Denník N

Paradapka a parajapka

Japonská parajapka Pomofocus
Japonská parajapka Pomofocus

… a zase jeden článoček do blogu, ktorý som začal písať ako mail kamarátovi, ale potom mi „rozkvitol“. Pôvodného adresáta mailu tu v záujme diskrétnosti premenúvam na Aladára.

Zdravím Ťa, Aladár,

Ty si ma tuším svojho času ako prvý upozornil na paradajkové apky (v súvislosti s čínskym správcom úloh TickTick, ak si dobre spomínam). Pre mňa už sú paradajkové apky 2 a pol roka pevnou každodennou súčasťou života – už neviem, ako by som bez nich existoval.

Aj som o paradajkových apkách v apríli 2020 napísal blogočlánok, a vlastne preto Ti dnes píšem tento mail. Pred týždňom som totiž šťastnou náhodou objavil (asi všetky najdôležitejšie softvérové objavy robím šťastnou náhodou…) novú, zatiaľ suverénne najlepšiu paradajkovú apku – Pomofocus.

Vyvíja ju japonský budhista, čo by Ťa ako budhistu mohlo dodatočne zaujať. 😄 Začal som ju teda prezývať parajapka. To aby sa odlíšila od paradajkovej apky, ktorú som najradšej používal za posledné dva roky, čo je singapurský Focusmeter, mnou prezývaný paradapka. Ten je funkčne prepracovanejší, lenže je tam jeden fatálny nedostatok – funguje len v Androide.

Zato nová parajapka Pomofocus je skutočne geniálne multi-platformová: funguje naozaj všade (Windows, Android, jablčné zariadenia… veľký počítač, tablet aj mobil), keďže beží v okne bežného prehliadača (hoci pre Windows a Mac je k dispozícii aj samostatne). Ide to (zatiaľ) trochu na úkor funkčnosti a výzoru oproti singapurskej paradapke, ale tá výhoda, že ju človek má skutočne vždy a všade hneď poruke, všetky nedostatky prebíja.

Jasné, že toto zďaleka nie je prvá paradajková apka bežiaca v okne prehliadača, ale ide o to, že všetky predošlé tohto štýlu, čo som vymenoval v blogočlánku z apríla 2020, boli funkčne až príliš skresané – nedali sa mi seriózne používať. S Pomofocusom to konečne funguje.

Inak, ešte ma z novších mnou v roku 2020 nespomenutých paradajkových apiek, ktorých už fakt asi existujú stovky, zaujal Pomodor. Ale je slabší než Pomofocus.

Môj čínsky paradajkový favorit z apríla 2020, Focus To-Do, sa mi nakoniec v praxi neosvedčil – je príliš zložitý a zároveň mu chýbajú niektoré elementárne funkcie, navyše už príliš preplieta paradajkovú časomieru so správou úloh (na ktorú používam kombináciu kanadsko-čínskej Dyna-lišty so švédsko-čínskymi koláčovými grafmi ATracker). Zároveň je skvelé, že japonský Pomofocus zahŕňa aj správu úloh, rozdeľovanie na rôzne druhy paradajkových činností (dokonca sa dajú ukladať ako šablóny paradajkových zostáv atď…), ale na rozdiel od čínskej Focus To-Do to Pomofocus nepreháňa a zostáva to celý čas jednoduché a prehľadné. (Troška – momentálne – na úkor funkčnosti, ale radšej trošku menej rozvinutá, ale prehľadná funkčnosť, než priširoká a mätúca. Aj maximálne rozvinutá funkčnosť sa podľa mňa dá podať používateľom softvéru prehľadne, ale z čínskej Focus To-Do som sa dodnes nevysomáril.)

Vyzerá to tak, že parajapka Pomofocus sa narodila až v decembri 2019, tak asi neprekvapuje, že v mojom zúrivom hľadaní vhodnej paradajkovej apky na jar 2020 som ju ešte neobjavil. Bola vtedy ešte príliš nová. A je možné, že ak by som ju vtedy aj bol objavil, hneď by som ju odhodil, lebo v celkom prvých verziách jej ešte chýbali niektoré základné funkcie, ktoré dnes už ponúka.

S Japoncom som si už vymenil zopár začvirikaní. Komunikuje veľmi zdvorilo, ústretovo. Jasné, že som mu hneď poslal aspoň zopár najdôležitejších vecí, ktoré mi v parajapke momentálne chýbajú. 😄

Parajapka Pomofocus sa dá používať aj zadarmo, ale nie je to potom ono. Za plnú funkčnosť treba platiť 2 doláre mesačne, alebo 12 dolárov ročne, alebo sa dá za 36 dolárov kúpiť doživotná licencia. Akurát mi beží šiesty deň bezplatného týždňového testu, ale som parajapkou taký nadšený, že asi pozajtra vyklopím Japoncovi 36 dolárov za doživotnú licenciu.

Na záver na ukážku, čo parajapka všetko dokáže, pripájam screenshot z parajapky – takto prehľadne dokáže parajapka zaznamenávať jednotlivé dni, týždne, mesiace roka… Krásne potom vidieť (podobne ako vo švédsko-čínskych koláčových grafoch), na čo každodenne míňame ten najdrahocennejší kapitál, aký máme v živote k dispozícii: čas.

(Pravdaže, to už som si paradajky dosť predefinoval a zaznamenávam pomocou nich napríklad aj spánok – lenže ak je prípustné paradajku definovať ako koncentrovanú činnosť, tak rozhodne spánok vnímam takisto ako „koncentrovanú činnosť“: teda takú, ktorú by som každý deň rád vybavil čo najstručnejšie, teda aby som ňou nestratil priveľa času; no nie na úkor zdravia či sviežosti, samozrejme. Ale s optimálnym spánkom mi už dlhé roky každodenne/každonočne pomáhajú švédska chrapapka s americkou pazvučapkou.)

V grafe z parajapky za tento týždeň pritom zatiaľ celkom chýba ten druh činností, ktorý vnímam vo svojom živote ako hlavnú prioritu: štúdium filozofie, literatúry a filmov. Lenže práve nám prebieha ako vždy najdrastickejší mesiac celého roka – september (prvý raz som tento mesiac obedoval až 19. septembra), takže štúdium filozofie, literatúry, filmov mi zase raz skolabovalo koncom augusta a odvtedy je mŕtve.

Verím, že v ďalších týždňoch to už v grafoch parajapky bude vyzerať veselšie a že sa študijné rubriky do nich nateperia tak, aby najrozsiahlejšiu položku mojej každodennej činnosti netvoril spánok!

Teraz najčítanejšie

Alexander Avenarius

Prekladateľ, korektor, tlmočník, učiteľ jazykov, správca serverov. Milovník elektronickej literatúry a mobilných prístrojov (čiže digitálny knihomoľ), študent filozofie a filmov, polyglot, grafoman, hobby-recenzent. Tvorca alternatívneho rozloženia slovenskej klávesnice. Môj alternatívny blog je na adrese extempore.top. Svoje knižné, filmové a iné recenzie posielam – vzhľadom na prehlbujúcu sa nefunkčnosť portálov IMDb a Amazon – aj do blogu AveKritik.com.