Denník N

Obavy o bezpečnosti elektromobilov tu budú vždy. Sú však opodstatnené?

Bezpečnosť elektromobilov je často skloňovanou témou nielen v radoch odborníkov, aj pri bežných rozhovoroch. Tým, že ich počet na cestách každým dňom narastá, vyvolávajú v spoločnosti čoraz väčší záujem a búrlivejšie diskusie, ktoré sú mnohokrát opradené mýtmi. Ľudia elektromobily porovnávajú s inými vozidlami, polemizujú o ich dopade na životné prostredie alebo sa zamýšľajú nad potenciálnymi rizikami, ktoré súvisia aj s poškodením elektrických batérií. Chápem, obavy súvisiace s bezpečnosťou tu budú vždy. Sú však naozaj opodstatnené? A ako riešime otázku bezpečnosti v InoBat-e?

  • HROZÍ ELEKTROMOBILU SKRAT, VÝBUCH ČI POŽIAR?

Aj na slovenských cestách sa čoraz častejšie stretávame s elektromobilmi či autami so zelenou ŠPZ. Ruku na srdce, koľkým z vás pri pohľade na elektromobil na ceste či auto pripojené na elektronabíjačku preskočila hlavou otázka: „Čo ak teraz dôjde k skratu, auto začne horieť a potom vybuchne?“

Áno, ak by sme sa rozprávali o nabíjačkách s nevhodným zariadením, možné je všetko. Scenár je však vo finále rovnaký, ako pri zapaľovači návštevníka na benzínovej pumpe v prípade, že sa stretne s naftou či benzínom. Moderné nabíjacie stanice sú však maximálne bezpečné a batérie v elektromobiloch za tie dlhé roky prešli veľkými zmenami. Áno, aj tými bezpečnostnými. Napríklad, pri našich InoBat batériách zo Slovenska nie je dôvod na obavy, keďže všetky 4. generácie, ktoré máme prešli prísnymi bezpečnostnými testami na výbornú nielen z hľadiska dojazdu či kapacity, ale aj spomínanej bezpečnosti. A to nielen vo výsledkoch našich testov, ale aj tých nezávislých.

  • VÝBUCH ELEKTROMOBILU VS. SPAĽOVÁKU? ŽIADEN ROZDIEL!

 Neustále sa diskutuje o tom, že vybuchnúť môžu len elektromobily. Prečo sa však nediskutuje aj o výbuchoch spaľovákov? Ani takéto prípady totiž nie sú raritou. Napokon, o tom, že výbušné látky sa nachádzajú vo všetkých autách sa vo svojom blogu o búraní mýtov zo sveta elektromobility pekne rozpísal aj môj kolega Andy Palmer, ktorý má s automotive sektorom viac ako 41-ročné skúsenosti a stál pri zrode áut z bondoviek či prvom najpredávanejšom elektromobile na svete. Rád by som pripomenul to, čo pri mýte s výbuchmi v blogu napísal (mimochodom, za prečítanie stojí celý jeho blog). Pri výrobe všetkých áut, a to bez rozdielu, robia výrobcovia všetko preto, aby sa tzv. tepelným nehodám vyhli. Rovnako je to aj s výrobou batérií. V InoBat ich testujeme viacerými spôsobmi, simulujeme rôzne „najkritickejšie“ scenáre, batérie často necháme dokonca naschvál horieť alebo ich zámerne vystavujeme nadmernému teplu. A verte, že do vozidiel sa dostanú vždy až v čase, kedy im žiadna „krízovka“ nehrozí. Vo finále, žiadne auto (nech už ide o spaľovák, hybrid či elektromobil) by sa nemalo vznietiť a niet pochýb o tom, že elektromobil je minimálne tak bezpečný, ako iné typy áut.

