Denník N

Pápež František o aktuálnej situácii vo svete pri návrate do Ríma

František na aktuálne otázky podáva odpovede v lietadle z Bahrajnu do Ríma. (Nedeľa, 6. november 2022.)

Pope Francis – ITA Airways, Roma Fiumicino airport Nov. 3, 2022. (CNS)
Rozhovor pápeža Františka s novinármi počas letu z Bahrajnu.

1) Fatema Alnajem (Bahrajnská tlačová agentúra)

Chcel by som vám niečo povedať predtým, ako vám položím svoju otázku. V mojom srdci máte veľmi špeciálne miesto, nielen preto, že ste navštívili moju krajinu, ale aj preto, že keď ste boli zvolený za pápeža, bolo to v deň mojich narodenín. Mám otázku: ako hodnotíte výsledky vašej historickej návštevy Bahrajnského kráľovstva a ako hodnotíte úsilie Bahrajnu o upevnenie a podporu spoločného života vo všetkých sférach spoločnosti, všetkých náboženstiev, všetkých pohlaví? a vsetky rasy?
Bola to cesta stretnutia, pretože cieľom bolo ocitnúť sa v medzináboženskom dialógu s islamom a v ekumenickom dialógu s Bartolomejom. Myšlienky Veľkého imáma z Al-Azhar smerovali práve týmto smerom hľadania jednoty, jednoty v rámci islamu rešpektovaním nuáns, rozdielov, ale s jednotou, jednotou s kresťanmi a inými náboženstvami a vstupovaním do medzináboženského dialógu resp. ekumenický dialóg, človek musí mať vlastnú identitu. Nemôžeme začať od rozptýlenej identity. Som moslim, som kresťan, mám túto identitu, a preto môžem s touto identitou hovoriť.

Keď nemáte svoju vlastnú identitu, trochu v duchu doby, je to trochu ťažké na dialóg, pretože tam nie je žiadny tam a späť, a preto je to dôležité a títo dvaja, ktorí prišli, veľký imám z Al-Azhar a Patriarcha Bartolomej májú silnú identitu. A je to dobrý pocit. Čo sa týka islamského hľadiska, pozorne som si vypočul tri prejavy veľkého imáma a zarazilo ma, akým spôsobom tak veľmi trval na vnútroislamskom dialógu medzi vami, nie preto, aby zmazal rozdiely, ale porozumieť si a spolupracovať, nebyť proti sebe.

My kresťania máme dosť škaredú históriu rozdielov, ktoré nás priviedli k náboženským vojnám: katolíci proti pravoslávnym alebo proti luteránom. Teraz, vďaka Bohu, po koncile došlo k zblíženiu a môžeme viesť dialóg a spolupracovať, a to je dôležité, svedectvo o dobre vykonanom pre druhých. Potom budú odborníci, teológovia diskutovať o teologických veciach, ale my musíme kráčať spolu ako veriaci, ako priatelia, ako bratia a konať dobro. Aj mňa zasiahli veci, ktoré boli povedané na Rade starších o stvorení a ochrane stvorenia, a to je spoločná starosť pre všetkých, moslimov, kresťanov, každého. Teraz sú vatikánsky štátny sekretár a veľký imám Al-Azhar v jednej rovine, z Bahrajnu do Káhiry, spolu ako bratia. Je to niečo celkom dojímavé. To je dobrá vec. Prítomnosť patriarchu Bartolomeja, ktorý je autoritou v ekumenickej oblasti, tiež prospela. Videli sme to na ekumenickej bohoslužbe, ktorú sme vykonávali, a tiež na slovách, ktoré povedal predtým. Aby som to zhrnul: bola to cesta stretnutia. Pre mňa je to novinka v spoznávaní kultúry, ktorá je otvorená pre každého. Vo vašej krajine je miesto pre každého. Kráľ mi povedal: tu si každý robí, čo chce, ak chce žena pracovať, pracuje. Totálna otvorenosť, to mi povedal. Sám to vieš, že pracuješ. Je tam aj náboženská časť, otvorená náruč. Bol som prekvapený množstvom kresťanov, Filipíncov, Indov z Keraly, ktorí sú tu a ktorí v krajine žijú a pracujú v celej krajine.
Fatema Alnajem

Veľmi ťa milujú.

To je myšlienka, našiel som niečo nové a pomáha mi to pochopiť a viac komunikovať s ľuďmi. Kľúčovým slovom je dialóg, dialóg a k dialógu treba začať od vlastnej identity, mať identitu.

