Denník N

Rekonštrukcia ciest v Banskej Bystrici: premrhaná príležitosť.

Kvalita cestných komunikácií a chodníkov je v našom meste dlhoročný problém. Tento investičný dlh sa tlačí už od čias reálneho socializmu. Keď sa v Banskej Bystrici začali rozsiahle rekonštrukcie dôležitých mestských komunikácií, mnohí občania zajasali. Konečne! Výsledok je ale tristný.

Určite sa všetci zhodneme v tom, že lepšie sa jazdí po peknom novom bezchybnom asfalte, než hrkotať po deravých alebo plátaných cestách a báť sa, kde necháte nápravu svojho auta. Verili sme , že v rámci rekonštrukcie ciest sa vybudujú aj chodníky, ktoré doteraz chýbali. Tie obavy a pocit strachu, či sa vám vrátia deti zo školy v poriadku a zdravé, keďže musia časť svojej trasy prejsť po frekventovanej ceste, neboli veľmi príjemné. Naše deti to prežili a medzitým dospeli. Bolo by skvelé, aby to prežili aj iné deti napriek tomu, že mnohé potrebné chodníky stále k dispozícii nie sú. A nie sú ani poriadne cyklochodníky, no tým je venovaný osobitný článok (Návod, ako (ne)používať cyklistické komunikácie v Banskej Bystrici) .

Šanca, že sa vybudujú chodníky, ešte žila. Aspoň v mysliach občanov. Foto: SME – Ján Krošlák

V tomto článku sa bližšie pozrieme na rekonštrukciu ciest na trase Poľná ulica-Kyjevské námestie-THK-Švermova až po kruhový objazd pri Lidli. Rekonštrukcia Poľnej ulice sa realizovala vo volebnom roku 2018. Však ako sa hovorí: asfalt vyhráva voľby! Ale aby som bol objektívny, iné rekonštrukcie ciest prebiehali aj počas ďalších rokov volebného obdobia súčasného vedenia mesta. Aj keď nadväzujúca rekonštrukcia smerom od Moskovskej ulice smerom na Lidl prebehla (náhodou?) opäť v roku volebnom, v roku 2022. Ako sa teda rekonštrukcia podarila?

Keď sa vydáme po Poľnej ulici smerom hore od Nám. Ľ. Štúra, samotná ceste je v podstate v poriadku. Je ale na zamyslenie, prečo sa neriešila ľavá časť, kde parkujú nadivoko autá a chodník je v dezolátnom stave. Je to parkovisko, alebo to mal byť trávnatý pás?.

Je to parkovisko? Nie je to parkovisko?

Ďalší výrazný problém sa objaví po zotmení, a to zlé osvetlenie priechodov pre chodcov. Priechody sú osvetlené nedostatočne, často len z jednej strany a nie je výrazne osvetlený priamo priestor priechodu pred chodcov. Využívajú sa  totiž pôvodné stĺpy pouličného osvetlenia, ktoré sú väčšinou mimo osi priechodu. Keď si k tomu pridáte fakt, že chodci sami tiež veľmi neprispievajú k svoje lepšej viditeľnosti svojim oblečením a reflexnými prvkami, rezultuje to v zlej viditeľnosti chodcov pri zníženej viditeľnosti a samozrejme k ich ohrozeniu. Tento problém je na mnohých miestach sledovaného úseku napriek tomu, že Mesto vie, ako by to malo vyzerať správne. O tom svedčia ukážkové zvládnutia situácií na Kyjevskom námestí. Prečo to nerealizovali podľa tohto vzoru všade?

Chodcov vchádzajúcich z pravej strany zbadáte, až keď vkročia na cestu
Pridajte si rýchlosť 50 km/h a skúste nájsť chodca.
Pridajte si k týmto fotografiám ešte mokro, hmlu a svetlá protiidúcich vozidiel. A chodcov.

Pri odbočke do Malachova prekvapí tých chodcov, ktorí by radi išli smerom na Kyjevské námestie,  že tam vlastne nie sú žiadne priechody pre chodcov. Načo by tam ale aj boli, keď tam nie sú chodníky! A to napriek tomu, že sme si mnohí mysleli, že ich stavajú. Však chodci sa už nejak pretmolia popri ceste po tráve alebo priamo po rušnej ceste. Veď je tam rýchlosť znížená na 30km/h, lebo most ponad Mládežnícku ulicu je v dezolátnom stave a možno sa nezrúti… Vážení, prečo tam stále chýbajú chodníky?

