Denník N

Filmový gigant Paramount chce ohroziť pozíciu Netflixu

Americká legenda spája svoje dve služby v snahe dotiahnuť sa na lídrov trhu online streamingu

Čo vám napadne, keď sa povedia „streamovacie služby“ či filmy a seriály vo veľkej ponuke dostupné vďaka predplatnému? Logicky Netflix, čo bol priekopník tejto služby. Keďže sa mu darí, logicky mu vyrástli konkurenti ako Warner Bros, Disney či Amazon. A najnovšie sa chystá „zamiešať karty“, je Paramount a jeho rozšírená streamovacia služba Paramount+.

Spojenie dvoch služieb do jednej

Paramount nie je žiadny nováčik, ale zabehnutá produkčná firma. Okrem produkcie prevádzkuje káblovú televíziu Showtime (v USA robili seriály ako Yellowjackets, Billions a Dexter) a video on-demand službu. A teraz ich chce spojiť do jedného subjektu: streamovacej služby Paramount+. Zmena bude vidieť na predplatnom: Paramount+ stal doteraz 4,99 USD mesačne a Showtime 10,99 USD mesačne, spojený balík s oboma službami bude stáť 11,99 USD mesačne.

Spájanie je logický krok

Konsolidácia (spájanie) je úplne logický  krok, týmto smerom idú všetci hráči v tomto aj iných segmentoch. Je to zároveň snaha o zlomenie trendu na trhu. Kým totiž počas pandémie COVID-19 rástli počty predplatiteľov takpovediac samé, dnes je to zásadne ťažšie. Práve nárast počtu nových predplatiteľov je parametrom, ktorý zaujíma  investorov. Zároveň musia firmy znižovať výdavky a udržať ziskovosť. Ako na to? Napríklad Netflix prišiel v roku 2022 s lacnejším predplatným, sčasti financovaným reklamou. Disney zvýšil ceny, avšak paralelne pridal variant lacnejšieho predplatného s reklamou. Warner Bros. Discovery zase obmedzil výrobu nového obsahu pre HBO Max a už teraz na chce jar spustiť kombinovanú streamovaciu aplikáciu HBO Max a Discovery.

V počtoch predplatiteľov vedie Netflix tesne pred Amazon Prime

V počtoch predplatiteľov patrí do veľkej trojky líder Netflix, dvojka Amazon Prime a Disney+:

  1. Netflix – viac ako 223 miliónov predplatiteľov
  2. Amazon Prime – odhadom 200 miliónov predplatiteľov
  3. Disney+ – 164+ miliónov predplatiteľov

V číslach je ďaleko za nimi je šiesty HBO Max (odhadovaných 80 miliónov predplatiteľov), ôsmy Paramount+ (46 miliónov predplatiteľov) a deviaty Apple (40 miliónov predplatiteľov).

Podobné príbehy: Paramount Global a Netflix

Ak sa pozrieme na vývoj ceny akcií spoločností Paramount Global a Netflix, vidíme istú paralelu. Paramount vstúpil na burzu v roku 1990 s cenou 9,59 dolára za akciu, najvyššia hodnota bola takmer 10-násobkom tejto sumy (marec 2021, 94,94 dolára), následne však cena padala a dnes predstavuje 24,40 dolára.

Ozios-Austera-Akcie Paramount su dnes nizko s perspektivou rastu

Vývoj akcií spoločnosti Paramount Global za posledných päť rokov. (Zdroj: Google Finance)

Netflix je na trhu výrazne kratšie ako Paramount (od roku 2002) a začínal s nižšou cenou za akciu (1,21 USD). Avšak jeho nárast kulminoval v októbri 2021 na sume 690,31 dolárov a po zásadnom poklese dnes akcie Netflixu stojí 361,99 dolárov.

Vývoj akcií spoločnosti Netflix za posledných päť rokov. (Zdroj: Google Finance)

Paramount síce s miere znásobenia vstupnej burzovej ceny zaostáva, avšak má pred sebou kroky na zvýšenie atraktivity novej, spojenej služby a globálnu expanziu predplatiteľov. Investori preto vidia priestor na rast.

Možná jednotka?

Aj pri predplatiteľoch delí Paramount a Netflix veľká priepasť. Tento stav je logický, keďže Netflix bola prvá a dnes je stále najväčšia streamovacia platforma. Avšak Paramount má obsah z vlastnej produkcie, ktorým vie osloviť každú generáciu. Ak by naplno využil výhody svojho videoobsahu a dvoch spojených služieb, má šancu priblížiť sa k Netflixu. Možno že ho jedného dňa zosadí z pozície jednotky, jeďže je len na začiatku globálnej expanzie (len minulý rok napríklad vstúpil do Rakúska a Nemecka). Jeho priestor pre rozširovanie služby do zvyšku sveta je veľký.

Ozios-Austera-Netflix ma stale silnejsiu konkurenciu

Teraz najčítanejšie

Ozios, ozios broker

Adam Austera

Vyštudoval som Slovenskú poľnohospodársku Univerzitu v Nitre, kde som získal inžiniersky titul. Avšak nakoniec ma profesijne zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr som obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu, kde som sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.