Fatema Alnajem

Ďakujem, Svätosť. Budem sa modliť k Alahovi Všemohúcemu, aby vám požehnal dobré zdravie, šťastie a dlhý život.

Áno, modlite sa za mňa, nie proti (smiech).
2) Imad Atrach

Svätý Otec, od podpísania „Dokumentu o ľudskom bratstve“ pred tromi rokmi až po návštevu Bagdadu, potom nedávno Kazachstanu: prináša táto cesta podľa vás hmatateľné ovocie? Môžeme očakávať, že to povedie k stretnutiu vo Vatikáne? Ďalej by som vám rád poďakoval za to, že ste dnes spomenuli Libanon, pretože ako Libanončan vám môžem povedať, že od vás skutočne potrebujeme urgentnú cestu, a to predovšetkým preto, že teraz nemáme, ani nemáme prezidenta, tak by si išiel a objal ľudí priamo?
Vďaka. V týchto dňoch som veľa premýšľal – a hovorili sme o tom s veľkým imámom – o tom, ako vznikla myšlienka dokumentu Abu Dhabi, tohto dokumentu, ktorý sme spolu vytvorili, a bol prvý. Prišiel do Vatikánu na zdvorilostnú návštevu: po našom formálnom stretnutí bol už takmer obed a on odchádzal, a keď som ho sprevádzal na rozlúčku, spýtal som sa ho: „Ale kde ideš na obed?“. Neviem, čo mi povedal. "Poď, dáme si spoločný obed." Bolo to niečo, čo vychádzalo zvnútra. Potom, keď sme sedeli pri stole, on, jeho sekretárka, dvaja poradcovia, ja, moja sekretárka, môj radca, vzali sme chlieb, lámali sme ho a dávali jeden druhému. Gesto priateľstva, ponuka chleba. Bol to veľmi príjemný, veľmi bratský obed. A ku koncu, neviem, kto prišiel s nápadom, sme si povedali: prečo o tomto stretnutí nenapíšeme? Tak sa zrodil Dokument z Abu Dhabi. Dvaja tajomníci sa pustili do práce s návrhom, ktorý chodil tam a späť, a nakoniec sme využili stretnutie v Abú Zabí na jeho zverejnenie. Bola to vec inšpirovaná Bohom, nemôžete to pochopiť inak, pretože nikto z nás to nemal na mysli. Objavila sa počas priateľského obeda, a to je veľká vec.

Potom som pokračoval v úvahách a dokument z Abú Zabí poslúžil ako základ pre „Fratelli Tutti“; to, čo som napísal o ľudskom priateľstve v "Fratelli Tutti", je založené na dokumente Abu Dhabi. Ja verím, že človek nemôže myslieť na takúto cestu bez toho, aby myslel na zvláštne požehnanie od Pána na tejto ceste. Myslím to v záujme spravodlivosti, len sa mi zdá spravodlivé, že viete, ako Pán inšpiroval túto cestu. Ani som nevedel, ako sa volá Grand Imam, potom sme sa spriatelili a urobili niečo ako dvaja priatelia a teraz sa rozprávame vždy, keď sa stretneme. Dokument je aktuálny a pracujeme na jeho zverejnení.

Čo sa týka Libanonu... Libanon je pre mňa utrpením. Pretože Libanon nie je krajina sama o sebe, povedal to predo mnou už pápež, Libanon nie je krajina, je to posolstvo. Libanon má pre nás všetkých veľmi veľký význam. A Libanon práve teraz trpí. Modlím sa a využívam túto príležitosť a apelujem na libanonských politikov: nechajte osobné záujmy bokom, pozrite sa na krajinu a súhlaste. Najprv Boh, potom vlasť, potom záujmy. Ale Boh a vlasť. Momentálne nechcem povedať „zachráňte Libanon“, pretože nie sme spasitelia, ale prosím, musíme podporiť Libanon, pomôcť, aby sa Libanon na jeseň zastavil, aby Libanon opäť získal svoju veľkosť. Existujú prostriedky, je tu štedrosť Libanonu, koľko politických utečencov Libanon má! Krajina taká štedrá a trpiaca. Využívam túto príležitosť a žiadam o modlitbu za Libanon, modlitba je tiež priateľstvo. Ste novinári, pozrite sa na Libanon a hovorte o tom, aby sa zvýšilo povedomie. Vďaka.

