Ešte viac dôvodov, prečo je jednoobvodový volebný systém najlepší
Normy schválené voleným orgánom platia na území celého obvodu, a teda každý volič má právo voliť práve toho, o kom si myslí, že jeho záujmy zastúpi najlepšie. Alebo inak: ak majú zákony schvaľované parlamentom platiť pre celé Slovensko, ľudia si majú voliť kandidátov do parlamentu z celého Slovenska.
Prečo by mal byť „môj“ zástupca len z kraja, kde mám trvalé bydlisko?
Samuel Abrahám reaguje na môj článok k jednému volebnému obvodu, za čo ďakujem a vyjadrujem názor, že niekoľko jeho úvah je buď príliš vzdialených realite, alebo sú nedomyslené. Začnime teda ôsmymi obvodmi. Pán Abrahám tvrdí, že ak by sme mali osem obvodov, voliči by boli v NR SR lepšie zastúpení, lebo by tam mali „svojich“ zástupcov. Už toto je nezmysel. Pri ôsmich obvodoch by sme mali v priemere 19 poslancov na jeden kraj. Ak napríklad v žilinskom kraji (regióny Orava, Kysuce a Liptov) by väčšinové obyvateľstvo zvolilo kresťanských poslancov, tak na sto percent by homosexuála z Tvrdošína lepšie zastúpil homosexuálny poslanec trebárs z Bratislavy. Toho by však homosexuál z Tvrdošína nemal možnosť voliť. Mal by možnosť voliť homosexuálneho kandidáta zo žilinského kraja, avšak ten je tam bez šance a jeho hlas by prepadol. Tieto prepadnuté hlasy je najlepšie vidieť pri 150 volebných obvodoch, no vráťme sa k ôsmim. Každopádne platí, že čím viac obvodov, tým viac sa pomerný systém mení na väčšinový.
Takisto podnikateľ z Medzilaboriec si vôbec nemusí nájsť vhodného zástupcu v Prešovskom kraji, ale rád by volil Jána Oravca z Bratislavy, ktorý ako predvolebný program prezentuje Kilečko 3 s 300 zlepšeniami podnikateľského prostredia. A ten Ján Oravec, ak pretlačí Kilečko 3, pomôže podnikateľovi z Medzilaboriec určite viac ako ktokoľvek z prešovského kraja a preto nie je žiaden dôvod, aby podnikatelia z celého Slovenska nemohli Oravca voliť. Zákony sú totiž len jedny a sú platné pre celú krajinu rovnako. Ešte raz: zákony sú len jedny a sú platné pre celú krajinu rovnako.
Inými slovami, fakt nerozumiem, kto vymyslel tú hlúposť, že volič bude najlepšie zastúpený niekým, kto pochádza z toho istého regiónu. Bez ohľadu na to, že jeho zástupca („deputy“) je iného pohlavia, inej sexuálnej orientácie, iného vierovyznania. Prečo práve geografické kritérium má rozhodovať o vhodnom zástupcovi a žiadne iné?
A komu tým prospejeme?
K mojej osobnej motivácii ako predsedu strany uvádzam, že áno, mám záujem na koherentnom a jednotnom klube, dokonca tvrdím, že pre riadne fungovanie strany v NR SR je to kľúčové a preto zostavujem kandidátku ja ako predseda a navrhujem ju republikovej rade na schválenie. Lebo ak sa dostaneme do parlamentu, potrebujeme ako prvé obsadiť výbory. Nepotrebujeme mať v klube dvoch hercov, troch tenistov a štyroch aktivistov, lebo tých ľudia poznajú z telky a zvolia ich a potom mať hlavu v smútku, že kto bude robiť odbornú a náročnú robotu v ústavnoprávnom výbore, v školskom výbore alebo v hospodárskom. Preto aj SaS zostavuje kandidátku tak, že na prvých miestach sú tímlídri.
Pán Abrahám je síce presvedčený, že by som „nepochybne našiel aj veľa kandidátov v regiónoch“, no toto presvedčenie by stratil vo chvíli, keby mal kandidátku zostavovať on. Dokonca som sa stretol s podobným argumentom a síce, že mám si nájsť „Cmoreja v každom kraji“. Aj tento pán píše o veciach, ktoré v živote nerobil. Avšak, pripusťme, že si nájdem „Cmoreja“ v každom kraji a tiež Oravca, Viskupiča, Gröhlinga… a potom čo? Voliči zvolia Cmorejov v troch krajoch a nula Viskupičov, budem mať preobsadený sociálny výbor, ale nikoho do finančného??
Nekomplikujme si to
Hlavný problém je však, že vôbec nie je jednoduché nájsť kvalitných ľudí na celom Slovensku a nie to v každom kraji. Dôvod, že SaS nemá viac členov nie je ten, že by sme stopli prijímanie, ale ten, že nie je dostatok ľudí, ktorí sú odborne zdatní, čestní a ochotní ísť do politiky. Do SaS sa nevstupuje ako do iných strán, že si podáte prihlášku a ste prijatý. Musíte spĺňať nejaké kritériá. A keďže omnoho viac ľudí sa presťahovalo z iných krajov do Bratislavy ako z Bratislavy do iných krajov, bude to hľadanie náročnejšie. Samozrejme, ak by sa zmenili podmienky, ľudí nájdeme, ale kvalita jednoznačne utrpí.
Ďalej sa dozvedám, že pri ôsmich volebných obvodoch „pán Sulík má čo stratiť, ak by sa volebný systém reformoval. Je rozdiel vytvoriť jeden zoznam kandidátov pre celé Slovensko a prácne vyhľadávať potenciálne úspešných kandidátov v regiónoch.“ Nuž, fakt netuším, čo by som tak mohol stratiť. Budem mať akurát viac roboty s hľadaním kandidátov a už teraz viem, že napriek tomu bude ich kvalita nižšia. Avšak, naďalej zostavím kandidátku ja ako predseda (teda osem kandidátok) a bude ich schvaľovať Republiková rada SaS. Naďalej budem mať ako štatutár strany možnosť kandidáta pred voľbami stiahnuť z kandidátky a naďalej budem mať možnosť problematického kandidáta na kandidátku nedať. Ćiže presne ako dnes.
SaS je v regiónoch
Mimochodom, ja ako „stranícky boss“ nevolám po imperatívnom mandáte a nikdy som nevolal, ani som nikdy nevyzýval žiadneho poslanca, ktorý SaS opustil, aby vrátil mandát. Rovnako nerozumiem tým rečiam o tom, čo to chce znamenať byť „bratislavskou alebo trnavskou“ stranou. Konkrétne SaS má 8 krajských kancelárii, v 78 okresoch máme okresného predsedu a členov mimo Bratislavy vyše 70%. Je však logické, že centrálu máme v Bratislave, keďže tu je parlament, vláda, všetky ministerstvá a všetky celoslovenské médiá. A majú ju tu aj strany, ktoré by chceli jednoobvodový systém zrušiť.
Záverom opakujem, že viac volebných obvodov vo všetkých ohľadoch situáciu zhorší. Nebude ani viac demokracie, ani menej partokracie a ani lepšie zastúpenie. Bude to celé len komplikovanejšie, odporúčam si napríklad naštudovať problém zvaný Ueberhangmandate v Nemecku.