Logistické firmy sa odrazili od dna a tento rok výrazne zlepšili výsledky
Pre logistické firmy nebol žiadny rok tak úspešný ako 2022. Pred sebou však majú náročné časy, ktoré vedia zvládnuť len ak zainvestujú do inovácií.
Logistika je sektor, ktorý od pandémie klesal, ale aj prudko rástol. Na prepravcov sa valili problémy ako chýbajúci vodiči, po obnovení dopytu sa úzkym miestom stali kapacity a z toho plynúce meškanie. A v neposlednom rade logicky aj na logistiku dopadá aktuálna vysoká inflácia na celom svete. Treba však dodať, že vysoký dopyt vyhnal ceny za prepravu vo veľkých výšok, a tým aj ziskovosť prepravcov. To vidno explicitne na výsledkoch logistických firiem v druhom polroku tohto roka. To však neznamená, že časy aktuálnej hojnosti potrvajú naveky. Prvé mraky na oblohe sa totiž už objavujú, a tým je opäť klesajúci dopyt pre (najmä lodnú) flotilu, ktorá za posledné dva roky enormne narástla. Firmy preto musia pracovať na výraznej zmene spôsobu podnikania.
Bez dát do v logistike už nejde
Od doručovateľov tovaru sa očakáva rýchla dostupnosť tovaru za rozumnú cenu. Firmy sa snažia súťažiť v presnom čase doručenia či dokonca ponúknuť doručenie v deň objednávky. To sú výzvy, ktoré v žiadnom prípade nie sú jednoduché. Aby to logistické firmy dokázali, musia prejsť digitálnou transformáciou. Nikto sa totiž nechce vrátiť do čias neistoty posledných dvoch rokov. Big data a prediktívna analytika umožňujú predpovedať stav zásob a plánovať prepravné toky tak, aby sa logistické kapacity využívali plynulo. Dokonca z big dát možno identifikovať aj náznaky krízy a prijať opatrenia.
Trh logistiky by mal jednoznačne narásť
Základom pre úspešné logistické firmy je budovanie prepravných kapacít as zaistenie dostatku pracovnej sily. Malé firmy v nákladnej doprave nemajú na tieto úlohy dostatočné zdroje a snažia sa aspoň udržať si aspoň vodičov, ktorých majú, bez toho, aby plánovali nákup nových áut a zvyšovanie počtu vodičov.
Pre sektor ako taký sa však čaká zásadný rozvoj. Vo všeobecnej doprave a logistike sa do roku 2027 predpokladá rast o 172 miliárd dolárov s prírastkom pracovnej sily o viac ako 4 %. Na ceste k silnejším výsledkom však budú musieť firmy prekonať prekážky v podobe vysokej inflácie a rastúcich nákladov.
Skúsme sa teraz spoločne pozrieť, ako sa v poslednej dobe darilo logistickým lídrom a aké vyzerá ich perspektíva.
DB Schenker dokázal zvýšiť zisk pri nižšom objeme tovaru
DB Schenker je nemecká firma, ktorá sa radí medzi popredných svetových poskytovateľov logistických služieb. Je aktívna v pozemnej, leteckej a námornej preprave. Firma mala niekoľko posledných rokov problém udržať si ziskovosť, keďže ju pandémia výrazne zasiahla. To firme v roku 2021 spôsobilo zásadnú prevádzkovú stratu takmer 1,7 miliardy dolárov. A to hovoríme o znížení straty voči roku 2020, kedy dosiahli až 3,06 miliardy dolárov.
Prvý polrok 2022 však vyzerá diametrálne odlišne. Firma dosiahla upravený príjem vo výške 920 miliónov dolárov. Tento obrat znamená tiež dramatickú zmenu pre budúce roky. Pritom lepšie výsledky dosahuje DB Schenker s menším objemom nákladu. Dôvodom pre rast tržieb je pozitívny vývoj prepravných sadzieb. Inak povedané, prepravuje sa menej nákladu za vyššie ceny.
DB Schenker prepravil v prvej polovici roku 2022 medziročne o 4,77 % menší objem tovaru. Ale pritom dokázal poskočiť v tržbách o 35 %. A výnos sa vyšplhal o 28 % na približne 29,5 miliardy dolárov. Finančný riaditeľ Levin Holle tieto výsledky zhodnotil tým, že prvý polrok 2022 bol vôbec najúspešnejší v histórii firmy.
