Denník N

Prestal som viniť druhých

Najjednoduchšie je povedať, ja za to nemôžem.

 

Je to jednoduché, niečo sa stane a prvá myšlienka, ako sa z tejto situácie „vyzuť“, ako si ospravedlniť to, čo sa stalo. Neopil som sa ja – opili ma ostatní, lebo to a ono. Všetci naokolo robia chyby len ja nie. Aká veľká dokáže byť kreativita,keď hľadáme výhovorky na ospravedlnenie našich činov. Ako si zrazu nájdeme čas na premýšľanie – zrazu vytvoríme také konšpiračné teórie, ktoré by mohli byť kľudne námetom pre scifi filmy – bezchybný hrdina, ktorého život a ľudia okolo neho ničia a cíti sa nepochopený. Dostáva sa do depresií a všetci ho ľutujeme, lebo ho nikto nechápe. Pritom len on nechce pochopiť druhých a tvári sa utrápene.

Tento text inšpirovala ďalšia veta, ktorú som si prečítal v mnohých knihách (takže je to asi pravda): „Prestaň viniť druhých“. Zamyslel som sa nad touto frázou – prestaň viniť druhých? Za to, že ti povedia svoj názor, za to, ako sa ku tebe správajú. Za to, že sa im nechce ísť s tebou von vždy keď si to praješ. Za to, že nesplnia všetky priania, čo ti na očiach vidia. Viníme život za to, že sme sami, viníme rodičov, za to ako zle nás vychovali. Viníme „osud“ za to, že nie som dostatočne krásny, dostatočne silný, aby som sa niekde prejavil. Aby som niečo dokázal. A naozaj je to pravda – i keď som si myslel opak, nebol som dostatočne krásny, nebol som dostatočne silný na to, aby som to niekam v živote dosiahol. Stále som vinil okolie a hovoril tie isté prázdne frázy.

Dlho som žil týmto štýlom ale časom som začal so sebareflexiou – uvedomil som si svoje chyby, začal som ich odstraňovať a stále ich odstraňujem (a budem odstraňovať do konca života). Nežijem dokonalý život, ale žijem život bez sebaklamu – priznám si svoje chyby, oľutujem to a ospravedlním sa. A po tomto všetkom sa zamyslím, čo som asi mal na základe tejto situácie pochopiť?. Kde robím chybu a kde sa mám napraviť – čo zlepšiť, aby som mohol dať viac svetla – aby to, čo som dostal ako dar, mohlo zažiariť a prebiť negatívno, ktoré sa v tomto svete šíri?

Keď verím a chcem vždy príde odpoveď – vždy príde vysvetlenie, kde, akým smerom sa dať. Akú nápravu spraviť a čím žiť naďalej. Počúvajme svoje vnútro – zamýšľajme sa nad svojimi krokmi a staňme sa niekym poriadnym – niekym, kto nedáva vinu len svojmu okoliu, ale vie si zhodnotiť svoje chyby, nebojí sa odprosiť, poprosiť a poďakovať. Držím palce všetkým, ktorí kráčajú týmto smerom.

Teraz najčítanejšie

Juraj Šimkovič

Som obyčajný chalan z malého mesta, žijúci v hlavnom meste našej krajiny. Za posledný rok sa mi podarilo vyhecovať sa a snažím sa každým dňom skvalitňovať svoju osobnosť a odovzdávať svoje myšlienky. Momentálne som športovým manažérom, predchádzajúcim zamestnaním som bol vychovávateľ v ŠKD v Bratislave. Vyštudovaný sociálny pedagóg a vychovávateľ. Rád sa inšpirujem, no ešte radšej by som v budúcnosti inšpiroval a pomáha druhým k zlepšeniu kvality života.