Píše sa rok 2040: Ako budeme cestovať a ako bude vyzerať naša planéta?

Viete si predstaviť svet, kde na rozdiel od topiacich sa ľadovcov ich rozloha stúpa? Kde namiesto ropy a uhynutých rýb v Mexickom zálive plávajú golfským prúdom celé rodiny morských živočíchov? Svet, kde čistá obloha, aj v metropolách ako Soul či New York, ponúka číry výhľad na hviezdy? Dnes sa to zdá ako sci-fi, no takáto bola niekdajšia realita našej planéty. Nič nie je stratené, musíme len začať konať. Ako? Začnime dopravou.
-
ELEKTROMOBILITA AKO „ZÁCHRANNÉ KOLESO“ V OTÁZKE ZNIŽOVANIA UHLÍKOVEJ STOPY
Začnem otázkou, na ktorú sám hľadám odpoveď. ČO MYSLÍTE, AKO BUDE VYZERAŤ DOPRAVA V ROKU 2040? Lietajúce autá, cestovanie do vesmíru? Ja v nej vidím cesty plné elektomobilov či vozidiel na vodíkový alebo iný alternatívny pohon. Myslím si, že moju predstavu o budúcnosti by priala aj naša planéta. Prečo?
Naše životné prostredie je zamorené emisiami. Veľkou mierou sa pritom o to pričiňujú práve spaľovacie motory, a teda ropa, benzín či zemný plyn. Je veľmi dôležité, aby sme si všetci plne uvedomovali nie veľmi pozitívny, no o to pravdivejší fakt, že už niekoľko rokov žijeme na ekologický dlh. Tento rok napríklad čerpáme zdroje, ktoré nám mali slúžiť až v budúcom roku. Nepríjemné zistenie, nemyslíte? A ruku na srdce! Predikcie vyčerpania prírodných zdrojov zeme sa v porovnaní s minulosťou kontinuálne skracujú. Preto je na mieste položiť si nasledujúce otázky: Ako sa vyhneme ekologickej katastrofe? A hlavne, čo s tým môžeme urobiť? Cesta za čistou planétou ostáva dlhá, nakoľko sa dôsledky globálneho otepľovania každým rokom zhoršujú. Avšak, jedným zo zásadných „záchranných kolies“ znižovania uhlíkovej stopy môže byť práve elektromobilita. Pozrime sa teda na čísla odzrkadľujúce aktuálny stav, ale aj možnosti do budúcna.
-
MINIMÁLNE 30 MILIÓNOV ÁUT S NULOVÝMI EMISIAMI DO ROKU 2030?
Každému z nás je určite úplne jasné, že výrazný vplyv na klimatické zmeny bude mať práve prechod k elektrickým vozidlám. Navyše, svedčí o tom aj akčný plán Európskej komisie. Podľa neho by malo do roku 2030 na cestách jazdiť minimálne 30 miliónov automobilov s nulovými emisiami. To je prepočet smerovaný do nie až tak ďalekej budúcnosti. Kedy by sme však mali dať “spaľovákom“ úplnú stopku?
Ich koniec padol na rok 2035. Konkrétne scenáre do budúcna na jednotlivých trhoch pritom názorne ukazuje aj graf z „McKinsey Center for Futurue Mobility“ z roku 2021. Myslím si však, že je nutné dodať, že okrem automobilov musíme brat do úvahy aj ostatné druhy vozidiel. Keď elektrifikujeme nielen osobné automobily, ale aj vlaky, nákladné autá, lietadlá, lode, MHD či rôzne ďalšie prostriedky, môžeme sa začať rozprávať o normalizácii globálnej teploty. Vrátme sa k znižovaniu množstvu emisií v rámci dopravy. Suma sumárum, už teraz je jasné, že hlavným pohonom dopravy budú práve elektrické batérie. Výskumu, vývoju, výrobe a recyklácii sa venujeme aj my v InoBat-e, konkrétne vo Voderadoch. Výsledkom našej práce budú batérie šité na mieru výrobcovi vozidiel presne podľa potreby, pričom sa zameriavame na viaceré dopravné prostriedky od lietadiel až po vysoko výkonné „športiaky“.