Maersk navýšil zisk o viac ako polovicu
Maersk je už vyše 50 rokov (od roku 1966) jednotkou v kontajnerovej preprave na mori na svete. Navyše má aktivity v pozemnej nákladnej doprave a logistických službách. Dánska firma sa počas roka 2022 snažila zmierniť problémy vedúce k oneskoreniu prepravy, ktoré trápili celú ich sieť.
A treba povedať, že Maersk napriek ťažkej situácie počas prvých troch kvartálov tohto roka dokázal výrazne zlepšiť plnenie svojich harmonogramov. Jeho zisk pred úrokmi, daňami, odpismi a amortizáciou (EBITDA) vykázal rast až o 62 % a dosiahol v treťom štvrťroku 2022 závratných 9,5 miliardy dolárov.
Samozrejme, Maersk to nemá pri zhoršujúcich sa prejavoch klimatickej zmeny – ako sú zlé poveternostné podmienky a prerušovanie prevádzky prístavov – ťažké a časť prepravy sa preto bude tlačiť na železnicu a cestu ako alternatívnu k námornej preprave. Bude sna preto snažiť plánovať dopredu a riešiť opatrenia na minimalizovanie dopadu na dodávateľský reťazec spoločnosti.
DHL zaknihovala historicky rekordný rok
Úspešnosť a vysokú profitabilitu logistických firiem v roku 2022 podčiarkuje aj nemecký DHL, ktorý sa primárne sústreďuje na kuriérske služby, doručovanie balíkov a expresné poštové služby. Podobne ako DB Schenker, aj DHL má v tomto roku za sebou vôbec najúspešnejšie prvé tri kvartály celej histórie firmy. Frank Appel, generálny riaditeľ spoločnosti DHL vyjadril presvedčenie, že aj napriek spomaľovaniu globálnej ekonomiky je DHL na dobrej ceste k udržaniu výborných čísiel. Treba povedať, že DHL vďaka svojej flexibilnej štruktúre dokázal DHL vyťažiť z opätovného rastu balíkovej prepravy a silného e-commerce.
Ak sa pozrieme na čísla, DHL reportuje v treťom kvartáli 2022 medziročne 20 % nárast príjmov na úroveň 25 miliárd dolárov. DHL má v úmysle investovať tento rok 137 miliónov dolárov na zvýšenie prevádzkovej kapacity, konkrétne do výdavkov na lietadlá a zdvojnásobenie vozového parku elektrických vozidiel.
Kým zainvestujete do akcií logistických firiem, treba si urobiť analýzu
Kladné výsledky sektor a výhľad rastu trhu logicky otvárajú otázku, či investovať do akcií logistických a prepravných firiem. Pred týmto rozhodnutím je však kľúčové urobiť si analýzu. Ak sa pozrieme na zákaznícky dopyt pri online nákupoch, tento má svoje limity (čo dokázal pokles e-commerce trhu po opadnutí pandemických obmedzení). Okrem toho globálnu ekonomiku bude v blízkej budúcnosti ovplyvňovať inflačná a energetická kríza, a takisto aj prudko rastúce náklady aj pokračujúci nedostatok pracovnej sily. Napríklad lodiarskym spoločnostiam narástli náklady na palivo za posledné obdobie o tri štvrtiny. Do toho sa pripája veľký nárast kapacít za posledné dva roky, ktorý však bude v najbližších mesiacoch čeliť oveľa nižšiemu dopytu (kvôli globálnej recesii). To sú dostatočné varovné signály pre svetový obchod s tovarom. Pravdepodobne to s bezproblémovým či dokonca skokovým rastom nebude také ružové.
Na druhej strane však platí, že automatizácia v doprave a rastúca digitalizácia stratégií riadenia dodávateľského reťazca bude prinášať svoje ovocie. Tieto faktory môžu firmám vo výraznej miere pomôcť limitovať rastúce prevádzkové náklady. Tým pádom by logistické firmy mohli vedieť zvládnuť aj menšie objemy prepravy efektívnejšie a so ziskom. A to je základ, ktorý im môže pomôcť zvládnuť výzvy blízkej budúcnosti, a tým potešiť investorov.