Denník N

Ukradnutú úrodu skonzumujete na jedno posedenie

Dobrá žánrová detektívka je ako výborné jedlo. Tak ako je vo vysokej gastronómii alebo aj pri obyčajnom rodinnom recepte dôležité, aké kvalitné suroviny pri príprave jedla použijete, aj dobrá detektívka by nemala byť nemastná – neslaná. V obidvoch prípadoch vždy rozhoduje tiež výber korenia, použité prísady a zvolený postup. V kulinárskych a aj v spisovateľských kruhoch nepochybne obrovskú úlohu zohráva aj kreativita, schopnosť experimentovať a cit pre detail.

Výsledok by mal spôsobovať vzrušenie, príjemné pocity a pri objavovaní nových chutí aj istú dávku napätia. Prosto na dobré detektívky a kriminálky sa vzťahujú rovnaké kritéria, ako na kulinárske jedlo. Ak za ich autorstvom stojí dobrý autor – kuchár, čitateľa čaká s určitosťou vzrušujúci čitateľský zážitok. Tom Hillenbrand takým autorom zaručene je. Presvedčil ma o tom už svojou treťou detektívkou, ktorá vyšla v slovenskom preklade.

Okrem toho je ako spisovateľ ešte v niečom unikátny. Možno ako prvý literát na svete pridal do svojho receptu úplne nové ingrediencie. Sú nimi špecifické prostredie kulinárskych reštaurácií a temná stránka potravinárskeho priemyslu. Tom Hillenbrand tak stvoril aj novú žánrovú odnož detektívky, ktorú možno právom nazvať kulinárskou krimi.

Po debute s názvom Diabolský plod a zaujímavom pokračovaní pod názvom Červené zlato je ďalší prípad Xaviera Kieffera opäť originálnym pohľadom do sveta gastro priemyslu. Tretí diel série je však zároveň aj v niečom iný. Napríklad už tým, že obeťou vraždy nie je nikto z gastronomického prostredia. Čitateľ je skôr vedený zákulisím hedžových fondov  a špekulatívneho vysokofrekvenčného obchodovania na svetových burzách.

Priesečníkom s témou kulinárstva a gastronómie je však napokon to, že tieto neetické investičné stratégie sa zameriavajú na tzv. mäkké suroviny ako sú ryža, hovädzie mäso a najmä pšenica. Ovplyvňujúc ceny týchto komodít pomocou špekulatívnych algoritmov na burzách, spôsobujú niektoré investičné spoločnosti nielen zdražovanie mnohých potravín, ale aj hladomor v mnohých regiónoch sveta.

Sujet detektívky je opäť precízne prepracovaný. Dokonca možno ešte zrozumiteľnejšie a uveriteľnejšie, ako v predchádzajúcich dvoch častiach série, a to aj napriek tomu, že tak ako sám literárny kuchár Xavier Kieffer, aj čitateľ je zoznamovaný s nie celkom pochopiteľnými matematickými a špekulatívnymi procesmi svetového trhu. Keď sa však v spleti týchto informácií nestratil staromódny luxemburský kuchár, zorientuje sa aj vnímavý čitateľ.

Tom Hillenbrand: Ukradnutá úroda, mamaš, 2022, Preklad: Alexandra Petrášová

Teraz najčítanejšie