Denník N

Na tlaku na technologický sektor sa nič nemení

Pri výsledkoch za 3. štvrtok nepotešili Alphabet a Microsoft.

Ak niektorý segment ťahá svetové indexy od úvodu roka smerom nadol, tak je to v prvom rade ten technologický. Firmy z tohto segmentu priniesli prekvapujúco zlé výsledky za 3. kvartál. To, čo bolo prekvapenie pre mnohých bežných ľudí, bolo viac-menej očakávané medzi investormi.

Technologické firmy ustupujú z pozícií

Nedá sa povedať, že by technologické firmy nerástli alebo neboli v zisku. Opak je pravdou. Avšak rok 2021 „vyšpičkoval“ očakávania do výšin a všetko iné okrem silného rastu sa vníma ako ústup z pozícií. A nájsť podľa tejto optiky v technologickom sektore firmu so skutočne úspešným rastom je čoraz ťažšie.

Pôvodne sa predpokladalo, že zisk technologických spoločností z indexu S&P 500  poklesne v treťom kvartáli o vyše 4 %. Podľa najhorších prognóz (worst-case scenario) sa hovorilo o prepade ziskovosti o vyše 5 %. Problémy a spomalenie hospodárskeho rastu spôsobuje nedostatok polovodičov a rastúce úrokové sadzby, ale aj jasne slabší dopyt po službách. V podstate môžeme konštatovať, že vidíme, ako sa technologický sektor zmenšuje nielen absolútne, ale aj v pomere k indexu S&P 500.

Cloud je trendom, ktorý aktuálne nevyrába dostatočné zisky

Pozrime sa bližšie na jednotlivé značky. K negatívnej nálade najnovšie prispeli aj výsledky Microsoftu. Ten hovorí o výraznom spomalení rastu v oblasti cloud computingu nielen v uplynulom kvartáli, ale aj v ďalšom období. Príčinou je „sekanie nákladov“ do tejto oblasti kvôli spomaľujúcej ekonomike. Po týchto vyhláseniach Microsoftu začali jeho akcie klesať a hodnota sa ocitla nižšie približne o 7 %.

ProfitLevel-Zarska-Akcie Microsoft klesajuVýkonnosť akcií spoločnosti Microsoft Corporation za posledných 5 rokov. (Zdroj: Investing)

Ďalšie zlé výsledky prezentoval Alphabet. Táto firma, ktorá dlhé roky veľmi rýchlo rástla hovorí o spomalení tempa rastu svojho hlavného príjmu z reklám vo vyhľadávači Google, a to na najslabšie čísla od roku 2013. Alphabet je pritom najväčší predajca digitálnej reklamy v USA. Pritom digitálna reklama a elektronický obchod boli v poslednej dekáde trendami, ktoré „valcovali“ iné sektory v tempe rastu. Táto informácia preto logicky priniesla výpredaj akcií aj ďalších technologických spoločností.

Ak to zhrnieme, technologický sektor je od úvodu roka v ťažkostiach a situácia sa nezlepšuje. Aktuálne najmä kvôli spusteniu obmedzovania výdavkov na online reklamy. Firmy skrátka v čase hroziacej recesie čelia prudko rastúcim výdavkom kvôli inflácii a obmedzujú svoje investície do reklamy. Tento trend potrvá minimálne dovtedy, kým budú firmy presvedčené, že situácia v ekonomike zostane zlá. Naopak, akonáhle sa sentiment otočí, je pravdepodobné, že technologické firmy prvé pocítia rast. Preto dnes môže byť správny čas, kedy aj drobní investori môžu získať relatívne hodnotné akcie za výpredajovú sumu a v budúcnosti na ich opätovnom náraste výrazne získať.

 

Teraz najčítanejšie

ProfitLevel_Lucia Zarska

Lucia Zarska

Som spoluzakladateľkou webu Mafinn, na ktorom som sa po obsahovej stránke venovala vzdelávaniu laického publika v oblasti rôznych druhov investícií. Som presvedčená, že investovanie môže byť jasné, zrozumiteľné a dostupné pro každého, stačí len vedieť ako na to. Aj preto som sa rozhodla v oblasti finančných trhov nasmerovať svoje ďalšie kroky na pozíciu analytičky. V pozícii hlavnej analytičky brokerskej spoločnosti ProfitLevel sa teraz venujem tejto téme podrobnejšie. Zároveň sa snažím pokračovať v písaní odborných textov o kapitálových trhoch do médií a na blogy. https://www.linkedin.com/in/lucia-%C5%BE%C3%A1rska-356b40b2/