3) Carol Glatz - CNS
Vaša Svätosť, počas tejto cesty do Bahrajnu ste hovorili o základných právach, najmä o právach žien, ich dôstojnosti, o práve mať svoje miesto v sociálnej a verejnej sfére, a povzbudzovali ste mladých ľudí, aby mali odvahu a robili hluk. , aby sme sa posunuli smerom k spravodlivejšiemu svetu. Vzhľadom na situáciu, ktorá tu v Iráne panuje s demonštráciami vyvolanými niektorými ženami a mnohými mladými ľuďmi, ktorí chcú viac slobody, podporujete tento záväzok žien a mužov, ktorí požadujú základné práva, ktoré sú aj v dokumente o ľudskom bratstve?

Ale musíme si povedať pravdu. Boj za práva žien je neustálym bojom. Pretože miestami sa ženám darí vyrovnať sa mužom. Ale na iných miestach to tak nie je. Nie? Pamätám si, že v 50. rokoch 20. storočia v mojej krajine prebiehal boj za občianske práva žien: aby ženy mohli voliť. Pretože do roku 1950 to viac-menej mohli robiť len muži. A myslím na ten istý slávny boj v Spojených štátoch za volebné právo žien. Ale prečo – pýtam sa – musí žena tak tvrdo bojovať, aby si zachovala svoje práva? Existuje – neviem, či je to legenda – legenda o pôvode ženských šperkov – neviem, či je to legenda –, ktorá vysvetľuje krutosť toľkých situácií voči ženám. Hovorí sa, že manželka nosí veľa šperkov, pretože v istej krajine – už si to nepamätám, môže to byť historický fakt – bol zvyk, že keď mal manžel manželky dosť, povedal mu: Choď preč!" A ona nemohla už ani ísť domov pre svoje veci. Musela odísť s tým, čo mala na sebe. A (to by bol) dôvod, prečo hromadili zlato, aby aspoň s niečím odišli. Hovorí sa, že je to pôvod šperkov. Neviem, či je to pravda alebo nie, ale pomáha nám dotvoriť ten obrázok.
Práva sú základné: ale ako to, že v dnešnom svete nedokážeme zastaviť tragédiu ženskej obriezky na malých dievčatkách? Ale to je hrozné. Dnes. Že existuje táto prax, že ľudstvo ju nedokáže zastaviť, je to zločin, kriminálny čin! Ženy sú podľa dvoch komentárov, ktoré som počul, buď „jednorazový“ materiál – je to násilné, nie? - alebo sú "chránené druhy". Ale rovnosť medzi mužmi a ženami ešte nie je univerzálna a existujú tieto epizódy: že ženy sú druhotriedne alebo menej. Musíme za to naďalej bojovať, pretože ženy sú dar. Boh nestvoril človeka, aby mu potom dal malého psa na hranie. Nie, stvoril ich dvoch, rovných, muža a ženu. A to, čo Pavol napísal v jednom zo svojich listov o vzťahu medzi mužom a ženou, ktorý nám dnes pripadá staromódny, bolo v tom čase také revolučné, že pohoršovalo vernosť medzi mužom a ženou. (Povedal): nech sa muž stará o ženu ako o svoje telo. Na tú dobu to bola revolučná vec. Všetky práva žien vyplývajú z tejto rovnosti. Spoločnosť, ktorá nie je schopná dosadiť ženy na ich miesto, sa neposúva dopredu. Máme (s tým) skúsenosti.
V knihe, ktorú som napísal „Poďme znova snívať“, v časti venovanej napríklad ekonomike sú momentálne vo svete ženy ekonómky, ktoré zmenili víziu ekonomiky a vedia ju posunúť ďalej. Pretože majú iný dar. Vedia veci riadiť iným spôsobom, ktorý nie je podradný, ale doplnkový. Raz som mal rozhovor s predsedom vlády, veľkou predsedníčkou vlády, matkou s niekoľkými deťmi, ktorej sa podarilo vyriešiť veľmi zložitú situáciu. A ja som jej povedal: povedzte mi pani, ako ste vyriešili takú ťažkú ​​​​situáciu? A začala takto potichu hýbať rukami. Potom mi povedala: ako to robíme, my matky. Žena má svoj vlastný spôsob, ako vyriešiť problém, ktorý nepatrí mužovi. A tieto dve cesty musia spolupracovať: žena rovná mužovi pracuje pre spoločné dobro s touto intuíciou, ktorú ženy majú. Zistil som, že zakaždým, keď žena príde do Vatikánu robiť prácu, veci sa zlepšujú. Napríklad zástupkyňou guvernéra Vatikánu je žena a veci sa veľmi zmenili. V Rade pre hospodárstvo bolo šesť kardinálov a šesť laikov, všetci muži. Zmenil som sa a do laickej skupiny som dal jedného muža a päť žien. A je to revolúcia, pretože ženy vedia nájsť správnu cestu, vedia napredovať. A teraz som vymenoval Mariannu Mazzuccato do Pápežskej akadémie pre život. Je to skvelá ekonómka zo Spojených štátov (menoval som ju), aby som tomu dodal trochu viac ľudskosti. Ženy si prinášajú svoje.

