Denník N

Preferencia verejnej dopravy pomôže znížiť dopravné zápchy

Meškanie verejnej dopravy v hlavnom meste stojí viac ako 10 miliónov eur ročne.

V poslednej dobe sa stále deje vo svete viac a viac udalostí, ktoré ľudí stále viac a viac názorovo rozdeľujú. Náš malý bratislavský mikrosvet dokáže rozdeliť aj téma buspruhov, cyklotrás a preferencie MHD. Bratislava je zrazu pri každom návrhu opatrenia rozdelená na „autíčkarov“ a „neautíčkarov“. Tieto dve skupiny proti sebe stoja zdá sa nezmieriteľným spôsobom. Tí, ktorý chcú využívať verejnú alebo alternatívnu dopravu majú pocit, že ich spôsobu dopravy a nevenuje dostatočná pozornosť už dlhé desaťročia. Naopak, majitelia štvorkolesových miláčikov majú dojem, že ľubovolné opatrenie zvýhodňujúce verejnú dopravu ich oberá o prirodzené právo na prednostné užívanie cesty. Neuvedomujú si však, že každý jeden človek, ktorý sedí v električke, autobuse trolejbuse, uvoľňuje cestu aj im a zmenšuje kolóny, v ktorých stoja.

Ak sa chceme posunúť dopredu s riešením otázok dopravného kolapsu, musíme si uvedomiť, že neexistujú osobitné riešenia pre autá a osobitné pre MHD a pre cyklistov. Všetci trčíme v tej istej zápche, a každé auto, ktoré ubudne z cesty tým, že ľudia presadnú do MHD alebo na bicykel, pomôže ku kratšej ceste do práce všetkým ostatným. Nech už jazdíme na aute, autobuse, električke, bicykli, trojkolke, alebo na metle.

BUS pruh do Vrakune a Podunajských Biskupíc

Jedným z dôležitých spôsobov, ako zatraktívniť cestu MHD je jej rýchlosť. A preto treba v Bratislave oveľa viac začať uvažovať o buspruhoch. Rozhodli sme sa spoločne s kolegami z občianskej iniciatívy Bratislava INAK vybudovať vyhradený pruh pre autobusy a trolejbusy na Popradskej ulici smerom do Vrakune a Podunajských Biskupíc. V týchto mestských častiach býva približne 40 tisíc obyvateľov, z toho približne polovica z nich cestuje mestskou hromadnou dopravou. V špičke tadiaľto premáva jedným smerom 24 vozidiel MHD. Po tejto ceste zároveň jazdia aj regionálne autobusové spoje RegioLines v smere do Dunajskej Lužnej a Dunajskej Stredy. Popradská a Gagarinova ulica sú jedna z dvoch prístupových ciest do týchto mestských častí (druhá možnosť je dvojprúdová Hradská ulica). Linky 201 aj 202 sú v špičke vypravované 8-krát, linka 65 má v špičke interval 3-krát za hodinu a linka 75 za hodinu 5-krát. To je spolu 24 spojov MHD v špičkovej hodine, ktoré v priemere 15 minút stoja v zápche v úseku Tomášikova – ul. Svornosti.

Cieľom projektu BUS pruhu je v úseku od križovatky Popradská–Mierová (železničný nadjazd) až po križovatku Popradská – ul. Svornosti vytvoriť tretí vyhradený pruh pre verejnú dopravu, ktorý vznikne rozšírením existujúcej komunikácie čiastočne na úkor stredového zeleného pásu a zúžením existujúcich jazdných pruhov. Úsek má dĺžku približne 600 metrov a potrebné rozšírenie odhadujeme na 1,5 metra až 2 metre. Takýto pruh by mohli zároveň využívať aj taxíky a záchranná zdravotná služba, ktorá tiež často stráca drahocenné minúty v zápchach.

Podľa našich predbežných výpočtov ušetrí MHD na tomto úseku 5-7 minút, čo reálne znamená zníženie vozidiel do výpravy 2 vozidlá na jednej linke denne. Týmto sa nielen stane MHD rýchlejšou, atraktívnejšou, ale aj Dopravný podnik Bratislava ušetrí Bratislavčanom tisíce eur týždenne, nakoľko odhadovaná finančná strata z toho, že vozidlá MHD stoja v zápchach a treba ich teda do výpravy viac sa odhaduje na 10 až 12 miliónov eur ročne.

Projekt sme zaradili aj do poslaneckých priorít na rok 2016. Myslím si, že práve cez podobné buspruhy na miestach, kde sa dajú vytvoriť bez výrazného obmedzenia automobilovej dopravy, vedie cesta k tomu, aby si šoféri uvedomili, že zatraktívnenie MHD a tým pádom o pár áut menej na ceste prináša rovnaké benefity ako cestujúcim MHD, tak aj im.

Autorka je poslankyňa Mestského zastupiteľstva za Vrakuňu
a členka iniciatívy Bratislava INAK

Existujúci stav:
BUS_pruh_Popradska_01

Navrhované riešenie:
BUS_pruh_Popradska_02

Lokalita:
BUS_pruh_Popradska_03

Teraz najčítanejšie

Soňa Svoreňová

mestská poslankyňa za klub Bratislava INAK, cestovateľka, členka predstavenstva Bratislavskej organizácie cestovného ruchu