Denník N

Prečo je zinok tak dôležitý pre naše telo?

doplnky vyzivy zinok

Zinku sa poďakujete nielen za krásne vlasy a lepšiu imunitu. Význam tohto minerálu je v ľudskom tele omnoho väčší. Potrebnú hladinu zinku si ustrážite potravinami a rozumným dávkovaním výživových doplnkov.

Zinok v ľudskom tele

Zinok ako stopový prvok je pre fungovanie ľudského tela dôležitý, no telo si ho nevie vytvoriť samé.

V tele dospelého človeka sa nachádzajú cca 2 -3 g zinku. Najväčší podiel zinku je v koži, vlasoch, nechtoch, očných tkanivách a v svaloch.

Pre zaujímavosť, zinok je súčasťou 3000 bielkovín, 300 enzýmov a koenzýmov.

Zinok a jeho účinky pre ľudské telo

Zinok plní významnú úlohu pre správne fungovanie týchto 8 oblastí telových systémov a orgánov:

zinok uzivanie
  1. imunitný systém
  2. mozog
  3. vlasy
  4. koža
  5. srdcovocievny systém
  6. pečeň
  7. pohlavné orgány
  8. kosti

Nedostatok a prebytok zinku

Ak na svojom tele zbadáte oslabenie imunity a náchylnosť k vzniku rôznych zápalov, akné alebo kožné ochorenia, vypadávanie vlasov, lámanie nechtov, stratu chuti do jedla alebo náladovosť a depresie, môže ísť o nedostatok zinku.

Kovová chuť v ústach, bolesti hlavy a pocity na zvracanie patria k najčastejším vedľajším účinkom užívania zinku.

Dlhodobo nadmerné užívanie tohto vzácneho minerálu sa môže prejaviť nedostatkom železa a medi (zinok narúša ich vstrebávanie), znížením dobrého cholesterolu v krvi, ale aj oslabením obranyschopnosti organizmu.

Prirodzené zdroje zinku

Zinok sa nachádza v rastlinnej aj v živočíšnej strave, pričom z rastlinných zdrojov sa absorbuje horšie. Dostupnosť zinku zlepšuje tepelná úprava potravín.

Pre doplnenie zinku do vášho tela prirodzene, uprednostnite tieto potraviny: mäso (najmä červené), ryby, strukoviny, kešu a tekvicové semená, vajcia, mlieko a mliečne výrobky, kel a hrášok, celozrnné obilniny ako ovos, ale aj horkú čokoládu, kraby a ustrice.

Výživové doplnky zinku

V lekárňach máte na výber zinok ako voľnopredajný liek alebo ako výživový doplnok vrátane kombinácií s inými vitamínmi a minerálmi.

zinok uzivat

Pre dospelého človeka sa odporúča denná dávka 10 – 15 mg zinku, u tehotných a dojčiacich žien, ako aj u detí sú tieto dávky iné.

Zinok vo forme tabliet a kapsúl sa má užívať s určitým odstupom od jedla (polhodinu pred jedlom alebo dve hodiny po jedle) a s dostatočným množstvom tekutiny (voda alebo čaj). Pri užívaní antibiotík je potrebný ešte dlhší časový odstup.

Určite rešpektujte informácie o používaní výživových doplnkov zinku v príbalovom letáku výrobcu alebo rady vášho lekára.


Foto: elements.envato.com

Teraz najčítanejšie

etabletka logo

eTabletka

eTabletka online lekáreň

Predaj liekov, vitamínov, zdravej výživy, doplnkov stravy, kozmetiky, veterinárnych produktov. WEB: etabletka.sk

Tento blog je platený.