Nemusia byť ako muži. Nie, sú to ženy, potrebujeme ich. A spoločnosť, ktorá vymazáva ženy z verejného života, je ochudobnená spoločnosť. Ochudobní samú seba. Rovnaké práva, áno. Ale aj rovnosť príležitostí. Rovnaké príležitosti a možnosti napredovať, lebo inak schudobnieme. Myslím, že som tým povedal, čo treba urobiť globálne. Ale máme pred sebou ešte dlhú cestu. Pretože je tu ten machizmus. Pochádzam z ,,macho ľudí,,. Argentínčania sú vždy macho. A nie je to slávne, ale keď je problém, ideme za matkami, aby ho vyriešili. Ale tento machizmus zabíja ľudstvo. Ďakujem, že ste mi dali príležitosť povedať to, čo je môjmu srdcu veľmi blízke. Bojujme nielen za práva, ale aj preto, že potrebujeme ženy v spoločnosti, ktoré nám pomôžu zmeniť sa.


4) Antonio Pelayo (Vida Nueva)

Svätý Otče, počas tejto cesty ste improvizovali s cieľom vyvolať „umučenú Ukrajinu“ a „mierové rokovania“. Chcel by som sa vás spýtať, či nám môžete povedať niečo o tom, ako prebiehajú tieto rokovania zo strany Vatikánu, a ešte jednu otázku: hovorili ste s Putinom nedávno alebo máte v úmysle tak urobiť v blízkej budúcnosti?

Nuž, v prvom rade Vatikán neustále sleduje, štátny sekretariát funguje a funguje dobre. Viem, že tajomník (pre vzťahy so štátmi, pozn. red.) Mgr. Gallagher je dobre angažovaný. Potom trochu histórie: deň po (začiatku) vojny – myslel som si, že sa to nedá, nezvyčajná vec – a išiel som na ruské veľvyslanectvo, aby som hovoril s veľvyslancom, ktorý je dobrý človek. Poznám ho šesť rokov, od jeho príchodu, humanista. Spomínam si na poznámku, ktorú mi vtedy povedal: „Upadli sme do diktatúry peňazí“, keď sme hovorili o civilizácii. Humanista, človek, ktorý bojuje za rovnosť. Povedal som mu, že som pripravený ísť do Moskvy porozprávať sa s Putinom, ak to bude potrebné. Lavrov (minister zahraničia, pozn. red.) odpovedal veľmi slušne – ďakujem -(ale...), že to momentálne nebolo potrebné. Odvtedy nás však začal veľmi zaujímať. Dvakrát som telefonoval s prezidentom Zelenským; potom ešte párkrát s veľvyslancom. A vynakladá sa úsilie, aby sa veci spojili, aby sa našli riešenia. Svätá stolica tiež robí to, čo musí, čo sa týka väzňov, tých vecí... Toto sú veci, ktoré sa robili vždy a Svätá stolica ich vždy robila, vždy. A (potom) aj kázanie o mieri.