Priechody pre chodcov? Nie sú.
Tadiaľto chodia ľudia. Chodník však chýba.
Tadiaľto chodia deti do školy. Chodník taktiež chýba.
Chodník smerom na zastávku MHD chýba.

Ďalšou chuťovkou je zastávka MHD Moskovská-rázcestie v smere do Radvane. Je tesne pred neprehľadnou zákrutou a keď tam zastane jeden alebo viac vozidiel typu BUS v dopravnej špičke, nevyhnutne sa tam tvoria dlhé kolóny. Riešením by bol autobusový záliv. Áno, bolo by ho náročnejšie vybudovať vzhľadom na svah a prítomnosť trolejových stĺpov. No nedávno inžinieri dokázali vychýliť aj vesmírny objekt zo svojej trajektórie! Takže prečo nie?

Stihne či nestihne? Do zákruty nevidno.

Problém predstavuje aj križovatka na Kyjevskom námestí. Je to náročná frekventovaná križovatka, ktorá by si zaslúžila reguláciu svetelnou signalizáciou, hlavne v čase dopravnej špičky. Kumuluje sa tam totiž veľké množstvo dopravy a chodcov, čo generuje množstvo nebezpečných konfliktných situácií. Nehody tam nie sú výnimkou a chodci sú ich častými účastníkmi. Nezaslúžila by si táto križovatka konečne svetelnú signalizáciu?

Priechod vzorne osvetlený. Zišla by sa svetelná regulácia križovatky.
Takto to má správne vyzerať! Osvetlená cesta aj chodníky. Dokonca aj s blikačkami na priechode.
A takto to zas vyzerať nemá!

Problémový je aj priechod pre chodcov pri Bille. V okolí sú študentské internáty aj supermarket a býva tam fakt rušno. Pred rekonštrukciou tam bol semafor, ktorý nebezpečnú situáciu zmierňoval, no teraz tam už nie je. Prečo?

Chodec zľava takmer neviditeľný.

Na zamyslenie je aj regulácia križovatky pri Daňovom riaditeľstve. V čase dopravnej špičky majú autá odbočujúce z Wolkerovej ulice doľava dosť veľký problém  a stoja tam často veľmi dlho. Vhodne umiestnená inteligentná svetelná signalizácia by mohla vyriešiť nielen tento problém, ale aj bezpečnosť chodcov prechádzajúcich cez priechod pre chodcov pri zastávke MHD.

Občas sa načakáte alebo vyrazíte ostrým štartom. Občas to nevyjde…
Vľavo opäť tmavo.

No a postupne sa blížime k plážovému kúpalisku, kde vás čaká najväčší zážitok, neuralgický úsek tejto trasy. Hlavne pokiaľ tadiaľ idete v ranných alebo poobedných hodinách. Proste, pokiaľ sa cítite príliš dobre, v pohode a nudíte sa, rozhodnite sa v daných časoch tadiaľto prejsť autom a máte zaručený adrenalínový zážitok. Vrelo vám odporúčam sa tam ráno postaviť ako nezávislý pozorovateľ a o zábavu máte postarané! Toľko neverbálnych aj verbálnych nadávok a gest, trúbenia a vzájomného atakovania sa pomocou vozidiel len tak ľahko za takú chvíľu hocikde neuvidíte.

Kto z koho? Väčšia berie?

Už dávno pred rekonštrukciou tejto trojpruhovej cestnej komunikácie (jeden pruh smerom dolu a 2 pruhy smerom hore, ktoré sa v hornej časti zbiehajú do jedného pruhu) vznikli medzi Bystričanmi dva tábory:

  • Pravopruhári-poctivci, ktorí sa rozhodli podľa nepísanej dohody zaradiť do pravého pruhu a ľavý nechať k dispozícii MHD a sanitkám, aby mohli prejsť rýchlejšie
  • Ľavopruhári-ignoranti, ktorí využívali voľný ľavý pruh a následnú povinnosť striedavého radenia, aby sa dostali hore rýchlejšie.

No a tieto dve skupiny hrali medzi sebou takú svojskú hru: v mieste, kde sa oba pruhy zbiehajú do jedného, nevyhnutne vznikali konfliktné situácie, keď sa Ľavopruhári snažili dostať do pruhu pravého (objektívne majú na svojej strane zákon) a Pravopruhári sa im v tom snažili zabrániť (majú na svojej strane svoju morálku). Situácia sa čoraz viac vyhrocovala nielen v reálnej premávke, ale aj diskusiách na Facebooku a bola zrelá na riešenie. No niekto upozornil, že sa chystá kompletná rekonštrukcia a tým sa problém vyrieši.

