Denník N

Prečo treba stavať cyklotrasy

Cyklotrasa vo Vrakuni pri Malom Dunaji
Cyklotrasa vo Vrakuni pri Malom Dunaji

Každý jeden cyklista znamená o jedno auto na cestách menej.

Až 73 % všetkej dopravy v Bratislavskom kraji tvorí individuálna automobilová doprava. Dopravná infraštruktúra je extrémne zaťažená a trpí aj kvalita ovzdušia. Z výfukov sa dostávajú do ovzdušia nielen škodlivé plyny, ale aj prachové častice. O hlučnosti z motorov nehovoriac.

Doprava je jeden z najvýznamnejších znečisťovateľov ovzdušia v kraji. Až 60% emisií z dopravy pripadá na automobilovú dopravu, pričom autá v BSK tvoria 40% celkovej produkcie emisií v rámci automobilovej dopravy v SR.

Dnes je situácia na cestách taká, že v zápche trávime desiatky minút denne. Neustále sme v strese, či stihneme pracovnú schôdzku alebo rozviezť deti do školy a na krúžky.

Všetci si uvedomujeme, že súčasný stav je neudržateľný.

Nový cyklomost Vysomarch cez rieku Moravu

Okrem koľajovej dopravy, ktorá je systémovým riešením, existuje aj ďalšia alternatíva – cyklodoprava.

Bicykel má za sebou už viac ako 170-ročnú históriu. Bol vynájdený približne o polstoročie skôr ako auto. Je to dopravný prostriedok, ktorý si vie dovoliť v podstate každý. Jeho prevádzka je veľmi lacná, nemusíte tankovať žiadne pohonné hmoty. Zdražovanie benzínu vás netrápi. Hýbete sa, spaľujete kalórie. Nestojíte v zápche, nemusíte hľadať miesto na parkovanie.

Určite budete namietať, že bicykel je síce dobrý na rekreáciu, ale do mesta sa nehodí. Áno aj nie.

Boli by ste prekvapení, koľko ľudí by chcelo jazdiť do práce na bicykli, chýba im však sieť bezpečných cyklotrás. Málokomu sa chce riskovať svoje zdravie alebo život v hustej premávke.

Preto potrebujeme cyklotrasy dopravné. Také na cestu do práce, do školy, do obchodu. Kde sa budete cítiť bezpečne a komfortne. Také, po ktorých sa nebudete báť odviezť sa s malým dieťaťom. Také, ktoré budú napojené na integrovaný dopravný systém. Doma nasadnete na bicykel, odveziete sa na železničnú stanicu a do hlavného mesta pokračujete vlakom.

V Bratislavskom kraji za posledné roky pribudlo množstvo cyklotrás, ktoré slúžia práve na zmienený účel. Uvediem niekoľko príkladov:

◾️ Bratislava-Petržalka, Starohájska
◾️ Malacky, železničná stanica – priemyselný park
◾️ Pezinok – Limbach
◾️ Senec, Hečkova ulica
◾️ Slovenský Grob – Viničné
◾️ Malé Leváre – Veľké Leváre (žst.)
◾️ Veľký Biel
◾️ Studené – Most pri Bratislave

Cyklotrasa Slovenský Grob – Viničné

Netreba ale zabúdať ani na rekreačné cyklotrasy. Cykloturistika je nielen športová aktivita, ale aj príležitosť spoznať okolie, pamiatky a históriu nášho kraja.

V Bratislavskom kraji je v súčasnosti 1148 značených cyklistických trás. Za posledný rok pribudlo bezmála 200 kilometrov.

Za najvýznamnejšiu investíciu možno bezpochyby označiť nový cyklomost VYSOMARCH medzi Vysokou pri Morave a rakúskym mestečkom Marchegg. Vďaka nemu môžete spoznávať krásy povodia Moravy, pozrieť si zámky Shloss Hof či Marchegg.

V roku 2019 sme dokončili druhú etapu obľúbenej cyklotrasy Jurava. Spája Vajnory a Ivanku pri Dunaji. Vďala nej môžete na bicykli cestovať z Rače až do Vrakune.

Aké máme ďalšie plány? Ideme stavať bezpečné, segregované a navzájom poprepájané cyklotrasy vrátene cyklolávok:

◾️ cyklotrasa Senec – Pezinok
◾️ Vinohradnícka cyklotrasa
◾️ cyklotrasa Most pri Bratislave – Malinovo
◾️ cyklolávka Gajary – Dürnkrut
◾️ cyklolávka Zálesie – Malinovo

Všetky tieto projekty budú financované z fondov Európskej únie, čiže z Plánu obnovy, Programu Slovensko a z programov cezhraničnej spolupráce.

Nesnažím sa tvrdiť, že bicykel je všeliek na dopravné zápchy a znečistené ovzdušie. Ale každý jeden cyklista znamená o jedno auto na cestách menej.

Cyklotrasa JURAVA medzi Vajnormi a Ivankou pri Dunaji
Cyklotrasa v Malackách, ktorá vedie medzi železničnou stanicou a priemyselným parkom
Cyklotrasa Malé Leváre – Veľké Leváre

Teraz najčítanejšie