Denník N

[Školy za demokraciu] Ktorí kandidáti na župana BBSK naozaj vnímajú vzdelávania ako prioritu?

Chcete pomôcť v rozhodovaní o tom, ktorý kandidát na župana Banskobystrického samosprávneho kraja je pre kraj tá najlepšia voľba a zároveň vnímate vzdelávanie ako prioritu? V Centre komunitného organizovania (CKO) chápeme kraj ako dôležitú inštitúciu pre rozvoj potenciálu mladých ľudí, keďže je zriaďovateľom takmer všetkých stredných škôl. Pozreli sme sa teda na to, ako jednotliví kandidáti na župana reflektujú vo svojich programoch vzdelávanie.

Aké má župa kompetencie?

V roku 2001 sa konali prvé voľby do vyšších územných celkov (VÚC) ako odpoveď na potrebu decentralizovania štátnej moci. VÚC sa stali nositeľmi územných priorít ako doprava, zdravotníctvo, či sociálne služby. Zároveň sa z VÚC-iek stali zriaďovatelia takmer všetkých stredných škôl, a teda dostali možnosť ovplyvniť rozvoj vedomostí a životných zručností mladých ľudí predovšetkým cez formálne vzdelávanie.

To, ako veľmi vie vedenie župy ovplyvniť školstvo a jeho smerovanie sme v Banskobystrickom kraji pochopili hlavne v rokoch 2013 – 2017, kedy školy, ktoré mali snahu investovať skrz rôznorodé aktivity do podpory kritického myslenia, rozvoja demokracie a snahu o rovnosť boli trestané skrz pozastavenie dotácií, či zákaz vycestovania do lokalít pripomínajúcich hrôzy 2.svetovej vojny.

Po zmene vo vedení VÚC BBSK sa výrazne zmenili aj podmienky rozvoja vzdelávania na stredných školách. V kraji nie len pokračujú plány na rekonštrukcie škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti BBSK1, župa má snahu aj o inovatívne projekty na podporu a rozvoj školstva, zamestnanosti a mládeže2.

Ako však vnímajú vzdelávanie a školstvo jednotliví kandidáti na post predsedu BBSK? Pozreli sme sa na ich dostupné predvolebné programy a tam, kde sme nič nenašli, sme sa snažili jednotlivých kandidátov individuálne osloviť.

 

Len dvaja kandidáti sa k priorite vzdelávanie vyjadrili komplexnejšie

Ondrej Lunter (https://lunter2022.sk/)

Záväzky na volebné obdobie v oblasti školstva:

  1. Znásobiť počet stredoškolských študentov v modeloch duálneho vzdelávania.
  2. Výrazne znížiť mieru absolventskej nezamestnanosti.
  3. Minimalizovať počet absolventov s nedokončenou stredoškolskou dochádzkou.
  4. Udržať finančnú prioritu investícií do vzdelávania a technického vybavenia škôl.
  5. Kompletne zrekonštruovať a zásadne modernizovať 13 stredných škôl v kraji.
  6. Vytvoriť a zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť funkčnej podpornej siete pracovísk, spájajúcu základné a stredné školy a zamestnávateľov podľa potrieb trhu a perspektívnych povolaní v každom okrese.
  7. Vytvoriť program zameraný na vzdelávanie žiakov a študentov v oblasti STEM revolúcie.
  8. Vytvoriť nové a pokračovať v realizácii podporných programov na rozvoj talentov detí z chudobných oblastí a z prostredia bez základných predpokladov na rozvoj.

 

Adrian Polóny (https://www.adrianpolony.eu)

Volebný program 2022 a časť ohľadom škôl a vzdelávania:

  1. Obnovíme naše školy
    1. Odborné školy zaostávajú vo vybavení modernými technickými pomôckami. To musíme zmeniť.
    2. V spolupráci s firmami z praxe zabezpečíme, aby vybavenie odborných škôl reálne zodpovedalo požiadavkám trhu práce. Tým radikálne zvýšime kvalifikáciu absolventov a aj ich šancu na vyšší plat hneď od nástupu do práce.
    3. Sústredíme sa aj na obnovu budov samotných škôl, aby sme ušetrili na energiách.
    4. Špeciálne sa zameriame na obnovu kuchýň na školách v pôsobnosti nášho kraja. Ich modernizáciou znížime výrobné náklady v prepočte na jedno vydané jedlo a zlepšíme kvalitu stravovania našich detí.
  2. Prepojíme školy a zamestnávateľov
    1. Zvýšenú pozornosť budeme venovať prepojeniu škôl a zamestnávateľov.
    2. Malí a strední podnikatelia musia pocítiť výhody, ak budú spolupracovať na vzdelávaní mladých ľudí. Cieľom je, aby si firmy z nášho kraja, už počas školy, vytipovali a rovno aj zamestnali tých najšikovnejších žiakov.
    3. Chceme posilniť sociálny status v remeselných odboroch. Remeslo má naozaj zlaté dno.