Zdroj: McKinsey Center for Future Mobility, 2021
-
REGULÁCIE ZA ÚČELOM NIŽŠÍCH EMISIÍ UŽ VYTVORILO VIAC AKO 150 EURÓPSKYCH MIEST
Nič neukáže realitu a budúcnosť elektromobility lepšie ako čísla. Na 30 miliónov elektromobilov je podľa plánu Európskej komisie potrebná rozsiahla nabíjacia infraštruktúra, ktorá by zahŕňala 3 milióny nabíjacích staníc. Áno, niektoré krajiny čaká ešte v tomto smere dlhá cesta, avšak pozitívne je, že viac ako 150 miest v Európe už vytvorilo inteligentné regulácie za účelom nižších emisií.
Rád by som sa na chvíľu pristavil práve pri Európe. Tu sa v rámci elektrifikácie dopravy darí najlepšie Nórsku, ktoré je dokonca v tomto smere považované za svetovú jednotku. Okrem iného, je tu napríklad zavedená aj nulová DPH pri nákupe elektrických vozidiel. V prípade spaľovacích motorov to môže byť až 25 %. V Londýne zase platí, že jedno z piatich parkovacích miest musí disponovať elektrickou nabíjačkou, a nezaháľa ani Amsterdam. Do roku 2025 majú mať vstup do centra len elektrické vozidlá. Takto by sme s príkladmi z jednotlivých kútov Európy vedeli samozrejme pokračovať ešte dlho. A určite sa zhodneme na tom, že príklad z týchto krajín by si mali brať aj iné krajiny (vrátane Slovenska) a v podpore elektromobility a podporných mechanizmov zabrať.
-
ZNÍŽI EÚ SVOJE EMISIE CO2 ASPOŇ O 55 % ?
Na postupné znižovanie uhlíkových emisií zavádza nové normy aj Európska Únia. V balíku „Fit for 55“ predstavila súbor návrhov na revíziu a aktualizáciu právnych predpisov EÚ, kde sa snaží zosúladiť politiku v oblasti klímy, energetiky, využívania pôdy, dopravy a zdaňovania. Cieľom je znížiť čisté emisie skleníkových plynov aspoň o 55 %, a to do roku 2030. Čo všetko tento balík zahŕňa, a na čo všetko by sme mali pri zmene k lepšiemu prihliadať vidíme aj na tejto infografike.

Zdroj: Consilium Europa, Európska rada, 2022
Za zmienku určite stojí aj to, že do roku 2050 chce EÚ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Súčasťou tejto zelenej transformácie je nabíjanie či výroba elektrických batérií na báze tzv. zelenej elektriny, alebo green electricity, ktorá je vyrábaná zo 100 % obnoviteľných zdrojov. Na to všetko samozrejme plnohodnotne prihliada aj náš expertní tím v InoBat-e.
-
DO ROKU 2040 MÔŽEME DEKARBONIZOVAŤ DOPRAVU AJ VĎAKA NAŠEJ PRÁCI V INOBAT-E
Napriek tomu, že to tak dnes vôbec nevyzerá, po dosiahnutí týchto cieľov, sa ľudstvo naozaj môže dopracovať k efektívnym dopravným riešeniam s minimálnym dopadom na našu planétu. Dôležité bude čo najviac znížiť uhlíkové emisie z nákladných áut a lodí. Podstatné však budú aj regulácie a normy najvyšších inštitúcií, vlád a federácií. Zdá sa, že dekarbonizácia globálneho sektoru dopravy je možná ešte v prvej polovici 21. storočia. Viete čo je na tom najlepšie? My Slováci v tom môžeme zohrávať významnú rolu.
Autor Simon Sinek, povedal „Ľudia nekupujú to, čo robíte; kupujú, prečo to robíte. A to, čo robíte, jednoducho dokazuje, čomu veríte.“
Víziou InoBat-u je pomôcť a prispieť k „lepšiemu zajtrajšku“ práve formou našich elektrobatérii, ktoré sú a budú srdcom všetkých elektrických dopravných prostriedkov. Čaká nás dlhá cesta, no vďaka elektrifikácií dopravných prostriedkov môžeme do roku 2040 žiť na neporovnateľne čistejšej a želenšej planéte zbavenej nadbytočných emisií.
JUDr. RÓBERT MIŠKO
Business Proposal Manager, InoBat