Životy cyklistov pomáhajú zachraňovať moderné technológie, viete ktoré?

Téma bezpečnosti cyklistov na cestách je aj u nás stále aktuálna. V slovenských mestách je žiaľ stále málo cyklotrás a tak sa nevyhnutne dostávajú vodiči áut do kolíznych situácií práve s cyklistami. Vzájomný rešpekt je všeobecným problémom a situácia na cestách niekedy pripomína poriadnu divočinu.
Hoci nedávno začala platiť novela zákona určujúca povinný odstup pri obiehaní cyklistov, sama o sebe ich bezpečnosť nezaručí. Dôležité sú v tomto smere aj moderné technológie, ktorými sú už aj v súčasnosti niektoré vozidlá vybavené.
Prečo sú kolízie áut s cyklistami také časté?
Počet nehôd, pri ktorých sú účastní aj cyklisti, je alarmujúco vysoký najmä v letných mesiacoch. Dôvodov je hneď niekoľko a občas sú na vine aj samotní cyklisti. Príčinou mnohých nehôd je totiž nielen neohľaduplnosť či nevšímavosť šoférov, ale napríklad aj nedostatočné osvetlenie cyklistov. Absencia riadneho osvetlenia či reflexných prvkov má zásadne negatívny vplyv na to, kedy šofér cyklistu zbadá a v prípade krízovej situácie naozaj záleží na každej sekunde. V tomto smere môžu byť nápomocné aj rôzne senzory v moderne vybavených autách, ako je Range Rover, ktoré na krajnici dokážu detegovať neosvetleného chodca či cyklistu.
Bezpečná vzdialenosť pri predchádzaní cyklistov nerieši všetko
Zmena zákona je prirodzenou snahou o znižovanie kolízií vozidiel s cyklistami. Aj u nás nedávno začalo platiť, že šoféri sú povinní dodržiavať pri obchádzaní cyklistov vzdialenosť 1,5 metra. Hoci sa pravidlo mnohí šoféri snažia dodržiavať a určite tým prispievajú k bezpečnosti cyklistov na cestách, nie je univerzálnym receptom. Na mnohých miestach je totižto tento odstup možné dodržať len ťažko a v prípade úzkych ciest môže aj napriek nemu dochádzať ku kolíznym situáciám.

Znížia počet nehôd moderné technológie?
Zdá sa, že omnoho viac ako sprísňovanie zákonov by cyklistov mal tešiť vývoj moderných technológií. Tie totiž dokážu zabrániť mnohým kolíziám, a nielen s cyklistami. Na ich vývoji sa podieľajú mnohé významné spoločnosti v automobilovom priemysle ako napríklad Continental či Volvo.
Za jednu z najprínosnejších technológií sa považuje radar krátkeho dosahu na bezpečnejšie odbočovanie, ktorý je prínosný najmä pre rozmernejšie vozidlá, z ktorých je zhoršený výhľad do strán. Takýto asistenčný systém dokáže zabrániť tomu, aby šofér pri odbáčaní zachytil zadnou časťou vozidla cyklistu či iného účastníka cestnej premávky. V tejto súvislosti len dodajme, že radary už v súčasnosti dopĺňajú výbavu mnohých áut a sú nápomocné najmä pri cúvaní z radu vozidiel, kedy je prechádzajúceho cyklistu veľmi ľahké prehliadnuť.
Medzi technológie, ktoré majú potenciál zabrániť mnohým kolíziám s cyklistami, patrí aj systém upozornenia, resp. zabrzdenia dverí v prípade, ak sa blíži cyklista. Práve otvorenie dverí zaparkovaného auta v nesprávnom okamihu, býva častou príčinou veľmi nepríjemných zranení s možnosťou fatálnych následkov.
Na záver sa oplatí dodať snáď už iba to, že kým vyššie popísané technológie nebudú masovo rozšírené, bude sa treba spoliehať najmä na svoju obozretnosť a vzájomnú ohľaduplnosť.
Foto: elements.envato.com