  • CELÉ JE TO O VEDE A VÝSKUME, RIZIKO POŽIARU JE MINIMÁLNE AJ VO VODERADOCH

V InoBat vieme riziku požiaru batérií úplne predísť hlavne vďaka tímu viac ako 100 tuzemských aj zahraničných expertov na rôzne oblasti, a to vrátane výskumu, vývoja, ale aj následné testovanie. Nebojte sa, dá sa na nich spoľahnúť, máme tu okrem talentovaných Slovákov aj expertov viac ako 20 národností. Okrem iného, svoje batérie testujeme interne aj prostredníctvom tzv. klincových testov. Určite by som sa však rád na chvíľu pristavil aj pri samotnej protipožiarnej ochrane v našom R&D centre a pilotnej linke na výrobu batérií vo Voderadoch. Práve tu budeme mať túto ochranu nastavenú tak, že riziko požiaru bude naozaj minimálne. A to vďaka 2 celkom, ktoré vo svojom blogu opísal kolega Stanislav Pecko (určite si prečítajte aj ten, píše tam o mnohých zaujímavostiach, vrátane sauny pre batérie).

Poďme však k spomínaným 2 celkom. Keďže vo Voderadoch budeme pracovať v ultra suchých priestoroch, prvý celok tvorí klasická protipožiarna ochrana na báze vody, ktorá je upravená na použitie v takýchto priestoroch. Celok č. 2 je o čosi náročnejší aj napriek tomu, že sa jedná o hasenie na báze vody. V tomto prípade však systém hasí priamo problematické batérie v automatickom systéme, ktorý riadi formovanie bateriek a ak je to potrebné, ihneď ich uhasí. Porušené články následne automaticky separuje napr. do slanej vody či bezpečnostného boxu a tam si už sama bezpečne zhorí. Do vozidla sa však vďaka týmto procesom nikdy nemôže dostať.

  • BEZPEČNOSŤ A EKOLÓGIA V JEDNOM BALÍKU

V InoBat sa riadime filozofiou C2C (cradle to cradle). Vo Voderadoch tak už začiatkom budúceho roka budeme naše batérie nielen vyrábať (aktuálne sa vyrábajú pre konkrétnych klientov u externých partnerov), ale aj skúmať, vyvíjať a následne aj recyklovať v našom vlastnom recyklačnom centre. Výsledok? Vďaka recyklačným procesom znížime uhlíkovú stopu pri recyklácii o 87 % a zároveň vieme recyklovať až 95 % časti batérii, čím jej životný cyklus opäť predĺžime. Ich životnosť vieme navyše vďaka špičkovým technológiám predĺžiť až na 600 000 km a recyklovať až 600 krát. Zároveň,  v rámci všetkých našich batérií sa snažíme o ich posun aj v rámci ich zloženia a chémie. Napríklad, výnimočnosť a ekologickosť najnovšej generácie InoBat batérií podčiarkuje aj to, že sme v nich zvýšili obsah niklu, obsah mangánu a kobaltu znížili o 50 % a obsahujú tiež vysoký podiel kremíka. Nemyslíme teda len na bezpečnosť elektrických vozidiel, staviame sa zodpovedne aj k našej planéte.

 

JURAJ BOLLA

HSE manager, InoBat

 

 

Teraz najčítanejšie

InoBat

InoBat je slovenská spoločnosť založená v roku 2019 zaoberajúca sa výskumom, vývojom, výrobou a recykláciou batérií s dlhodobým cieľom slúžiť európskemu trhu s novými energetickými riešeniami. Hlavnými odvetviami sú InoBat Auto, ktorý sa zaoberá R&D a výrobou batérií do elektrovozidiel, InoBat Energy, zaoberajúci sa skladovaním energie a InoBat Recyling, prinášajúci riešenie na recykláciu batérií. Okrem toho, InoBat pracuje aj na rozvoji InoBat Charging, ktorý rieši nabíjaciu infraštruktúru a InoBat Hydrogen pre vodíkové a alternatívne pohony. Najrozvinutejšou odnožou spoločnosti InoBat je InoBat Auto, ktoré umožňuje elektrickú mobilitu vytváraním svojich unikátnych batérií pre zelenší svet. Sme batériová spoločnosť „Discovery to Delivery“ s jedinečným výskumom a vývojom v oblasti výroby prinášajúcim riešenia šité na mieru pre svojich zákazníkov. www.inobat.eu

Tento blog je platený.