Čo ma zaráža - preto používam slovo "umučený" pre Ukrajinu - je krutosť - ktorá pravdepodobne nie je od ruského ľudu, pretože ruský ľud je skvelý národ - čo je krutosť žoldnierov, vojakov, ktorí idú do vojny ako na dobrodružstve, žoldnieri... radšej vidím takéto veci, pretože si veľmi vážim ruský ľud, ruský humanizmus. Len si spomeňte na Dostojevského, ktorý nás aj dnes inšpiruje, inšpiruje kresťanov, aby premýšľali o kresťanstve. Mám veľkú náklonnosť k ruskému ľudu a tiež k ukrajinskému ľudu. Keď som mal jedenásť rokov, blízko môjho domu bol kňaz, ktorý celebroval po ukrajinsky a nemal oltárnikov, a naučil ma slúžiť omšu po ukrajinsky a všetky tieto ukrajinské piesne, ktoré poznám v ich jazyku, pretože som sa ich naučil, keď som bol dieťa, preto mám veľkú náklonnosť k ukrajinskej liturgii. Som uprostred dvoch ľudí, ktorých milujem. Ale to nie som len ja. Svätá stolica mala veľa stretnutí dôverné, mnohé, s dobrými výsledkami. Pretože nemôžeme poprieť, že vojna nás na začiatku možno robí statočnými, ale potom nás unavuje a bolí a my vidíme škodu, ktorú vojna napácha; toto pre ľudskejší aspekt je bližšie.
Potom by som sa rád posťažoval a využil túto otázku: v jednom storočí tri svetové vojny! Ten z rokov 1914-1918, ten z rokov 1939-1945 a tento! Toto je svetová vojna, pretože je pravda, že keď impériá, či už na jednej alebo druhej strane, slabnú, potrebujú viesť vojnu, aby sa cítili silní, ale aj predať zbrane! Pretože dnes si myslím, že najväčšou katastrofou na svete je zbrojársky priemysel. Prosím! Bolo mi povedané, neviem, či je to pravda alebo nie, že ak nebudeme rok vyrábať zbrane, skončíme svetový hlad. Zbrojársky priemysel je hrozný. Pred niekoľkými rokmi, pred tromi alebo štyrmi rokmi, prišla loď plná zbraní z krajiny v Janove a zbrane museli byť premiestnené na väčšiu loď, aby ich odviezli do Jemenu. Janovskí dokari to nechceli urobiť. Urobili potom krok. Jemen: viac ako desať rokov vojny. Deti v Jemene nemajú jedlo. Rohingovia, ktorí prechádzajú z jedného brehu na druhý, pretože boli vyhnaní: stále vo vojne. Barma, to je strašné, čo sa tam deje. Teraz dúfam, že dnes sa niečo zastaví v Etiópii, zmluvou (o mieri podpísanom medzi stranami 2. novembra v Juhoafrickej republike, pozn. prekl.). Ale všade sme vo vojne a my tomu nerozumieme. Dnes nás v Európe tesne ovplyvňuje rusko-ukrajinská vojna. Ale ona bola všade, už roky. V Sýrii je dvanásť až trinásťročná vojna a nikto nevie, či sú tam zajatci a čo sa tam deje. Potom sme v Libanone hovorili o tejto tragédii. Neviem, či som vám to už povedal: keď som išiel do Redipuglie (vojnový pamätník prvej svetovej vojny v severnom Taliansku), v roku 2014, keď som to videl - a môj starý otec odohral (bitku) na Piave a povedal mi čo sa tam dialo, a tieto hroby týchto malých mladých ľudí... plakal som. Plakal som, nehanbím sa to povedať. Potom 2. novembra, v deň, keď vždy chodím na cintorín, som išiel do Anzia a videl som hrob tých amerických chlapcov (ktorí zomreli) na pristátí v Anziu. (Boli) 19-20-22-23 ročný a plakal som, naozaj, išlo mi to zo srdca. A myslel som na matky, na ktorých dvere niekto zaklopal: „Madam, obálka pre vás“. Otvára obálku: „Madam, mám tú česť povedať vám, že máte syna, ktorý je hrdinom krajiny...“. Tragédie vojny. Nechcem o nikom hovoriť zle, ale chytilo ma to za srdce: pri spomienke na vylodenie v Normandii boli na spomienke šéfovia mnohých vlád. Bol to začiatok pádu nacizmu, to je pravda. Koľko chlapcov však zostalo na plážach Normandie? Hovoríme tridsaťtisíc. Kto myslí na týchto chlapcov? Vojna toto všetko zasieva. Preto vy, novinári, buďte pacifisti, hovorte proti vojne, bojujte proti vojne. Pýtam sa ťa na to ako brata. Vďaka.
5) Hugues Lefevre (I.Media)

Svätý Otče, dnes ráno ste vo svojom príhovore k duchovenstvu v Bahrajne hovorili o dôležitosti kresťanskej radosti, ale v posledných dňoch mnohí francúzski veriaci túto radosť stratili, keď v tlači zistili, že Cirkev utajila presvedčenie z roku 2021 biskup, dnes už na dôchodku, ktorý sa v 90. rokoch minulého storočia, keď bol kňazom, dopustil sexuálneho zneužívania. Keď bol tento príbeh odhalený v tlači, prihlásilo sa päť nových obetí. Dnes mnohí katolíci chcú vedieť, či by sa kultúra utajovania kánonickej spravodlivosti mala zmeniť a stať sa transparentnou, (a ja) by som rád vedel, či si myslíte, že by sa kanonické sankcie mali zverejniť, ďakujem.

