Denník N

Riešme príčiny, nie príznaky

Zabrániť nadbytočným úmrtiam ľudí po kolesami áut môže len zmena prístupu k navrhovaniu ulíc a riešeniu dopravy

Prvý októbrový pondelok Slovenskom otriasla tragédia na Staromestskej ulici v Bratislave, kde opitý vodič zavraždil piatich ľudí a nechal niekoľko ďalších v kritickom stave. Minister vnútra Mikulec avizuje nekompromisné pokuty. K situácii sa vyjadrili prezidentka Zuzana Čaputová a primátor Matúš Vallo.

Väčšina reakcií na túto situáciu sa sústreďuje na množstvo alkoholu v krvi a na nutnosť pokutovať vodičov. Takmer nikto nevníma ten fakt, že týmto úmrtiam by sa dalo predísť, ak by stredom mesta neviedla štvorprúdová cesta, na ktorej sa prirodzene rozbehne aj triezvy vodič. Toto nie je len hypotéza, je to teória overená praxou: v krajinách ako Holandsko, kde dopravná infraštruktúra je navrhovaná, aby minimalizovať možnosť chyby vodiča, dopravná nehodovosť dlhodobo klesá:

Úmrtia na cestách v Amsterdame (2000—2012)
Úmrtia na cestách v Amsterdame (2000—2012) podľa dát SWOV.nl

Naopak, aj v Holandsku na cestách, kde nie sú prvky upokojovania dopravy, vodiči sa často správajú neohľaduplne a nedodržiavajú predpisy. Napríklad, na ulici Schieweg na okraji mesta Delft bol okolo roku 2019 nainštalovaný merač rýchlosti s obrazovkou, ktorá upozorňuje vodičov, že idú príliš rýchlo; samotná cesta nebola nijako upravená, aby vodiči intuitívne cítili, že majú ísť pomalšie. Výsledok? Všetci idú rýchlo napriek tomu, že merač ukazuje smutný smajlík.

Potvrdzuje sa to, čo bolo známe už dávno: na širokej rovnej ceste aj najdisciplinovanejší holandský vodič pridá, aj keď bude pekná značka „Spomaľ!“, aj keď bude radar so smajlíkom. Smajlíky, prosby, pochvaly, vyhrážky ani pokuty nepomáhajú — teda nie dostatočne. Ani mentalita. Pomáha stavebné upokojovanie dopravy.

Na to, aby človek dokázal si predstaviť, ako by mohla vyzerať ulica bez áut, netreba mať veľmi rozvinutú fantáziu ani schopnosť kresliť vizualizácie. V ére neurónových sieti a strojového učenia existujú technológie, ktoré v tomto môžu pomôcť, napríklad DALL·E od spoločnosti OpenAI. Stačí nahrať fotku, odstrániť z nej autá, asfalt a betón, a dať ako zadanie niečo na štýl „city square with a park, a playground and a lot of greenery and a Dutch cycle path“. Takto si DALL·E predstavuje Staromestskú:

Staromestská ulica bez áut ako ju vidí DALL·E
Staromestská ulica bez áut ako ju vidí DALL·E

Ak by sme ponechali aj MHD, mohlo by to byť tak:

Staromestská ulica bez áut, ale s MHD, ako ju vidí DALL·E

Na záver by som chcel odporučiť výbornú knihu od holandskej novinárky Thalie Verkade a Marca te Brömmelstroeta (tzv. Cycling Professor), ktorá doslova otvára oči na to, ako mestá fungujú, a ako by mohli fungovať. Anglický preklad je momentálne možné kúpiť v Martinuse:

Movement: how to take back our streets and transform our lives Thalia Verkade, Marco te Brömmelstroet

Teraz najčítanejšie