Denník N

Druhý rok v Oxforde je zaplatený, tretí je ešte neistý

Pred dvoma týždňami som prevádzala na účet Oxfordskej Univerzity 35 000 EUR za moje druhácke školné. Keď som v internetbankingu zadávala túto päť-cifernú platbu, nebolo mi všetko jedno. Viac krát som si skontrolovala, či som vypísala všetky údaje správne a aj tak mi srdce poriadne búšilo. Platba našťastie prešla v poriadku. S financiami mám nateraz pokoj, ale nie na dlho. Už v máji potrebujem opäť potvrdiť, že mám peniaze na tretí ročník. V tomto blogu píšem, ako som za moje štúdium platila doteraz a aké sú moje plány do budúcnosti.

Väčšina poplatkov za moje štúdium bola zatiaľ hradená z verejnej zbierky, ktorú už druhý rok organizujem formou transparentného účtu v Slovenskej Sporiteľni. Stále je to pre mňa neuveriteľné, ale dary od štedrých jednotlivcov a spoločností mi pokryli celý prvý ročník štúdia Biomedicíny v Oxforde. Dokonca mi zostali financie aj na zaplatenie asi dvoch tretín druháckeho školného (okolo 22 000 EUR).

Zvyšnú časť školného a životné náklady mi pokrývajú:

1. Peniaze ktoré sama zarobím

Ešte pred príchodom do Oxfordu som mala našetrené peniaze z asi 2 alebo 3 rokov letných brigád. Okrem toho si už od začiatku štúdia privyrábam doučovaním matematiky, chémie, fyziky, angličtiny a biológie cez stránku Doučma.sk. Peniaze ktoré takto zarobím stačia na pokrytie všetkých mojich životných nákladov (cestovné, strava, drogéria…) okrem ubytovania.

2. Podpora od rodiny a priateľov

Náklady za ubytovanie (asi 800 EUR mesačne) dokážem presne vykryť z peňazí, ktoré mi pravidelne posiela rodina a rodinní priatelia.

3. Súkromné pôžičky

Môj najväčší každoročný výdaj je 35 000 EUR na Oxfordské školné. Túto sumu nedokážem zaplatiť ani z brigád ani z financií od rodiny. Ako som už spomínala, väčšinu školného som doteraz hradila z verejnej zbierky. Okrem toho mi pár jednotlivcov veľmi štedro ponúklo bezúročnú pôžičku na zaplatenie zvyšku školného za druhý ročník. Peniazmi z pôžičiek plánujem pokryť aj približne polovicu školného za tretí ročník.

4. Štipendium z Oxfordu

Keďže sa mi spolu s tromi ďalšími študentmi podarilo napísať prvácke skúšky na najlepšiu známku, moje kolégium mi udelilo prospechové štipendium. Akurát dnes som dostala list s presnými podrobnosťami o tom, čo štipendium zahŕňa. Po dobu troch rokov dostanem každý október 250 libier. Tiež dostanem pozvánku na dve slávnostné večere do roka a mám možnosť nosiť Scholars Gown (akademickú róbu pre štipendistov).

5. Grant od Slovnaftu

Grant od Slovnaftu je jediná forma inštitučnej podpory o ktorú som sa ako prváčka zo Slovenska mohla uchádzať. Som veľmi rada, že fond Talenty Mladej Európy (sponzorovaný Slovnaftom) schválil moju žiadosť o grant a udelil mi 999 EUR. V tomto roku sa chcem o grant uchádzať opäť. Zároveň budem mať ako druháčka nárok podať si žiadosť o grant od Tatra Banky (5000 EUR). Na to sa určite chystám.

Ako teda budem financovať tretí ročník?

Asi dve tretiny školného za plánujem platiť už zo zmienených grantov a pôžičiek. Zvyšok nákladov som plánovala pokryť pôžičkou z Fondu na Podporu Vzdelávania. Avšak žiadosť sa musela predložiť do konca septembra a moje štúdium v Oxforde sa začína až v októbri. Nebola som preto schopná predložiť načas všetky potrebné dokumenty. Ak by sa ale otvoril ďalší termín, určite by som sa rada o pôžičku uchádzala. Študenti z 500 top svetových škôl si totiž tento rok prvý krát môžu požiadať až o 20 000 EUR. Čiže táto pôžička by mi pokryla nielen chýbajúce náklady za tretí ročník, ale aj časť štvrtého ročníka. Som veľmi rada, že takáto možnosť na Slovensku existuje.

Momentálne je  teda môj tretí rok v Oxforde stále neistý. Časť financií síce mám, alebo minimálne viem o pomerne istom spôsobe ako ich získať (súkromné pôžičky a granty). Stále mi ale chýba asi 15 000 EUR. Chcela by som preto opäť poprosiť o pomoc, či už priamo finančnú alebo so zdieľaním mojej zbierky na sociálnych sieťach.

Môj transparentný účet je otvorený počas celého roka. Veľmi si vážim každé euro, ktoré mi na ňom pribudne. Vedomie, že za mnou stojí toľko veľa rozličných ľudí mi každý deň dáva novú motiváciu do učenia. Snažím sa v Oxforde nepremárniť ani minútu a načerpať toľko vedomostí a zručností ako len dokážem, lebo si uvedomujem ich cenu.

Teraz najčítanejšie

Paulína Vicenová

Vďaka štedrým Slovákom, ktorí podporujú mojú verejnú zbierku môžem už tretí rok študovať biomedicínu na Oxfordskej Univerzite.  Cez tento blog  postupne dokumentujem môj študentský život na jednej z najlepších univerzít sveta. Aj takýmto spôsobom chcem zostať v kontakte s mojimi podporovateľmi a ukázať im, ako sú ich finančné dary využité. Zároveň dúfam, že sa mi podarí aspoň trošku pomôcť Slovákom, ktorí by radi šli na kvalitnú školu v zahraničí, ale sú na pochybách, čo všetko to obnáša : ).