Denník N

Tipy na najlepšie knihy roku 2015

Toto nie je zoznam knižných tipov na Vianoce, ale môže sa zísť, ak dostanete poukážku.

Najzaujímavejšie knihy, ktoré som za rok 2015 prečítal: mnohé z nich nie sú nové alebo sú v angličtine, ale veď svet je veľký a Kindle nekonečný. Môžu poslúžiť ako inšpirácia.

Detektívky

Začnime od toho najjednoduchšieho. Detektívky musia odsýpať, je cítiť, ak ich píšu scenáristi. Väčšinou v dobrom. Práve takto to bolo v trilógii Havranie dievča, Pýtiine pokyny, Plameň túžby autorskej dvojice Erik Axl Sund (je to dvojica). Ani slovo navyše, ani jedna zbytočná zastávka.

To isté platí o pomerne dobre utajenej trilógii z fínskeho mesta Palokaski. Aj za pseudonymom J.  K. Johansson sa ukrýva kolektív scenáristov a je to cítiť. Prvý diel Laura som prečítal za dva dni a vzbudil vo mne presne ten pocit, ktorý mal: nutne musím prečítať aj druhý, čiže čakám na poukážku (ahoj, mami). Tretí diel ešte nevyšiel, ale potrebujem ho mať, lebo nepochybujem o tom, že práve v ňom sa všetko vysvetlí.

el

zdroj: lonesomereader.com

Lenže. Obe trilógie sú zručne napísaným detektívnym popom, ktorému sa nedá nič vyčítať, nič zásadne však ani neprinášajú. Cenu za invenciu si práve preto zaslúži Elizabeth is missing od Emmy Healey.  Hlavnou pátračkou je stará a roztomilá pani, ktorá má len jediný problém: na konci každej strany zabudne, čo sa dialo na jej začiatku. Je si však istá, že jej kamarátka Elizabeth zmizla, hoci aj na to občas zabudne. Táto kniha okrem veľkej dávky zručnosti obsahuje aj hlboký a citlivý ponor do sveta človeka, ktorý si nepamätá, čo bolo pred piatimi minútami, presne však vie, čo sa stalo pred päťdesiatimi rokmi.

Čestné miesto: Gone Girl od Gillian Flynn. Zrejme ste videli film, ja nie. Ale kniha je omnoho lepšia.

 

Pekné knihy

S Paolom Giordanom máme komplikovaný vzťah a jemu je to jedno, čo tomu vzťahu tiež neprospieva. Prečítal som všetky jeho knihy, všetkým som im rozumel, a žiadna ma nenadchla. Viem prečo: podozrievam ho z toho, že sme si veľmi podobní, že svet vnímame rovnako (aj on počúva Neurosis), no a ľudí, ktorí sú nám príliš podobní, zriedkakedy znesieme. Problém je tiež v tom, že jeho posledná kniha Čierna a strieborná je veľmi citlivá a pekná. Patrí preto do tejto kategórie.

Pred dvoma rokmi som v kníhkupectve v Edinburghu narazil na knihu, o ktorej som nikdy nepočul, od spisovateľa, ktorého som nepoznal. Popiska pri nej tvrdila, že je to “the best book you’ve never heard of.” Veď presne.  Kúpil som. Po vyjdení sa jej predalo niečo cez 2000 kusov, o päťdesiat rokov neskôr sa kniha Stoner od Johna Williamsa dočkala celosvetovej slávy a teraz vychádza aj v slovenčine. Je to úplne obyčajný príbeh úplne obyčajného človeka, ktorý prežije úplne obyčajný život. A potom zomrie. Ešte aj názov a meno autora sú úplne obyčajné. Giordana vám odporučí každý, ja odporúčam Williamsa.

will

Zdroj: colon.se

Pre všetkých, ktorých kedysi rovnako ako mňa za srdce chytil a nikdy nepustil Ja, Claudius Boh Roberta Gravesa, je tu niečo podobné a kvalitou porovnateľné. Dictator Roberta Harrisa je hlbokým a strhujúcim portrétom Cicera, doby a miesta. Zdramatizovaný životopis, v ktorom sa ocitnete v starom Ríme. Výborná kniha, len sa pred kúpou poučte z mojej chyby a zistite, či to náhodou nie je tretí diel z troch.

