Transsibírska magistrála Mauritánie

Už ste počuli o vlaku, ktorý má vyše dvoch kilometrov, 200 vozňov, 4 lokomotívy a vedie cez Saharskú púšť? Aj napriek zaujímavým parametrom, prvú triedu by ste hľadali márne. Vlak síce má 2-3 vozne pre civilnú prepravu, oveľa viacej ľudí, či už domácich alebo hŕstka turistov, si však volí dobrodružnejšiu alternatívu- cestovanie na nákladných vozňoch vlaku. Pokiaľ vás vzrušujúca cesta vlakom nehostinným prostredím zaujala, v tomto článku sa vám pokúsim priblížiť cestovanie cez krajinu Západnej Afriky.

Železnica
Mauritánska železnica meria trasu 704 kilometrov a na jednokoľajovej trase sa preváža železná ruda vyťažená na východe krajiny. Svojou trasou nedokonale opisuje hranicu so Západnou Saharou (územie spravované z väčšinovej časti Marokom). Trasa pre vlak začína v baniach M’Haoudat a Guelb El Rhein, odkiaľ pokračuje do Zouératu, kde nastupuje väčšina domácich putujúcich do miest, pre ktorých je to častokrát jediný spôsob ako sa dostať z jednej strany rozľahlej krajiny (Mauritánia má rozlohu viac ako jeden milión kilometrov štvorcových, čo je 21x väčšia rozloha oproti Slovensku) na druhú.
Dokopy je na trati sedem zastávok (zhruba každých 60km), ale len dve stanice (Zouérat, Nouadhibou). Konečná pre vlak je práve v Nouadhibou, odkiaľ sa železná ruda vyváža do celého sveta. Z exportu Mauritánie tvorí viac ako polovicu železná ruda a preto o jej dôležitosti pre daný región nemusíme diskutovať. Majorita rudy putuje do Číny (o vplyve Číny v Afrike však tento článok nie je).

Startpoint
Začiatok vašej cesty sa odvíja od mnoho faktorov. Či už od zvoleného smeru (môžete ísť k baniam so železnou rudou alebo smerom od nich k mestu), od vzdialenosti, ktorú chcete absolvovať, od miesta, na ktorom chcete nastupovať. Zvolenie trasy treba veľmi dobre zvážiť, keďže vlak ide priemernou rýchlosťou len 38 kilometrov za hodinu a pri 704 kilometroch sa absolvovanie celej trasy môže blížiť k 19 hodinám.

Ako sa na vlak dostanem?
Nastúpite :). Cestovanie „na čierno“ je na tomto vlaku bežnejšie, ako cestovanie klasicky v civilnom vozni. Oficiálne legálne to síce nie je, ale celkovo sa to považuje za tolerované (pred súd vás zato v tejto dobe nepostavia). Situácia sa však môže meniť, preto to treba sledovať všade, kde sú o vlaku dostupné informácie.
Jazda
Pokiaľ sa úspešne dostanete do nákladného vozňa, čaká vás pravdepodobne niekoľko hodinový diskomfort, ktorý však stojí zato. Cesta cez púšť je zážitok sama o sebe, ale zažiť to takouto formou je už o niečom inom. Vlak nezastavuje ani v noci. Vtedy sa vám však naskytne váš najkrajší pohľad na nočnú oblohu, aký ste kedy videli. Kvôli svetelnému znečisteniu v našich končinách nemáte šancu vidieť Mliečnu cestu tak dokonale, ako práve tu, v oblastiach, ktoré sú pre život vysoko nehostinné, ale práve to ich ochraňuje od ľudí, ktorí by zničili nedotknutú prírodu.

Rady a tipy na jazdu vlakom
Bezpečnosť- cestovanie je vždy na vlastnú zodpovednosť (pomôcť si tu môžete len vy sami) a v prípade, že sa vám stane úraz, ktorý vyžaduje ošetrenie lekárom, dostanete sa k nemu až v meste Nouadhibou. Pokiaľ z vlaku spadnete- v takom prípade treba mať so sebou vždy „parťáka“, ktorý vám môže v takej situácii zachrániť život. Nie skokom za vami, ale aspoň pokusom o zavolanie pomoci (rušňovodič).
Cestovať budete cez Saharskú púšť, kde v noci klesajú teploty pod bod mrazu. Treba mať preto so sebou nielen kvalitné teplé oblečenie, ale i spací vak.
Jedlo a pitie- treba ho mať dostatok a ešte o niečo viac. Vlak môže mať poruchu a vy neviete, koľko sa zdržíte v strede púšti.
Prachové čiastočky- idete vlakom, ktorý preváža čerstvo vyťaženú rudu. Drobné čiastočky sa vám dostanú prakticky všade. Treba sa však snažiť sa proti nim brániť. Určite je potrebná ochrana očí- ideálne lyžiarske okuliare. Aby ste sa prach nedýchali tak intenzívne, je potrebná aj ochrana dýchacích ciest- buď šatka, ktorú nosia miestni alebo respirátor.
Mauritánska železnica sa stáva čoraz viac populárna a každým rokom pribúda viac a viac nadšencov, ktorí prídu zažiť dobrodružstvo na vlastnej koži. Vlak nepatrí medzi mainstream, ale nenazýva sa ani extrémnou expedíciou. Pokiaľ vás cesta týmto vlakom zaujíma, vzniklo niekoľko voľne dostupných videí priamo z vlaku. Jedno z nich natočil Slovák Peter Popluhár (link). Existuje však aj video od známych cestovateľov z kanálu Yes Theory (link), ktorí sa cesty zúčastnili spoločne s cestovateľom a dokumentaristom Drewom Binskym (link).
