Denník N

Pán Primátor, Paris Hilton bledne závisťou

O aktuálnych Košiciach pod taktovkou Rašiho z Bratislavy.

Ak to nie je párty za milión, ani do toho nejdem, tvrdí vraj Paris Hilton.

Dnes sa povenujem podobnej akcii, no hlavným aktérom bude náš pán primátor Raši.

Tento blog má dve časti. Prvá má minútu a dám v nej len výcuc. Druhá má minúty štyri.

RÝCHLA VERZIA:

Raši objednal dokumentov veľa. Každý je iný. A ten najdrahší stojí 1 067 880€ /áno, je tam sedem cifier/

Ten najdrahší dokument  objednal a vyplatil po piatich rokoch primátorovania. Počas nich tvrdil, že spustenie trolejbusovej dopravy je jeho prioritou.

Po piatich rokoch medových motúzov mu jeho dodávateľ „za skromný milión eúr“ vypočítal nasledovné: Vaše sľuby su vycucnuté z prsta. Zabudnime na trolejbusy.

Dodávateľ to vypočítal na základe dopravného prieskumu uskutočneného počas absolútnej výluky v centre Košíc/každý pamätá na nervy a premárnené stovky eúr počas tohto roka/. Bez srandy. Merania prebiehali počas najväčších výluk a obmedzení v našom meste.

Ten istý miliónový partner to vypočítaval dopredu na rok 2030, a asi aj preto to toľko stálo.

No Raši má aj iných partnerov. A tiež im platí. To bolo začiatkom roka, kedy slávnostne tvrdil úplne iné výsledky za úplne iné peniaze. A s úplne inými predpokladmi. SMER SD:  „PRESNÁ ŠTATISTIKA Z NEPRESNÝCH ČÍSEL“

A znova z nášho vrecka.

Momentálne je tu najväčší zmätok, aký kedy bol.

Máme asi štyri dokumenty, vyplatili sme za nich sumu peňazí, ktorá by v 50€ bankovkách zakryla celý magistrát, ale dostali sme dieru v koláči ochutenú ukrutným smradom pochybností.

TU KONČÍ RÝCHLA VERZIA,  lúčim sa s čitateľmi bulváru.

A idem ďalej. O nič menej šťavnato, no zanietencov tiež nechcem sklamať.

Ako sme si už iste všimli, chrániť Košice Rašimu nie je po chuti. Viď nezáujem pána primátora zatlačiť na penále u dodávateľov zbabranej rekonštrukcie. Nechal chlapcom v Cyperskej schránke vianočný darček vo výške temer 1 500 000€. Pán primátor radšej podpíše dodatok k zmluve o dielo, čím nás vlastne obral o možnosť nárokovať si o nich. Ale povedzme si pravdu, tak veľký muž nemôže chrániť tak malé mesto. Všetci už vidíme, že „Chrániť Slovensko“ mu je už pár týždňov oveľa viac po chuti. Ihriská v Trebišove, koncerty v Spišskej Novej Vsi, parlamentná šou v Bratislave, či nákup titulov za naše v Bruseli…. všetkým nám v zasadačke na magistráte bolo jasné, prečo sa košickej „párty za milión“ nezúčastnil. A pritom si ju sám objednal.

Áno, v utorok, za slušnej účasti verejnosti , mestských poslancov, starostov a zamestnancov mesta sa udiala jedna fakt významná párty.

Zažili sme na vlastnej koži predstavenie materiálu, ktorý tvrdí, že Rašiho predvolebné sľuby o trolejbusoch v Košiciach boli tým najvycicnutejším snom z prsta populistu-virtuóza.

Zažili sme na vlastnej koži predstavenie materiálu, ktorý tvrdil, že mesto Košice bude mať v roku 2030 len niečo okolo 250 000 obyvateľov, pričom Raši slávnostne tento rok uviedol iný materiál a tiež drahý, ktorý hovoril o 350 000 obyvateľoch.

Zažili sme na vlastnej koži ako ani jeden zo starostov necítil štipku spokojnosti po predstavenej „Stratégii rozvoja dopravy“.

Zažili sme na vlastnej koži prvé verejné predstavenie najdrahšej stratégie v histórii Košíc, ktorú objednal primátor pre naše krásne mesto. Primátor Slovenska /ako tvrdí jedna web stránka z Galanty/ pripravil pre Košice miliónovú stratégiu. Tá dokázala nielen potvrdiť, že populizmus je primátorovo druhé meno, ale zároveň brilantne obišla to najpodstatnejšie a tou je problematika Tram-Trainov /vlakoelektričky, kvôli ktorým sme tento rok všetci v centre krvácali/

Raši tvrdí, že kolabujúce mesto má na svedomí najvýznamnejšia investícia a tou je výmena električkových koľají za vlakoelektričkové. Akurát tie vlakoelektričky v pláne nie sú. A stále tvrdil svoj slogan „Oplatí sa vydržať“.