 

Hudba

V prípade, ak vám nič nehovoria kapely ako Gorilla Biscuits, Sick Of It All a Bad Brains, nič vám nepovie ani kniha American Hardcore: A Tribal History, pre mňa však práve ony boli v mienkotvornom období úplne zásadné. A tak, keď som narazil na encyklopédiu popisujúcu z prvej ruky históriu amerického hardcore punku, musel som ju prečítať.

hard

zdroj: amazon.com

Mohol som sa zaobísť aj bez toho, takto som len po rokoch prišiel o ilúzie. Vždy som si totiž myslel, že je za tým istý myšlienkový koncept: ako byť trochu lepším človekom, ako nečakať, kým niečo urobí niekto iný, ale urobiť to sám a tak podobne. Nenáročné veci. Trpko som sa sklamal. Zistil som, že hybnou silou neboli žiadne ideály, len zlé decká zo zlých rodín, ktorým nenapadlo nič iné, len narobiť čo najviac hluku a bordelu a popritom zmlátiť čo najviac deciek s rovnakými problémami. No bože, tak som sa pätnásť rokov mýlil. Stane sa.

V takejto situácii ako balzam na dušu zapôsobí biografia Leonarda Cohena, lebo presne on to v tom istom mienkotvornom období vyvažoval. I’m Your Man: The Life Of Leonard Cohen je komplexná a miestami aj intímna kniha.

 

Múdre knihy

Veľmi dobrý výber múdrych kníh zostavil Jozef Kuric, nedá sa však ešte raz nespomenúť séria z vydavateľstva Absynt. Všetky knihy, ktoré v nej doteraz vyšli, stoja za prečítanie, minimom je A vo Viedenskom lese stále stoja stromy Akoby si kameň jedla. Je to jednoznačne najsilnejšia kniha tohto roka, viac o oboch som napísal tutu.

Obsahom najzaujímavejšia je kniha Sapiens: A Brief History of Humankind od Yuvala Noaha Harariho, ktorú som jedného letného dňa náhodou zobral z poličky v tom kníhkupectve, ktoré sídli v Dunaji.

sap

zdroj: smays.com

Kniha je jednak obsažná, nezaoberá sa ničím menším ako históriou ľudstva, zároveň je aj písaná ľahko a vtipne. Skôr ako históriu popisuje mechanizmy, príčiny a motivácie, pohybuje sa teda niekde na rozhraní histórie, sociológie a psychológie. Takto napríklad autor na príklade obuvníka a predavača jabĺk vysvetľuje dôvod, pre ktorý bol výmenný obchod odsúdený na zánik a museli vzniknúť peniaze: But what if the shoemaker doesn’t want any apples and all he wants is a divorce?

Stále čakám na prvú poriadnu Ceausescovu biografiu, ktorá mala vyjsť minulí zimu.

 

Sklamanie roka

Ale možno tomu len nerozumiem. Nočný film Marishy Pessl bol v poriadku, do hĺbky premyslená, mnohovrstevná detektívka, ktorá ale možno úplne nenaplnila očakávania. Tie boli totiž vysoké, Marisha Pessl je žiarivou hviezdou, hovorí svet literatúry.

Problém je v tom, že zatiaľ čo Nočnému filmu sa nedalo nič vyčítať, jej debut Vybrané okruhy z mechaniky pohrôm, ktorý splodil onen všeobecný úžas, som ani nedočítal. Od začiatku som mu nerozumel, nebol som v deji, nežil som s postavami. Kým kritici písali o ohňostroji nápadov, ja som mal chvíľami pocit, že sledujem zbytočný slovný exhibicionizmus, ktorý navyše ani nedáva žiaden zmysel.

Ale možno tomu naozaj vôbec nerozumiem a vám sa páčiť bude, vážne.

cn

zdroj: martinus.sk

Tajný tip

Táto kniha prešla na Slovensku prakticky bez povšimnutia, rovnako ako jej autor. Bohužiaľ, Stig Saetterbakken krátko po jej vydaní spáchal samovraždu, kritici sa zhodujú, že tak urobil na prahu svetovej slávy.

Jeho novela Cez noc bola v Británii na shortliste Best Translated Book Award, je temná, ťažká, ale zároveň chirurgický presná. Aj na druhé prečítanie. Saetterbakken bol navyše veľkým milovníkom Slovenska, čo znamená, že sa okrem Nórska a Nemecka odohráva aj v Bratislave a Banskej Bystrici – konkrétne v istom dome v časti Jakub, ktorý je v nej aj odfotený. Čo viac potrebujete?

Nie, nečíta sa ľahko, áno, čítal som ju práve v období, keď som sa s jej dejom asi vedel o niečo viac stotožniť. Pravdepodobnosť, že v nej nájdete aj niečo zo svojho života, je vysoká. Tak nech je práve ona najlepšou beletriou, ktorú som tento rok čítal.

Teraz najčítanejšie