Ďakujem za otazku. Chcel by som začať (s) trochou histórie na túto tému. Problém zneužívania vždy existoval, nielen v Cirkvi, ale všade. Viete, že 42 – 46 % sexuálneho zneužívania sa odohráva v rodine alebo v susedstve. Je to veľmi vážne, ale zvykom vždy bolo mlčanie. V rodine sa aj dnes všetko tají a aj v susedstve sa všetko tají, alebo aspoň vo väčšine prípadov. Ide o pretvárku. Je to škaredý zvyk, ktorý sa začal meniť v Cirkvi, keď došlo k škandálu v Bostone, v čase kardinála Lawa, ktorý kvôli škandálu odstúpil. Bolo to prvýkrát, čo (prípad zneužívania) vyšiel ako škandál. Odvtedy si to Cirkev uvedomila a začala pracovať, kým v spoločnosti a iných inštitúciách bežne pokrývame (kauzy, pozn. prekl.). V čase stretnutia predsedov biskupských konferencií (k tejto otázke) som požiadal Unicef, OSN o štatistické údaje o tomto (fenoméne), údaje v percentách: v rodinách, v susedstve, v školách, v športe. .. Urobila sa starostlivá štúdia, ktorá zahŕňala aj Cirkev a niekto hovorí, že sme malá menšina, ale (ja, hovorím), keby to bol jeden prípad, aj tak by to bolo tragické, lebo vy ako kňaz, majte povolanie nechať ľudí rásť a takýmto správaním ich naopak ničíte. Pre kňaza je zneužívanie ako ísť proti jeho kňazskej prirodzenosti a proti jeho spoločenskej prirodzenosti. Preto je to tragická vec a nesmieme prestať, nemieme prestať to riešiť.

V tomto prebúdzaní, vyšetrovaní a obviňovaní si nie vždy (a všade) bolo všetko rovné. Niektoré veci boli skryté, pred bostonským škandálom sme to zmenili a ľudia (kňazi boli dojatí). Teraz je všetko jasné a v tejto téme pokračujeme. Preto sa nečudujme, že sa takéto prípady dostanú na povrch. Teraz myslím na ďalší prípad iného biskupa. Existujú viete? A (teraz) nie je ľahké povedať „nevedeli sme“ alebo „vtedy to bola kultúra a stále je to v spoločenskej kultúre zakryť“. Hovorím vám toto: Cirkev je v tomto bode pevná a tu sa chcem verejne poďakovať za hrdinstvo kardinála O'Malleyho, dobrého kapucínskeho brata, ktorý pochopil potrebu inštitucionalizovať to s komisiou na ochranu baníkov, ktorú sprevádzal, a to nám všetkým robí dobre a dodáva nám odvahu. Pracujeme so všetkým, čo môžeme, ale prosím vedzte, že v Cirkvi sú ľudia, ktorí ešte nemajú jasno, ktorí nezdieľajú...je to neustály proces a vedieme ho s odvahou a nie každý má takú odvahu. Niekedy existuje pokušenie ku kompromisu a tiež sme všetci otrokmi svojich hriechov, ale vôľou Cirkvi je všetko objasniť. Napríklad v posledných mesiacoch som dostal dve sťažnosti na prípady zneužívania, ktoré Cirkev zakryla a nesprávne posúdila: Okamžite som požiadal o novú štúdiu (oboch prípadov) a teraz sa robí nový proces. Existuje aj toto: revízia starých skúšok, zle vykonaných (nesprávne vykonaných).
Robíme, čo môžeme, všetci sme hriešnici, vieš? A prvá vec, ktorú musíme cítiť, je hanba, hlboká hanba za to. Verím, že hanba je milosť. Môžeme bojovať proti všetkému zlu sveta ale bez hanby... (je to zbytočné). Preto ma prekvapilo, že svätý Ignác v duchovných cvičeniach, keď ťa núti prosiť o odpustenie za všetky hriechy, ktoré si spáchal, núti ťa ísť až do hanby, a ak nemáš milosť hanby, môžno nepokračuj. Jedna z urážok, ktoré máme v mojej krajine, je „ty si nehanebný“ a ja verím, že Cirkev nemôže byť „nehanebná“. Musí sa hanbiť za zlé veci a zároveň ďakovať Bohu za dobré veci, ktoré urobila. Môžem vám povedať: (my) máme všetku dobrú vôľu pokračovať aj vďaka vašej pomoci.

