Denník N

Filmový gigant Paramount chce ohroziť pozíciu Netflixu

Americká legenda spája svoje dve služby v snahe dotiahnuť sa na lídrov trhu online streamingu

Čo vám napadne, keď sa povedia „streamovacie služby“ či filmy a seriály vo veľkej ponuke dostupné vďaka predplatnému? Logicky Netflix, čo bol priekopník tejto služby. Keďže sa mu darí, logicky mu vyrástli konkurenti ako Warner Bros, Disney či Amazon. A najnovšie sa chystá „zamiešať karty“, je Paramount a jeho rozšírená streamovacia služba Paramount+.

Spojenie dvoch služieb do jednej

Paramount nie je žiadny nováčik, ale zabehnutá produkčná firma. Okrem produkcie prevádzkuje káblovú televíziu Showtime (v USA robili seriály ako Yellowjackets, Billions a Dexter) a video on-demand službu. A teraz ich chce spojiť do jedného subjektu: streamovacej služby Paramount+. Zmena bude vidieť na predplatnom: Paramount+ stal doteraz 4,99 USD mesačne a Showtime 10,99 USD mesačne, spojený balík s oboma službami bude stáť 11,99 USD mesačne.

Spájanie je logický krok

Konsolidácia (spájanie) je úplne logický  krok, týmto smerom idú všetci hráči v tomto aj iných segmentoch. Je to zároveň snaha o zlomenie trendu na trhu. Kým totiž počas pandémie COVID-19 rástli počty predplatiteľov takpovediac samé, dnes je to zásadne ťažšie. Práve nárast počtu nových predplatiteľov je parametrom, ktorý zaujíma  investorov. Zároveň musia firmy znižovať výdavky a udržať ziskovosť. Ako na to? Napríklad Netflix prišiel v roku 2022 s lacnejším predplatným, sčasti financovaným reklamou. Disney zvýšil ceny, avšak paralelne pridal variant lacnejšieho predplatného s reklamou. Warner Bros. Discovery zase obmedzil výrobu nového obsahu pre HBO Max a už teraz na chce jar spustiť kombinovanú streamovaciu aplikáciu HBO Max a Discovery.

V počtoch predplatiteľov vedie Netflix tesne pred Amazon Prime

V počtoch predplatiteľov patrí do veľkej trojky líder Netflix, dvojka Amazon Prime a Disney+:

  1. Netflix – viac ako 223 miliónov predplatiteľov
  2. Amazon Prime – odhadom 200 miliónov predplatiteľov
  3. Disney+ – 164+ miliónov predplatiteľov

V číslach je ďaleko za nimi je šiesty HBO Max (odhadovaných 80 miliónov predplatiteľov), ôsmy Paramount+ (46 miliónov predplatiteľov) a deviaty Apple (40 miliónov predplatiteľov).

Podobné príbehy: Paramount Global a Netflix

Ak sa pozrieme na vývoj ceny akcií spoločností Paramount Global a Netflix, vidíme istú paralelu. Paramount vstúpil na burzu v roku 1990 s cenou 9,59 dolára za akciu, najvyššia hodnota bola takmer 10-násobkom tejto sumy (marec 2021, 94,94 dolára), následne však cena padala a dnes predstavuje 24,40 dolára.

Ozios-Austera-Akcie Paramount su dnes nizko s perspektivou rastu

Vývoj akcií spoločnosti Paramount Global za posledných päť rokov. (Zdroj: Google Finance)

Netflix je na trhu výrazne kratšie ako Paramount (od roku 2002) a začínal s nižšou cenou za akciu (1,21 USD). Avšak jeho nárast kulminoval v októbri 2021 na sume 690,31 dolárov a po zásadnom poklese dnes akcie Netflixu stojí 361,99 dolárov.

Vývoj akcií spoločnosti Netflix za posledných päť rokov. (Zdroj: Google Finance)

Paramount síce s miere znásobenia vstupnej burzovej ceny zaostáva, avšak má pred sebou kroky na zvýšenie atraktivity novej, spojenej služby a globálnu expanziu predplatiteľov. Investori preto vidia priestor na rast.

Možná jednotka?

Aj pri predplatiteľoch delí Paramount a Netflix veľká priepasť. Tento stav je logický, keďže Netflix bola prvá a dnes je stále najväčšia streamovacia platforma. Avšak Paramount má obsah z vlastnej produkcie, ktorým vie osloviť každú generáciu. Ak by naplno využil výhody svojho videoobsahu a dvoch spojených služieb, má šancu priblížiť sa k Netflixu. Možno že ho jedného dňa zosadí z pozície jednotky, jeďže je len na začiatku globálnej expanzie (len minulý rok napríklad vstúpil do Rakúska a Nemecka). Jeho priestor pre rozširovanie služby do zvyšku sveta je veľký.

Ozios-Austera-Netflix ma stale silnejsiu konkurenciu

Teraz najčítanejšie