Denník N

Keď porušovanie cestných predpisov je norma

Zastávka Zochova po tragickej nehode
Zastávka Zochova po tragickej nehode

Nemôžem sa zbaviť dojmu, že polícia situáciu na cestách vedome prehliada.

Nedeľňajšia tragická nehoda na Zochovej ulici vyvolala zdesenie, pobúrenie aj smútok. Treba si ale položiť otázku, že či sa muselo stať až takéto hrozné nešťastie, aby sme otvorili diskusiu o bezpečnosti cestnej premávky? Pritom alkohol za volantom je len vrchol ľadovca. V tejto republike je porušovanie predpisov normou a vymáhanie neefektívne.

Jazda po cestách v meste je čoraz nebezpečnejšia a nemôžem sa zbaviť pocitu, že naša polícia to buď nezvláda efektívne riešiť alebo situáciu úmyselne prehliada. Zrejme oboje. Namiesto najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky (chodcov) chráni neraz grázlov.

Keď som v pondelok 3.10. počul ministra vnútra, ktorý vyzýval vodičov na zodpovednosť, myslel som si, že sa mi sníva. To vravel človek, ktorý je za bezpečnosť cestnej premávky priamo zodpovedný. Legislatívne aj exekutívne.

Šéf dopravnej polície nedávno priznal, že približne za pol roka policajti chytili 10-tisíc vodičov pod vplyvom alkoholu! Toto číslo je tak desivo vysoké, že ani zďaleka nemôže ísť o náhodu. Ako to, že štát nevie účinne zasiahnuť?

Alkoholom však mizerná bezpečnosť na cestách nekončí.

Mnohé mestské štvorprúdovky v Bratislave pripomínajú viac diaľnice ako vnútromestské komunikácie. Ak jazdím v meste predpísanou rýchlosťou 50 km/h, pripadám si neraz ako prekážka cestnej premávky. Račianska, Bajkalská, Vajnorská, Rožňavská… a napokon Staromestská pri smutne známej zastávke Zochova.

SÍDLISKÁ. Kritické je to aj v obytných zónach, teda na miestach s veľkým počtom chodcov a najmä detí. Zníženú rýchlosť rýchlosť 30 km/h nemálo vodičov považuje za informatívne, nie smerodajné číslo. Porušovanie maximálnej povolenej rýchlosti aj v blízkosti škôl či škôlok je na dennom poriadku. Keď chodím popri ceste s malým dieťaťom do škôlky alebo na prechádzku, cítim sa v permanentnom ohrození.

SVETELNÉ KRIŽOVATKY. Neprejde deň, kedy by som nevidel aspoň jedno auto, ktoré prefrčí na červenú. Žiaľ, o nič zodpovednejší nie sú ani chodci, ktorí si skracujú cestu krížom cez štvorprúdovky. Riskovanie máme zrejme v krvi.

NERIADENÉ KRIŽOVATKY. Koľko vodičov dá prednosť chodcom na priechode pre chodcov? Každý desiaty? A keď už kráčate po priechode, tŕpnete, či vám dá prednosť aj auto v druhom pruhu. Polícia minulý týždeň zverejnila video, kde na Račianskej ulici auto zrámovalo chodkyňu v druhom pruhu. Podobných situácii som bol svedkom nespočetne veľa krát.

MAXIMÁLNA RÝCHLOSŤ 50 km/h má v obci svoj dôvod. Je to hraničná rýchlosť vozidla, pri ktorej má chodec pri zrážke s autom prežiť. Pri rýchlosti 60 km/h sa šanca na prežitie blíži k nule. Koľko šoférov jazdí po meste päťdesiatkou? Žiaľ, naše zákony považujú za závažné porušenie predpisov až rýchlosť auta v obci 100 km/h a viac. Takáto benevolencia zákona je priam návodom nezodpovedným vodičom, aby jazdili rýchlo.

DIAĽNICA. Polícia sa neraz chváli tým, ako chytili cestného piráta idúceho rýchlosťou 200 km/h. Trest? Maximálna možná pokuta 800 eur a vodič veselo pokračuje ďalej. Žiadne zadržanie vodičského oprávnenia. Prísnejší test nastupuje až pri trojnásobnom porušení predpisov za 12 mesiacov.

PRETEKY RÝCHLYCH ÁUT. Štúrova ulica či Vajanského nábrežie sú už dlhú dobu dňom i nocou závodiskom pre luxusné autá. Obyvatelia Starého Mesta na to pravidelne upozorňujú políciu. Výsledok? Žiadny.

Polícia Slovenskej republiky sa dlhodobo bráni osádzaniu stacionárnych radarov v mestách a obciach. Pritom počítačovo identifikovať EČV je v dnešnej dobe technická banalita. No schválne, koľko stacionárnych radarov sa nachádza v Bratislave? Koľko pokút formou objektívnej zodpovednosti ročne udelia?

Keď vidím dopravných policajtov, ako občas striehnu s radarom ukrytí za kríkmi alebo stĺpmi, pripadá mi to smiešne a absurdné. Až mi je ich niekedy ľúto. Aká je účinnosť takýchto námatkových kontrol? Pol hodinu po ich odchode? Kým doznie informácia v Zelenej vlne?

Tragédia na zastávke Zochova pripomenula, že auto v rukách nezodpovedného vodiča je vražedná zbraň. Dokedy?

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Venujem sa najmä ekologickej doprave, životnému prostrediu a mestskému rozvoju.