Denník N

Filharmónia v Kyjeve hrá koncerty potme

Aj počas bombardovania Kyjeva existuje v ukrajinskom hlavnom meste hudobný život. Jedno z nahrávacích štúdií na predmestí bolo síce zničené dopadajúcimi raketami, hudobné inštitúcie v centre sú však zatiaľ nedotknuté. Hoci by sa mohlo zdať, že obyvatelia žijúci bez teplej vody, kúrenia a elektriny budú mať úplne iné starosti než navštevovať filharmonické koncerty, zdá sa, že opak je pravdou.

Blackout ešte donedávna trval každý deň viac ako 12 hodín. Teraz sa situácia postupne zlepšuje, pretože mesto je vybavené prenosnými elektrickými generátormi, ktoré v čase výpadkov elektriny umožňujú núdzové osvetlenie kľúčových prevádzok.

Budova Národnej filharmónie medzi ne nepatrila. Po bombardovaní mesta sa ocitla bez elektriny a kúrenia.

Národná filharmónia Ukrajiny v Kyjeve v predvojnových časoch. Foto: Facebook

Generátorov je však postupne čoraz viacej a dnes sú umiestnené už aj v reštauráciách a kaviarňach. Množstvo elektrického prúdu, ktoré dokážu vytvoriť, je však limitované. Niektoré kaviarne pôvodne nemohli zapojiť ani len stroje na výrobu espressa. O príprave akýchkoľvek teplých jedál v reštauráciách tiež mohli hostia spočiatku len snívať a počas blackoutu bola v ponuke len studená kuchyňa.

Zákazníci však napriek tomu prichádzali, pretože si takto chceli udržať aspoň akú-takú ilúziu normálneho života.

Rovnaké pohnútky sa dajú vytušiť aj za rozhodnutím Kyjevčanov navštevovať aj v tejto situácii podujatia filharmónie.

Keď 15. novembra 2022 prišiel masívny raketový útok na mesto, návštevníci vopred zakúpené vstupenky nevrátili, ale večer po útoku prišli na koncert. Šesťdesiat účinkujúcich hudobníkov a spevákov riešilo do poslednej chvíle dilemu či v dôsledku výpadku elektriny a kúrenia celé podujatie radšej nezrušiť. Keď ale videli odhodlanie prichádzajúcich divákov, rozhodli sa hrať aj potme.

Vtedy padlo rozhodnutie pokračovať vo filharmonických koncertoch aj počas nasledujúcich dní. V sále je chladno a lampáše na baterky osvetľujúce pulty hráčov sú jediným zdrojom svetla v tme.

V tlači sa dokonca objavili snímky, ako muzikanti vymieňajú prasknutú strunu na klavíri a do útrob nástroja si svietia smartfónom.

Počas iných večerov sú vedľa partitúr – namiesto lampášov – zapálené len sviečky.

“Ľudia si aj v týchto ťažkých časoch potrebujú upokojiť svoju dušu, nájsť svoju vnútornú rovnováhu a získať sebadôveru. Sme tu pre nich, hráme aj naďalej. Toto je naša frontová línia,” – hovorí riaditeľ filharmónie Dmytro I. Ostapenko.

Koncert v sále Národnej filharmónie Ukrajiny v Kyjeve. Foto: Facebook filharmónie

Na facebookovej stránke filharmónie sa nachádza minútový záznam jedného z koncertov v temnote, ktorý sa mi však nepodarilo vložiť do tohoto článku. Na svojom Twitterovom účte ho však zdieľal aj ukrajinský politik Anton Geraščenko:

Po rozhodnutí pokračovať v koncertovaní sa filharmónia stala predmetom zvýšenej pozornosti zahraničných médií, najmä francúzskych, amerických a nemeckých. Fotografie koncertov v tme priniesol aj denník The New York Times.

K záberu na riaditeľa filharmónie kráčajúceho v pološere chodieb opulentnej historickej budovy z roku 1882 s lampášom v ruke pripojili redaktori priliehavý text: „Tiene lampáša vrhané na ornamentami bohato zdobené haly navodzujú pocit, že sme sa vrátili späť v čase.“

Maximálna divácka kapacita koncertov je momentálne stanovená na 160 návštevníkov, pretože len toľko ľudí sa v prípade bombardovania vojde do podzemného krytu budovy.

“Pre niekoho sú naše koncerty pri sviečkach a lampášoch sympatické, alebo fascinujúce. Pre nás sú to drsné pracovné dni, každodenná realita, ktorá nám nedáva priestor na výber,” – hovorí riaditeľ Ostapenko.

Koncert v sále Národnej filharmónie Ukrajiny v Kyjeve. Foto: Facebook filharmónie

Zdá sa, že potreba kultúrneho vyžitia je ľuďom vlastná aj v relatívne extrémnych časoch. A možnože práve vtedy je ešte aj oveľa intenzívnejšia.

Inak si len ťažko vysvetliť, čo motivuje ľudí, aby sa len niekoľko hodín po bombardovaní vybrali neosvetlenými ulicami mesta na koncert vážnej hudby. Žeby možnosť nechať sa unášať kompozíciami autorov a zabudnúť tak aspoň na chvíľu, na aktuálne dianie okolo nich? Inak povedané, forma úniku z reality?

Alebo už v úvode spomínané budovanie ilúzie návratu k normálu? Či len čistá láska k umeniu?

Koncert v sále Národnej filharmónie Ukrajiny v Kyjeve. Foto: Facebook filharmónie

Dôvodov môže byť samozrejme veľa. Hudba má podľa psychológov aj liečivé účinky a pomáha zahojiť traumy na duši. Pre mnohých obyvateľov Kyjeva tak filharmonické koncerty môžu byť aj formou terapie.

Je preto dobré, že filharmonici to nevzdali ani v ťažkých časoch. Nás dojímajú a problémy našej kultúrnej obce relativizujú.

 

Peter Bleha

Diskusia k článku je možná na facebookovej stránke: Do Re Mix  

 

 

Teraz najčítanejšie

Do Re Mix

Flash news, recenzie a publicistika zo sveta vážnej hudby, opery a baletu