6) Vania De Luca (Rai-Tg3)

Vaša Svätosť, v posledných dňoch ste hovorili aj o migrantoch. Štyri lode pri pobreží Sicílie so stovkami žien, mužov, detí v problémoch, no nie všetky sa môžu vylodiť. Máte obavy, že sa v Taliansku vrátila stredopravá politika „uzavretých prístavov“ a ako hodnotíte pozíciu niektorých severoeurópskych krajín v tomto smere? A potom som sa vas chcel vseobecne spytat, ze čo a aky máte dojem z novej talianskej vlády, ktorú po prvýkrát vedie žena?

Je to výzva, je to výzva. Pokiaľ ide o migrantov, zásada: migranti musia byť vítaní, sprevádzaní, podporovaní a integrovaní, ak tieto štyri kroky nemožno urobiť, práca s migrantmi nebude dobrá. Vítané, sprevádzané, podporované a integrované, dosahujúce integráciu. Druhá vec: každá vláda EÚ sa musí dohodnúť na počte migrantov, ktorých môže prijať. Naopak, sú štyri krajiny, ktoré migrantov prijímajú: Cyprus, Grécko, Taliansko a Španielsko, ktoré sú najbližšie k Stredozemnému moru. Vo vnútrozemí sú niektorí, ako Poľsko, Bielorusko... ale (hovoriac o) veľkých migrantov z mora: ich životy musia byť zachránené. Dnes je Stredozemné more cintorínom, viete to? Možno najväčší cintorín na svete. Myslím, že som vám povedal, že keď som naposledy čítal knihu v španielčine s názvom hermanito, je veľmi malá, číta sa rýchlo, myslím, že bola určite preložená do francúzštiny a tiež do taliančiny. Číta sa okamžite, za dve hodiny. Je to príbeh chlapca z Afriky, neviem, z Tanzánie alebo odinakiaľ, ktorý po stopách svojho brata prichádza do Španielska: pred nalodením utrpel ranu otroctva! Veľa ľudí, hovorí, je priviazených na tieto člny v noci - nie na tieto veľké lode, ktoré majú inú úlohu - a ak nechcú nastúpiť: bum, bum! A necháme ich na pláži – to, čo robia, je naozaj diktatúra otroctva títo ľudia - a potom je tu riziko úmrtia na mori. Ak máte čas si to prečítať, je to dôležité.

Politika týkajúca sa migrantov musí byť dohodnutá medzi všetkými krajinami, nemôžete vykonávať politiku bez konsenzu a Európska únia musí prijať politiku spolupráce a pomoci, nemôže ponechať zodpovednosť Cypru, Grécka, Talianska a Španielska. všetkých migrantov, ktorí prídu na pláže. Doterajšia politika vlád bola zachraňovať životy, to je pravda. Do istého bodu sa to tak robilo a myslím si, že táto (talianska) vláda má rovnakú politiku... podrobnosti, nepoznám ich, ale nemyslím si, že chcú prestať odstraňovať. Verím, že už vysadil deti, matky, chorých, z toho, čo som počul, aspoň mal v úmysle. Taliansko, tu sa zamyslime... táto vláda, predstavme si dospelého jedinca, bez dohody s Európou nič nezmôže, zodpovednosť je európska. A potom by som rad spomenul ďalšiu európsku zodpovednosť za Afriku, myslím, že to povedala jedna z veľkých štátnic, ktoré sme mali a ktoré máme, Angela Merkelová. Povedala, že problém migrantov treba riešiť v Afrike, ale ak mysli na Afriku s heslom: Afriku treba vykoristovat, je logicke, ze migranti, ľudia pred týmto ovocim utekajú. Musíme konať, Európa sa musí pokúsiť pripraviť plány rozvoja pre Afriku. Myslieť si, že niektoré africké krajiny nie sú pánmi svojho podložia, na ktorom stále závisia koloniálne mocnosti. Riešenie problému migrantov v Európe je ukončiť pokrytectvo. Vyriešme to aj doma.
Vykorisťovanie ľudí v Afrike je kvôli tomuto konceptu hrozné. 1. novembra som mal stretnutie s vysokoškolákmi z Afriky. Stretnutie bolo rovnaké ako to, ktoré som mal s Loyolskou univerzitou v Spojených štátoch. Títo študenti majú schopnosti, inteligenciu, kritického ducha, túžbu posunúť sa vpred, ale niekedy to nedokážu kvôli kolonialistickej sile, ktorú Európa uplatňuje na ich vlády. Ak chceme definitívne vyriešiť problém migrantov, vyriešme problém Afriky. Migrantov, ktorí prichádzajú odinakiaľ, je menej, je ich menej, ale máme Afriku, pomôžme Afrike. Teraz začína nová vláda, som tu: prajem všetko najlepšie. Vždy želám vláde len to najlepšie, pretože vláda je pre všetkých a prajem jej to najlepšie, aby mohla posunúť Taliansko dopredu a všetkým ostatným, ktorí sú proti víťaznej strane, aby spolupracovali s kritickým myslením, pomáhali, s vláda, ktorá spolupracuje, nie vláda, ktorá mení svoju tvár, ktorá vás zradí, ak sa vám jedna alebo druhá vec nepáči. Prosím, v tomto bode apelujem na zodpovednosť. Povedzte mi, je spravodlivé, že od začiatku storočia až doteraz malo Taliansko 20 vlád? Prestaňme s tými vtipmi...