Zažili sme toho tento rok v Košiciach už naozaj veľa. Najprv takmer 10 priamych lží z Rašiho úst. 350 dňové meškania na úsekoch stavby IKD bez akéhokoľvek náznaku penalizácie či aspoň tlaku zo strany Rašiho.

Následné  Rašiho slogany „Oplatí sa vydržať“ hovorili o tom, že niečo predsa len v pláne je či bude. A dospeli sme do štádia, kedy na moju otázku primátorovi „Čo ďalej s touto mega investíciou a NA ČO SA OPLATÍ VYDRŽAŤ“ odpovedal primátor takto: NEVIEM. TO JE OTÁZKA NA ŽELEZNICE SLOVENSKEJ REPUBLIKY.

A teraz bum. V strategickom dokumente o doprave v Košiciach nielen nevidieť zmienku o vlakoelektričkách.  Tento dokument rovno ukrižoval aj sny a sľuby nášho primátora.

Dnes som videl ešte jednu pre mňa nepochopiteľnú vec. Rašiho dodávateľ, ktorý si vyúčtuje cez 1 000 000€ za výskum, prípravu stratégie a jej odprezentovanie urobí toto:

  1. Dopravný prieskum realizovala počas absolútnej odstávky v našom meste. Naozaj. Nesrandujem. Kamerovali cesty, ktoré boli uzavreté a pripravovali si tým údaje o doprave k budúcim zodpovedným a náročným výpočtom
  2. Na základe týchto údajov pripravili rozvoj stratégie dopravy na ďalšie desaťročia
  3. A toto všetko nám pustili v PAVERPOJNTOVEJ prezentácii. Pripravenej na úrovni 11 ročného žiaka a s takým množstvom pravopisných chýb, že na jednom „slajde“ s 5 riadkami som ich napočítal 14 /slovom štrnásť/
  4. Perlička: Jeden z najvýznamnejších dopravných špecialistov Košíc ho skomentuje, citujem: “ Skôr ma mrzí, že sa rieši rozvoj IAD na úkor MHD, kde sa prakticky nič nenavrhuje, do roku 2030 sa konzervuje dnešný stav, ak si odmyslíme návrh na úplné zrušenie trolejbusov. Žiadny rozvoj elektrickej trakcie, nič také, len návrhy bus pruhov v dnes predimenzovaných štvorpruhoch, kde nie je bez rozšírenia komunikácií šanca niečo urobiť.

Môj osobný predpoklad je, že primátor ostane znova pri svojej obhajobe štýlu „Toľko eurofondov som Vám doniesol a furt ste nespokojní“ v lepšom prípade si uvedomí, že aj projekt EHMK aj IKD je v skutočnosti projekt predošlej vlády a predošlého vedenia mesta a začne stratégiu SMER SD č. 2: „Boli tam dohodnuté zlé ceny!“

Ak si v súťaži vyberiem najlepšieho pražského špecialistu a analytika na spracovanie stratégie a ten mi v podstatných údajoch ujde takmer o dĺžku/dávam výraz zo športového prostredia, aby aj pán primátor rozumeli o čom píšem/, niečo tu smrdí.

A ešte malé preklopenie. Napríklad do mojej praxe:

Objednám si na svoju stavebnú firmu „Stratégiu rozvoja“. Zhodou okolností mi majstri ochorejú a hlavná stavba je prázdna. Špecialisti z Prahy ju i napriek tomu sledujú a po čase mi pripravia stratégiu rozvoja mojej firmy. Následne mi niekto prinesie materiál vypracovaný v „téšestodvojke“, vytlačený na ihličkovej tlačiarni. Tých listov je 472. A priložia faktúru na 1 067 880€. /O tom troška púšťam uzdu fantázii, ten materiál je prísne tajný a uložený u primátora v kancelárii/

Po nazretí dnu zistím, že moje plány venovať sa aj stierkovaniu stropov sú fuč. Stratégia rozhodla, že budem iba vylievať podlahy. Nakúpil som síce drahé kompresory na striekanie stropov, ale však aj tak už sú zaprášené. Nasľuboval som omietkárom, že bude kopec roboty, ale nejak to už vysvetlím. Nebude. A hotovo. Ja keď poviem niečo čo nie je pravda, len hovorím neoverené fakty. A aj keby, zákon som neporušil.

Potom zistím, že mi nikto nič nové ani prevratné nepovedal. A potom sa upokojím. Však z „mojich“ ide len 54 000€. Zvyšok dá Brusel a ten má do Košíc ďaleko.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Miroslav Špak

Otec veľkej rodiny. Stavbár. Majiteľ SPAK s.r.o. Poslanec mesta Košice.