické. Vyznávači adrenalínu si tam môžu zajazdiť slalom. Je len otázka času, kedy si nejaký cyklista ublíži nárazom do takéhoto stĺpa.
Poďme si teda po tomto novom cyklochodníku zajazdiť! Najprv zvolíme smer od THK po Kyjevské námestie:
Začína to vcelku v pohode, bez prekážok. Po prejazde križujúcej cesty začnete mierne stúpať a musíte si začať dávať pozor nielen na chodcov, kočíky, ale aj na stĺpy trolejového vedenia a taktiež aj na hlavu, ktorú vám môžu učesať nízke konáre stromov rastúcich popri chodníku.

Pri potravinovej drevenej búde vás môžu prekvapiť nič netušiaci kupujúci, ale aj auto parkujúce priamo naprieč cyklochodníkom.

A potom sa už blížia najproblémovejšie úseky: zastávka MHD, kde čakajú ľudia, ktorí si často vôbec neuvedomujú, že zdieľajú chodník s cyklistami.Prejdete naprieč Spojovou ulicou a následne sa skúšate triafať pomedzi husto osadené stĺpy.

Pokiaľ sa vám to podarí bez ujmy a prejdete parkovisko pri Daňovom riaditeľstve, môžete si podľa značky veľkoryso vybrať, či budete pokračovať po chodníku, alebo zbehnete na cestu.
Po chvíli zistíte, že voľba je jednoznačná, lebo chodník je úzky a stĺpy a chodci v podstate znemožňujú prejazd. Takže musíte zísť z chodníka dolu na vozovku, kde sa určite každý vodič poteší cyklistovi, ktorý sa náhle objaví pred ním na ceste.
Po pár metroch vám zákon značkou velí vrátiť sa na cyklochodník, no ak to zbadáte neskoro, tak máte smolu. Znížený obrubník totiž končí niekoľko metrov pred značkou označujúcou začiatok cyklochodníka.
Ak predsa len situáciu už poznáte a na chodník sa opätovne úspešne včas dostanete, ďalej vás čaká už len jeden neuralgický bod v podobe ďalšej zastávky MHD, jeden priechod cez Internátnu ulicu a ste na konci cyklochodníka na Kyjevskom námestí.
Otočme sa a skúsme sa vydať smerom na THK. Zažívate podobné srandy ako doteraz, no keď sa dostanete na úroveň konca supermarketu BILLA, spestrí vám to jedna špecifická situácia. Cyklochodník ukončuje značka a vy máte dve možnosti: buď podľa pravidiel zídete z bicykla a budete ho ďalej len tlačiť po chodníku pomedzi stĺpy alebo sa odhodláte zísť bicyklom na cestu. Háčik je v tom, že budete musieť prejsť cez dva pruhy, čo je v bežnej premávke celkom veľká a nebezpečná výzva.
Ak sa vám to podarí, po niekoľkých desiatkach metrov sa odbočením vľavo vraciate na cyklochodník pri Daňovom riaditeľstve. Všetci vodiči sa určite potešia, keď tam budete stáť v hustej premávke strede cesty. Vy určite najviac. Musíte totiž dať prednosť protiidúcim vozidlám pri odbočovaní . Ďalej už pokračujete štandardne cyklochodníkom pomedzi stĺpy a chodcov až na THK.

Ak sa rozhodnete pokračovať ďalej smerom k Lidlu, mali by ste využiť už existujúci cyklochodník smerujúci do Podlavíc, na ktorý sa napojíte prejazdom cez hlavnú cestu. A potom tú hlavnú cestu prejdete ešte raz cez priechod pre cyklistov.
Následne sa z nej odpojíte a pri ZAaRES-e prejdete opäť cez hlavnú cestu smerom ku plážovému kúpalisku. Tam sa napojíte na novovytvorený cyklopruh smerujúci hore kopcom.
Ten končí asi v strede kopca a potom… Myšlienka autora bola asi taká, že zníženým obrubníkom vyjdete na cyklochodník. Avšak momentálne sa to tvári ako bežný chodník pre chodcov, takže tam cyklista podľa zákona nemá čo robiť. Nie je tam žiadne značenie, dokonca z opačnej strany od Lidla tam sú zákazové značky pre chodcov a cyklistov. Samozrejme, všadeprítomné stĺpy nemôžu chýbať!