7) Ludwig Ring-Eifel (Centrum informationis Catholicum),

Tiež chcem najprv povedať niečo osobné, pretože sa cítim veľmi dojatý. Po 8-ročnej prestávke som späť na pápežskom lete. Som veľmi vďačná, že som tu opäť...

Vitaj späť!

Ludwig: Ďakujem veľmi pekne. V nemeckej skupine je nás málo, v tomto lete len traja, rozmýšľali sme: ako spojiť to, čo sme videli v Bahrajne, a situáciu v Nemecku. Pretože v Bahrajne sme videli malú Cirkev, malé stádo, chudobnú Cirkev s mnohými obmedzeniami atď., ale živú Cirkev, plnú nádeje, v plnom raste. Na druhej strane v Nemecku máme veľkú Cirkev s veľkými tradíciami; bohatú, s teológiou, peniazmi a všetkým, ktorý však každý rok stráca tristotisíc veriacich, ktorí odchádzajú, sú v hlbokej kríze. Je tam čo sa dá naučiť od toho malého stáda, ktoré sme videli v Bahrajne pre väčšie Nemecko?

Nemecko má starú náboženskú históriu. Citujúc Hoelderlina, povedal by som: "Veľa vecí žilo, mnoho." Vaša náboženská história je dlhá a komplikovaná, plná bojov. Hovorím nemeckým katolíkom: Nemecko má veľkú a krásnu evanjelickú cirkev; Nechcem inú, ktorá nebude (nikdy) taká dobrá ako táto; ale chcem to katolícke, v bratstve s evanjelikmi. Niekedy strácame náboženský zmysel pre ľud, pre svätý a verný Boží ľud a upadáme do etických diskusií, diskusií o konjunktúre, diskusií, ktoré sú teologickými dôsledkami, ale ktoré nie sú jadrom teológie. Čo si myslí svätý a verný Boží ľud? Ako počúva Boží svätý ľud? Pokračujte a zistite, ako počúva, tú jednoduchú religiozitu, ktorú nájdete u starých rodičov.

Nehovorím vrátiť sa späť, to nie, ale vrátiť sa k zdroju inšpirácie, ku koreňom. Všetci máme príbeh o koreňoch viery; majú to aj národy: nájdite to! Pamätám si túto Hoelderlinovu vetu pre našu dobu: „starý muž musí dodržať, čo sľúbil, keď bol dieťaťom“. V detstve sme si sľúbili veľa vecí, veľa vecí. Teraz vstupujeme do etických diskusií, do situačných diskusií, ale koreňom náboženstva je facka, ktorú vám dáva evanjelium, stretnutie so živým Ježišom Kristom: a odtiaľ sú dôsledky, všetky dôsledky; odtiaľ apoštolská odvaha, odtiaľ je odvaha ísť na periférie, ba aj na mravné periférie ľudí, aby sme im pomohli; ale zo stretnutia s Ježišom Kristom. Ak nedôjde k stretnutiu s Ježišom Kristom, dôjde k etike prezlečenej za kresťanstvo. Tak som to myslel, ale z duše. Vďaka.










 

Teraz najčítanejšie

Monika Krigovska

Čas a priestor v ktorom žijem my pomáha spoznávať svet z každej strany aj v inom pohľade, ktorý komunikuje s tým ktorý niekedy mám. Aj o tom aj o inom budú tieto riadky.