 

Školstvo ako dôležitá téma u ďalších dvoch kandidátov, avšak bez konkrétnych bodov

Marek Modranský (https://modransky.sk)

“Ako budúci predseda BBSK budem presadzovať všetky opatrenia, aby školstvo nám produkovalo hlavne potrebné povolania pre trh práce, a aktívni mladí ľudia mali čím skôr uplatnenie a prácu s adekvátnym ohodnotením”  (zdroj: Facebook)

Stredné školstvo ďalej pomenované v programe ako dôležitá téma, no bez konkrétnejších informácii.

 

Miroslav Suja (https://www.hnutie-republika.sk/vuc-banska-bystrica-2022)

10 bodov pre rozvoj Banskobystrického samosprávneho kraja:

Bod č. 4: Zvýšenie úrovne vzdelávania na stredných školách

Ďalej sa kandidát opiera o rámcové programové ciele strany Republika – zabezpečenie kvalitného zdelávania a výchovy mládeže k morálnym hodnotám, zdraviu a láske k vlasti.

 

A čo ostatní?

Kandidát Marek Kotleba mal stránku rozpracovanú, avšak do dátumu zverejnenia nášho blogu sa mu ju nepodarilo spustiť. Ďalší kandidát – Rudolf Huliak sa vyjadril k priorite školstvo aspoň skrz náš dotaz na sociálnych sieťach a definoval svoje záujmy v oblasti vzdelávania takto:

“Návrat školstva k tradičným hodnotám, duálne vzdelávanie a reštrukturalizácia učňovského školstva , viac povedať nemôžem, vieme robiť take veci , že dokážeme postaviť na nohy aj poľnohospodárstvo v kraji a potravinovú sebestačnosť cez školy. Musíme znovu začať od našich deti meniť spoločnosť.”

U ostatných kandidátov – Michala Alberta, Maroša Čupku Jozefa Sásika sme zmienku o školstve nenašli žiadnu.

 

Školstvo by malo byť pre vedenie župy prioritou

Banskobystrický samosprávny kraj sa momentálne hemží billboardmi a plagátmi kandidátov na župana, na ktorých sú zosumarizované heslá ich volebných programov. Niekoľko mesiacov sme mali možnosť premýšľať nad tým, nakoľko sú sľuby jednotlivých kandidátov realistické, kto to s krajom myslí naozaj vážne a kto sa len snaží vyťažiť čo najviac z frustrácie extrémne polarizovanej spoločnosti.

Na to, aby kraj dobre fungoval, však potrebujeme viac ako len bombastické sľuby, vybičované emócie či podnecovanie k nenávisti. Potrebujeme, aby školstvo skutočne bolo prioritou a aby vedenie kraja predstavilo konkrétne kroky, ktoré podnikne pre to, aby tu mladí ľudia ostávali a zároveň mali dôstojné podmienky na štúdium, prácu a život.

No majú to byť všetci mladí ľudia bez ohľadu na ich farbu pleti, sexuálnu orientáciu, príslušnosť k národnosti či etniku. A na to netreba zabúdať.

 

Poznámka autora:

Tento prehľad sme spravili preto, pretože nám v kraji aj na Slovensku záleží na vzdelávaní. Od roku 2016 sa venujeme vzdelávaniu ako jednej z priorít v oblasti prevencie radikalizácie a extrémizmu na školách. Aj skrz túto iniciatívu vznikol náš vzdelávací projekt Školy za demokraciu, ktorý pôsobí na takmer 40 školách v BBSK v oblasti rozvoja kritického myslenia a obrany ľudských práv.

Veríme, že nové vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja bude investovať aj do tejto oblasti vzdelávania.

 


Poznámky:

1https://www.partnerskadohoda.gov.sk/banska-bystrica-kraj-chce-obnovit-osem-strednych-odbornych-skol-za-315-mil-eur/

2https://rabbsk.dobrykraj.sk/skolstvo-a-mladez

Teraz najčítanejšie

Centrum komunitného organizovania

Záleží nám na rozvoji občianskej spoločnosti, posilňovaní hlasu občanov a ich zapojeniu do verejných procesov. Vytrvalo napomáhame aktívnemu občianstvu. Sme šíriteľmi myšlienky a princípov komunitného organizovania na Slovensku a rozhodli sme sa o svojej práci a poslaní aj písať. Sme mimovládna organizácia - občianske združenie, ktoré úspešne realizuje svoje programy od roku 1999.