Slovenský animák živý a zdravý!
Aký je novodobý slovenský animovaný film, ako vzniká a prečo sa mu oplatí venovať pozornosť, vám v krátkosti odhalí rozhovor s Marošom Brojom – slovenským filmovým kritikom a programovým riaditeľom medzinárodného festivalu animovaných filmov Fest Anča.
Drží slovenská animátorská scéna krok so svetom? Dokážu slovenské animáky bodovať aj v zahraničí?
Kto na Slovensku produkuje animované filmy? Je tu nejaká dominantná inštitúcia, alebo producent?
Maroš Brojo: Ešte pár rokov dozadu to bola spoločnosť Ivany Laučíkovej Feel Me Film, ktorá produkovala prevažne filmy prvej generácie absolventov animácie VŠMU. Keďže však celá stála na jednej osobe, prerušením jej aktivít sa tvorba pod Feel Me Filmom úplne zastavila. Spoločnosť doprodukovala svoj posledný film (Fongopolis) v roku 2014. Spolu s Pandami sa však pred pár rokmi objavila produkčná spoločnosť Bfilm Petra Badača, ku ktorej sa nedávno pridala ako producentka aj Eva Pavlovičová. Bfilm je v súčasnosti najväčším producentom animovaných filmov profesionálnych tvorcov na Slovensku. Zastupuje takmer desiatku animátorov a pripravovaných projektov. Počtom filmov je ale najväčším producentom animácie u nás Ateliér animovanej tvorby FTF VŠMU, kde ale samozrejme vznikajú iba snímky študentské. Zvyšok tvorí buď bez producenta alebo im filmy produkujú ľudia, ktorí sa nezameriavajú systematicky iba na animáciu.
Aké techniky prevládajú v slovenskom animovanom filme? Sú súčasne tvoriaci režiséri skôr tradicionalisti alebo siahajú po nových formách?
Máš nejaký špeciálne obľúbený slovenský animovaný film?
Maroš Brojo: Mám rád všetky. Úprimne sa teším z existencie každého nového Slovenského filmu. Aby ale bolo čo linkovať, tak napríklad videoklip od Igora Derevenca a Juraja Krumploca – Vetroň. Je to klip, ktorý vznikal v čase slovenského počítačového praveku ale doteraz je veľmi svieži, výtvarne nápaditý a skvele sa dopĺňa s hudbou. Pandy od Matúša Vizára sú tiež filmom, na ktorý sa môžem ešte aj teraz pozerať hoci päťkrát za sebou – skvelé a provokatívne posolstvo a film na prasknutie nabitý vizuálnym humorom. Z novších vecí je to In Line od Kamily Kučíkovej. Kamila je jeden z mála domácich tvorcov, ktorý nepremýšľa iba dialógom ale aj obrazom a do svojich filmov vkladá aj hlbšie významy, tie však nepôsobia iba ako ľahko čitateľné a banálne metafory. Takých potrebujeme viac.