Zdá sa vám to celé komplikované? Mne rozhodne áno. Účelom cyklochodníka by mal byť bezpečnejší pohyb cyklistov. Ak mal zhotoviteľ takýto zámer, tak sa mu to v tomto prípade nepodarilo. Ak by sa kompetentné osoby aspoň raz previezli po tomto “veľdiele” na bicykli tam a späť, museli by nájsť tieto konfliktné a nebezpečné body. Urobili to? Mám dôvodné podozrenie, že asi nie.
A ešte je tu aj otázka rýchlosti a jednoduchosti presunu na bicykli po tomto úseku. Tu napriek rizikám plynúcim z motorovej dopravy na cestnej komunikácii vyhráva cesta. Sú tam síce autá, ale aj dodržiavané pravidlá. Z toho vyplýva, že by som cyklistom odporúčal využiť radšej cestu. Lenže to by som nabádal na porušovanie pravidiel cestnej premávky, v ktorých sa píše, že “Značka Cestička pre vyznačených užívateľov prikazuje vyobrazeným významovým symbolom vyznačeným užívateľom, napríklad chodcom a cyklistom, použiť v predmetnom smere takto označenú spoločnú cestičku alebo pruh. Cyklista pritom nesmie ohroziť chodca. Cestičku alebo pruh môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na podobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí vyznačených užívateľov. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cestičky alebo pruhu zakázané.“ Jednoducho povedané, ak je niekde cyklochodník, musí ho cyklista použiť.
Cyklodoprava je v Banskej Bystrici dlhodobý nevyriešený problém. Vedenie mesta zase dlhodobo deklaruje, že je to pre nich jedna z priorít. Súčasná realita však ukazuje niečo iné. Ako už bolo vyššie spomenuté, do roku 2021 bola u nás realizovaná jedna (!) cyklistická komunikácia v dĺžke približne 1800 metrov. Tá bola pripravená v štádiu územného rozhodnutia už pri nástupe súčasného primátora v roku 2014 a kompletovali sa podklady pre stavebné povolenie. Do užívania bola z veľkou slávou odovzdaná v roku 2019. A máme tu ešte jednu trasu, ktorá je v mestskej časti Radvaň pri Kauflande, ale tú mi je aj trápne spomínať: má asi 150 metrov a vedie odnikadiaľ nikam. Pritom už v roku 2016 vedenie mesta v osobe viceprimátora Jakuba Gajdošíka deklarovalo projekty na 20 km nových cyklistických trás v meste (upozornenie: odkaz smeruje na stránku spravovanú ľuďmi stojacimi za politickou stranou SMER/HLAS a SAD Zvolen). Ako sa vyjadrila Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica, na Mestskom úrade leží ladom množstvo ďalších navrhovaných a vypracovaných opatrení. Doteraz sa z toho všetkého nezrealizovalo nič! Podľa stránky banskabystrica.sk a mojich informácií mesto pravdepodobne ani nemá zamestnaného odborníka, ktorý by sa venoval problematike cyklodopravy v meste.
Podľa čerstvého dokumentu “Správa o výsledku kontroly podpory cyklistickej dopravy” z dielne NKÚ si tento výsledok môžete porovnať s inými mestami, ktorým sa darí v tomto zmysle značne lepšie. NKÚ upozorňuje, že v tých číslach nie sú zahrnuté údaje o cyklistických komunikáciách, ktoré sú v majetku iných subjektov, ako napríklad protipovodňové hrádze. Výsledok porovnania so slovenskými lídrami je dosť žalostný. Niekde to ide, no my už roky počúvame dôvody, prečo to stále nejde, prípadne prečo všetko mešká.
Navyše, táto, doteraz jediná, cyklistická komunikácia je v súčasnosti na niektorých úsekoch v dosť žalostnom stave a nájsť trasu cyklochodníka na úseku okolo ESC je fakt dosť veľký problém. Vodorovné značenie ja zanedbané a chaotické a chodci ho na tomto úseku totálne ignorujú. Raz som tade skúsil prejsť a viackrát som to už radšej neskúšal.


V roku 2022 pribudli aj cyklistické pruhy na Sládkovičovej ulici v rámci jej rekonštrukcie, čo je určite pozitívny počin, za ktorý treba pochváliť BBSK, v kompetencii ktorého táto cesta je. Ak to má dlhodobo a dobre fungovať, bude potrebné zabezpečiť aj čistenie týchto pruhov, keďže sa tam kumuluje rôzny nežiadúci materiál a kamienky, čo rado spôsobuje defekty.
Máme tu aj takú bizarnosť, že sa nemáte možnosť dostať bicyklom z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče po spevnenej ceste. Jedine, že by ste prešli niekoľko sto metrov po rýchlostnej ceste R1, a to nie je legálne. Keď som sa pýtal na riešenie Polície SR, dostal som odpoveď, že to predsa možné je. Trasou cez Selce, Priechod a Podkonice! Trasa síce pekná, len vám zaberie asi hodinu navyše.
A to je vlastne konečný sumár cyklistickej dopravy v našom meste. O Banskej Bystrici sa hovorí, že je mesto polovičatých riešení. Toto presne vystihuje aj nový cyklochodník. Urobíme niečo, lebo to vraj treba, ale výsledok je tristný. Keď sa už nejaká komunikácia rekonštruuje, nie je cieľom len natiahnuť nový asfalt, ale treba tú komunikáciu už posunúť svojou využiteľnosťou do 21.storočia. To sa nepodarilo pri rekonštrukcii Poľnej ulice ani pri rekonštrukcii úseku Kyjevské námestie-Lidl.
Preto sa ponúka na záver nevyhnutná otázka: kedy sa konečne pohneme v oblasti cyklistickej infraštruktúry v Banskej Bystrici konečne ďalej?
Ďalšie zaujímavé články a zdroje k téme cyklodopravy:
TECHNICKÉ PODMIENKY – NAVRHOVANIE CYKLISTICKEJ INFRAŠTRUKTÚRY
Súvisiace články:
Rekonštrukcia ciest v Banskej Bystrici: premrhaná príležitosť
Námety a pripomienky k téme cyklodopravy môžete posielať na email: cyklodopravabb@gmail.com .
Edit 18.10.2022
Reakcia Mestského úradu Banská Bystrica: Zatiaľ vôbec žiadna.