Rekonštrukcia tento rok prebehla, no a hádajte čo? Problém zostal! Okrem nového asfaltu a nakresleného cyklopruhu (len do polky kopca!!!) sa nezmenilo nič. Olej do ohňa priliala ešte zvislá dopravná značka o povinnosti striedavého radenia, čím sa dostal do rúk zástancom aktívneho využívania ľavého pruhu jasný a právne správny argument, že majú pravdu a vozidlá majú vytvárať kolóny v oboch pruhoch a následne sa “zipsovať”.

Ďalší argument, ktorí sa často používa, je ten, že v takomto prípade sú tie kolóny kratšie. Áno, sú kratšie o tých cca 200 metrov dĺžky ľavého pruhu. To je ale jediná výhoda tohto riešenia. A nie, vážení, táto situácia nezabezpečuje rýchlejší prechod tohto úseku.

Tých negatív aktuálneho riešenia je podľa mňa ale oveľa viac:

  • Hlavný problém vidím v tom, že hromadná doprava nie je zvýhodnená a stojí v kolóne spolu s ostatnými vozidlami. V každom normálnom vyspelom meste sa snažia hromadnú dopravu zvýhodňovať vytváraním vyhradených pruhov. V našom meste nemáme ani jeden.
  • V prípade nutnosti prejazdu vozidiel s právom prednostnej jazdy sú ich možnosti prejazdu veľmi obmedzené a často skoro nemožné. Často sú totiž upchaté všetky tri jazdné pruhy.
  • Slovenské vodičky a vodiči proste nevedia “zipsovať”. Namiesto toho, aby sa striedavo radili v mieste spájania jazdných pruhov, snažia sa vodiči z ľavého pruhu dostať do pravého pruhu priebežne už niekoľko desiatok metrov predtým. Z toho dôvodu ide ľavý pruh vždy rýchlejšie než ten pravý.
Zipsujeme kdekoľvek a kedykoľvek.
Trochu tlaku a agresivity nikdy „nezaškodí“.
Zipsovanie na bystrický spôsob.
Špeciálny trolejbusový dvojblok.

Keďže sa v súčasnej situácii vodiči zjavne nevedia navzájom dohodnúť dobrovoľne, je nutná ďalšia regulácia. Aké je teda riešenie tejto situácie?  Navrhujem nasledovné opatrenia:

  1. Zadefinovať vyhradený jazdný pruh pre hromadnú dopravu. Ostatná doprava, používajúca druhý pruh, sa bude striedavo zaraďovať  v mieste zbiehania pruhov. Z hľadiska hromadnej dopravy by mohol byť ako vyhradený pruh pravý, pre záchranné zložky by bol možno vhodnejší ľavý. Nech to posúdia odborníci, čo je lepšie.
  2. Pre lepšiu plynulosť a priepustnosť tohto úseku je kľúčové zabezpečiť “zipsovanie” zo všetkých smerov priamo na kruhovom objazde pri Lidli. Pomohlo by to aj plynulosti pohybu premávky zo smeru od centra mesta. Iste padne s úškrnom aj otázka, ako to zabezpečiť a naučiť to vodičov? Na to máme určite odborníkov, ktorí sa tejto problematike venujú a dajú sa aplikovať aj príklady z vyspelejších európskych krajín.
Zipsovanie na kruháči je neznámy pojem.

O Banskej Bystrici sa hovorí ako o meste polovičatých riešení. Rekonštrukcia ciest je skvelým príkladom. Opravíme to staré, urobíme nejaké kozmetické úpravy, ale neposunieme to komplexne na kvalitatívne vyššiu úroveň. Vo svete sa hovorí o Smart City, a my tu tak maximálne asfaltujeme cesty pre autá. Tie autá, ktorých používanie sa inde snažia obmedziť a dostať ich mimo centra miest a preferovať chodcov, nemotorovú a hromadnú dopravu. V poriadku,  rekonštruujme cestné komunikácie. Ale robme to poriadne a dajme tomu pridanú hodnotu hodnú 21.storočia!

Preto vyzývam všetkých zodpovedných, aby sa vyjadrili! Napríklad TU.


Súvisiace články:

Návod, ako (ne)používať cyklistické komunikácie v Banskej Bystrici


 

Teraz najčítanejšie

Jozef Sedilek

Občiansky aktivista, ktorý cíti zodpovednosť za budúcnosť sveta, kde žijeme .